در آستانه تشکیل مجلس دهم

نگاهی به سهم «تقریبا هیچ» گیلان از هیئت رئیسه مجلس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،در آستانه تشکیل مجلس دهم بحث های زیادی بر سر انتخاب رئیس مجلس شکل گرفته است و نمایندگان منتخب گیلان نیز هرکدام به تناسب قدرت و نفوذ سیاسی خود در آن شرکت می کنند. اما چیزی که در تمام این ادوار گذشته مغفول مانده این است که سهم استان گیلان از هیئت رئیسه مجلس چقدر است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از گیل خبر ،در آستانه تشکیل مجلس دهم بحث های زیادی بر سر انتخاب رئیس مجلس شکل گرفته است و نمایندگان منتخب گیلان نیز هرکدام به تناسب قدرت و نفوذ سیاسی خود در آن شرکت می کنند. اما چیزی که در تمام این ادوار گذشته مغفول مانده این است که سهم استان گیلان از هیئت رئیسه مجلس چقدر است؟ با نگاهی به آمار مشاهده می کنیم که این سهم در ادوار گذشته «تقریبا هیچ بوده» و در این دوره نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

majles1در تمام ادوار مجلس بعد از انقلاب تنها در مجلس پنجم دکتر محمد باقر نوبخت به عنوان منشی در هیئت رئیسه جای گرفته بود که از لحاظ تاثیرگذاری نیز می توان وی را تاثیرگذارترین نمایندگان گیلان در تاریخ مجلس پس از انقلاب دانست. برای این که چرا نمایندگان گیلان در تمام این ادوار در هیئت رئیسه مجلس جای نگرفته اند دلایل مختلفی را می توان عنوان کرد که عدم قدرت و تاثیرگذاری نمایندگان گیلان می تواند یکی از این موارد باشد. بنا بر شنیده ها در ارزیابی که چند سال گذشته از بین نمایندگان مجلس شده و آن ها را به درجات یک ، دو و سه تقسیم بندی کرده اند همه نمایندگان گیلان به جزء یک نفر( که درجه دوم ارزیابی شده) در درجه سوم قرار گرفته اند، درجه سوم نیز بدین معنا است که هیچ گونه قدرت تاثیرگذاری در رای نمایندگان، ایجاد لابی و جواب گرفتن از وزرا در آن ها مشاهده نمی شود.
از دیگر مواردی که می توان از عدم حضور نمایندگان گیلان در هیئت رئیسه مجلس استنباط کرد عدم اتحاد و هم دلی بین نمایندگان گیلان در مطالبه منافع استان می باشد. در مجلس نهم ۴ نماینده گیلان در کمیسیون اقتصای حضور دارند اما حتی درهیئت رئیسه این کمیسیون نیز یک نفر از آن ها حضور ندارد. جالب است که هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی در دست نمایندگان آذربایجان شرقی و غربی است تا آن ها اتحاد واقعی را بین خود نشان بدهند!
در مجلس دهم نیز از بین سیزده نماینده که بعضی از آن ها برای دوره اول انتخاب شده اند، بعید است که بتوانند جائی در رده های بالای هیئت رئیسه به دست آورند و جای نمایندگانی چون ایرج ندیمی نیز که دارای تاثیر و وزن نسبی خوبی در بین نمایندگان هستند خالی به نظر می رسد. با این حال گیلان همچنان این توانایی را دارد تا تعدادی از نمایندگان خود را در رده های بالای مجلس ببیند. جعفرزاده به دلیل قدرت سخنوری و تاثیرگذاری نسبی در بین نمایندگان این پتانسیل را دارد که چنین اعتباری بدست آورد. همچنین لاهوتی، کوچکی نژاد و خسته بند نیز تجربیات زیادی در مجلس دارند که می توانند آن را در این دوره نشان دهند.به خصوص مهندس لاهوتی که با توجه به قرارگیری در لیست امید که اکثریت مجلس را بدست گرفته می تواند در کمیسیون عمران جایگاه خوبی بدست آورد و یا در هیئت رئیسه باشد. ضمن آنکه الیاس حضرتی و دکتر علی نوبخت نمایندگان گیلانی منتخب مردم تهران نیز در ائتلاف اکثریت مجلس دهم دارای وزانت و تاثیرگذاری فراوانی هستند و می توان روی آن ها حساب ویژه ای باز کرد.
اما آن چیزی که باید فارغ از جناح بندی ها مورد توجه قرار بگیرد این است که گیلان در صورتی می تواند از جایگاه مجلس برای خود استفاده کند که در آن پتانسیل تاثیرگذاری داشته باشد و این امر بدون حضور در رده های بالای مجلس بدست نمی آید. از همین جهت است که امیدواریم با اجماع و اتحاد نوشته یا نانوشته بتوانند کرسی هایی را در هیئت رئیسه مجلس بدست اورند و در غیر این صورت بنظر می رسد که مجلس دهم نیز فرق چندانی با مجلس نهم برای پیشرفت گیلان نخواهند داشت.

tel final1

Share