رئیس اداره حمل و نقل و پایانه شهرستان رودبار

نبود پایانه اتوبوس معضل بزرگ مردم رودبار/ زمینی مناسب برای احداث پایانه پیدا نشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وجـود ایسـتگاه‌های حمل‌و‌نقل عمومی در گیلان موجب بهبود تردد شهروندان و افزایش رضایت عمومی آنان می‌شود. با این حال نبود زیرساخت‌های مناسب و وسایل حمل و نقل از قبیل اتوبوس و مینی بوس باعث شده، اغلب شهروندان گیلان معضلی به نام تردد داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از همشهری گیلان ،وجـود ایسـتگاه‌های حمل‌و‌نقل عمومی در گیلان موجب بهبود تردد شهروندان و افزایش رضایت عمومی آنان می‌شود.

a7-620x330با این حال نبود زیرساخت‌های مناسب و وسایل حمل و نقل از قبیل اتوبوس و مینی بوس باعث شده، اغلب شهروندان گیلان معضلی به نام تردد داشته باشند. یکی از شهرهای گیلان که در زمینه نبود زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله نبود پایانه با مشکلات زیادی رو به روست شهرستان رودبار است.

مشکل عبور و مرور برای رودباری ها

جمعی از شهروندان شهرستان رودبار اظهار کردند: نداشتن پایانه اتوبوس یکی از معضلات شهرستان رودبار است که در تعطیلات و برای سفرهای خارج استانی با مشکل در دسترس نبودن وسایل نقلیه عمومی مخصوصا اتوبوس مواجه هستیم.
به گفته آنان، از ۷ شهرداری رودبار ۵ شهرداری در امتداد اتوبان یا بزرگراه هستند که هیچ یک دارای پایانه اتوبوس‌رانی نیستند. در واقع این مطالبه جدی اغلب مردم رودبار است که تاکنون نسبت به ایجاد آن غفلت شده است و مسئولان هم اقدامی در این باره نکرده‌اند.
«علی اسماعیلی» یکی از شهروندان رودبار در این باره می‌گوید: شهروندان شهرستان رودبار در تعطیلات نوروز باوجود تحمل ترافیک سنگین، باید برای سفر به شهرها و استان‌های دیگر مدت‌ها منتظر اتوبوس بمانند.
«پدرام اسدی» از دیگر شهروندان شهرستان رودبار نیز بیان می‌کند: برای این‌که بتوانیم به شهرهای دیگر سفر کنیم، اول باید مسافت ۸۰‌کیلومتری تا رشت را برویم و بلیت تهیه کنیم که این خودهزینه رفت و آمد را بالا می‌برد. مگر چه فرقی میان مردم شهرستان رودبار با دیگر شهرستان‌ها هست؟
«الناز رحمتی» از شهروندان روستاهای اطراف شهرستان رودبار هم در این باره اظهار می‌کند: نبود پایانه ویژه اتوبوس در رودبار معضل بزرگی است که هنگام مسافرت باید ساعت‌ها منتظراتوبوس‌های بین‌راهی باشیم. آنها هم یا تکمیل هستند یا از ما بلیت می‌خواهند. از مسئولان شهرستان و استان می‌خواهیم که برای ایجاد پایانه ویژه اتوبوس در شهرستان رودبار فکری کنند.

بی رغبتی بخش خصوصی و شهرداری

برای پیگیری این معضل به رئیس اداره حمل و نقل و پایانه شهرستان رودبار مراجعه کردیم. «مهدی یحیایی» رئیس اداره حمل و نقل و پایانه شهرستان رودبار در این باره می‌گوید: به دلیل وضعیت جغرافیایی شهرستان تاکنون موفق به پیدا کردن زمینی مناسب برای احداث پایانه ویژه اتوبوس نشده‌ایم.
البته لازم است برای رفاه حال مردم شهرستان به این برنامه‌ها سرعت ببخشیم.
وی ادامه می‌دهد: شهرستان رودبار در ورودی استان گیلان قرار گرفته و تردد وسایل شخصی و عمومی زیاد است. اما برای امنیت مسافران باید یک بخش حمل و نقل عمومی در شهرستان داشته باشیم.
این مسئول تصریح می‌کند: طبق قانون ماده ۳ لایحه قانون احداث پایانه مسافربری، سیاستگذاری در زمینه حمل و نقل برون شهری با وزارت راه و شهرسازی و پایانه حمل و نقل به صورت نظارتی است. بنابراین احداث و ارائه زمین مناسب بر عهده شهرداری‌ها یا بخش خصوصی برای خدمات رسانی به مردم است.

آمادگی برای احداث پایانه

یحیایی در مورد آمادگی اداره پایانه و حمل و نقل شهرستان برای احداث پایانه ویژه اتوبوس اظهار می‌کند: اگر شهرداری‌های توتکابن، رستم‌آباد، رودبار، منجیل و لوشان در ارائه زمین به این اداره همکاری کنند، اداره حمل و نقل با آوردن شرکت‌های مسافربری و تجهیز پایانه اقدام خواهد کرد. چنانچه اکنون در شهرستان رودبار تصمیم به ایجاد یک پایانه چندمنظوره (سواری – اتوبوس و مینی بوس) را داریم.
وی می‌افزاید: بهتر است شهرداری‌ها در واگذار کردن زمینی مناسب با ما همکاری کنند، زیرا هدف ما دستیابی به امنیت و آرامش برای مردم شهرستان رودبار است.
یحیایی می‌گوید: ساخت و ایجاد پایانه‌های مسافربری طبق لایحه قانون وظیفه شهرداری‌ها با محوریت اداره کل حمل و نقل پایانه‌های استان است.
به گفته وی، به علت واقع شدن رودبار در موقعیت ترانزیتی، تاکنون بخش خصوصی و شهرداری رغبتی برای ایجاد پایانه مسافربری ویژه اتوبوس ندارند. شهرستان رودبار دارای ۲ پایانه مینی‌بوس رانی در رودبار و رستم آباد است و شرکت‌های مسافربری سواری اغلب در لوشان، رودبار و رستم‌آباد فعالیت می‌کنند. همچنین بیش از ۱۳۰ دستگاه مینی بوس و ۱۰۰ دستگاه سواری در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی رودبار مشغول به کار هستند؛ اما مطالبه اصلی شهروندان ایجاد پایانه‌های اتوبوسرانی برای مسافرت‌های برون شهری است.

tel final1

Share