فاطمه نادری

آتش نشان; شغلی از جنس عاشقی

آتش نشانی یکی از شغل های پراسترس و پر التهابی است که اگر عاشق شغلت نباشی پایت لنگ لنگان پس می کشد.

آتش نشانی یکی از شغل های پراسترس و پر التهابی است که اگر عاشق شغلت نباشی پایت لنگ لنگان پس می کشد.۲۰۹۳-۱۵۳

در بیشتر مواقع ۷ مهر روز ایمنی و آتش نشانی، بهانه ای  می شود تا از آتش نشان و شغل زیبا و پرخطرش سخن به میان آید. ولی بواسطه تلاش هر روزه و مستمر شایسته است سخنگویی درباره آن نیز همیشگی و همه روزه باشد.

مرکز ستاد فرماندهی و کنترل۱۲۵ آتش نشانی با ۱۰ خط تلفن، یک زنگ به دو زنگ نرسیده می توان صدای رسای متصدی ارتباطات را شنید”سلام آتش نشانی بفرمایید” حال در هر کجایی به سر می برید می توانید امتحان کنید یا به سپاس و یا به آزمون، تماسی با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی داشته باشید اما مزاحمت و اشغال بی مورد نه! به سادگی در می یابد چیزی به نام بوق انتظار گوشتان را آزار نخواهد داد.

زمانی را در نظر بگیرید که یک حادثه و یا آتش سوزی به مرکز ستاد فرماندهی اطلاع داده می شود: تمامی اجزا اعم از دیداری و شنیداری باید به استمداد متصدی ارتباطات رسیده تا با توجه به نوع ، مکان حادثه و …. نیروها، خودروها و تجهیزات مورد نیاز و کافی را بدون کم و کاست بی درنگ به محل حادثه اعزام کند.

حال زنگ آژیر ایستگاه آتش نشانی بر گوش هر آتش نشان صدای مهیبی را میکوبد. در اینجاست که یک آتش نشان در عرض چند ثانیه کوتاه با پوشیدن تجهیزات انفرادی “کلاه، لباس نومکس، چکمه، دست کش، تبر به کمر و… اما  یک یا علی و تحمل وزن بیش از ۷ الی ۸ کیلویی تجهیزات به سمت محل حادثه حرکت می کند و تمامی اینها در کمتر از ۲۰ ثانیه رخ میدهد.

خروج خودروهای سنگین آتش نشانی با بیش از حداقل ۳۰۰۰ لیتر آب بهمراه ترافیک شدید و تنگ و باریک بودن کوچه و خیابان ها و بعضی مواقع سرعت بیش از حد خودروهای در حال حرکت.

شعله های سرکش آتش و دود ناشی از یک اتصالی کوچک، بی احتیاطی کودک خردسال و یا …. را می توان از دور دستها بر فراز آسمان نیلگون مشاهده کرد.

حال این ناوگان خودرویی بهمراه غیور مردان بی هراس عرصه آب و آتش زمانی که همه از خشم شعله های سرکش فراری هستند با کوله باری از عشق و ایثار بر خشم آتش چنان یورش می برند که فراموش می کنند پایشان تازه در آتش سوزی آپارتمان دو طبقه آسیب دیده و باید فعلا مراعات کنند و یا کمرشان در حادثه ماه های گذشته بواسطه سقوط از پشت بام دچار شکستگی شده و…

شعله های سرکش آتش مجال نمی دهد تشنگی اش را رفع کند، عرق پیشانیش را خشک کند و سرانجام پس از مشقت و تلاش نفس گیر چندین ساعته و فروکش شعله های سرکش، نوبت میرسد به مرتب کردن و نظم بخشیدن به لوله های به هم پیچیده و لوازم و خودروهای آتش نشانی و آماده برای نبردی دیگر و همچنان مجال جرعه ای آب به سراغش نیامده.

می توان به جرات لحظه ای را تصور کرد که هنوز به آشیانه نرسیده آژیر حادثه ای دیگرو تلاشی دیگر اتفاق می افتد.

امید آن داریم تمامی آتش نشانان در پناه ایزد منان و به پاس تمامی از جان گذشتگی ها و فداکاری هایشان ، بدون هیچ گونه دغدغه ای اعم از مادی و معنوی همچنان پرتلاش در مسیر رساندن آرامش به زندگی شهروندان موفق و پیروز باشند.

 فاطمه نادری

Share