در دومین نشست از سلسله نشست های موضوعی باز آفرینی شهری

«می‌رشت»، «امی رشت» و «شی می‌رشت» به روایت سرپرست طرح بازآفرینی شهرداری رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قانعی اذعان داشت: ایجاد یک شهر پویا، شهری برای همه، شهر خرد، شهر خلاق، شهر دیدار و ارتباط و…از جمله اهدافی بود که دکتر ثابت قدم برای برنامه بازآفرینی تعریف کرده بود که مجموعه این برنامه ها و آرمان ها برای هر معماری بسیار جذاب است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دومین نشست از سلسله نشست های موضوعی باز آفرینی شهری با عنوان «رشت در مسیر باز آفرینی» توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با حضور دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد.۰۲۸۴۰

محمد رضا قانعی سرپرست طرح باز آفرینی شهرداری رشت در این نشست گفت: برنامه تحول شهر رشت با هدایت دکتر ثابت قدم از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است که یکی  از اولویت های ما در ایجاد تحول در شهر رشت رفع آلودگی از رودخانه های شهر رشت مانند زرجوب و گهر رود است که هم اکنون از آلودگی زیادی رنج می برند.

 به گفته قانعی حفظ آثار تاریخی ، بازسازی هویت شهر رشت و پیاده محوری از اهداف شهرداری رشت در طرح بازآفرینی است.

وی در ادامه گفت: زمانی که ما وارد همکاری با شهرداری رشت شدیم هدف اول بازسازی ساختمان قدیمی شهرداری برای ایجاد یک موزه بود اما بعدا متوجه شدیم که دکتر ثابت قدم افکار متعالی تری برای ایجاد تحول در شهر رشت در ذهن دارد.

قانعی اذعان داشت: ایجاد یک شهر پویا، شهری برای همه، شهر خرد، شهر خلاق، شهر دیدار و ارتباط و…از جمله اهدافی بود که دکتر ثابت قدم برای برنامه بازآفرینی تعریف کرده بود که مجموعه این برنامه ها و آرمان ها برای هر معماری بسیار جذاب است.

وی ضمن اشاره به ۱۰۰ مورد پروژه که در طرح بازآفرینی وجود دارد اظهار داشت: ما برای اجرای این طرح ها کار مطالعاتی را از سال گذشته آغاز کرده ایم .

 سرپرست طرح بازآفرینی شهرداری رشت افکار شهردار این شهر را به جریانی که هم اکنون در وزات راه و شهرسازی وجود دارد نزدیک دانست و گفت: آقای آخوندی وزیر راه و آقای ایزدی معاون وزارت راه از جمله منادیان بازآفرینی شهری در کشور هستند.

وی تعاریف بازآفرینی شهری را متعدد دانست اما فرآیند آن را گام به گام اعلام کرد و ادامه داد: تحولات پروژه بازآفرینی شهری طی ۶ ماه گذشته برای ما بسیار جالب و آموزنده بود به گونه ای که شناخت ما را نسبت به این مفهوم بیشتر کرد و برخی پیش فرض های ما را نیز تغییر داد.

قانعی نتیجه این تحولات گام به گام را دستیابی به یک الگوی کارآمدتر دانست و اذعان کرد: شهر رشت پتانسیل بالایی دارد که می تواند رویای ۳۵ ساله من را در دستیابی به مفهوم بازآفرینی شهری که سالها قبل در فرانسه تجربه عینی آن را داشتم در آن محقق شود.

 وی اولویت در بازآفرینی شهری رشت را بازیابی مکان‌های تاریخی، رودخانه‌ها و تالاب این شهر دانست و گفت: مشکلات زیست محیطی این رودخانه‌ها و تالاب بسیار زیاد است که امیدواریم آن را حل نماییم.

 قانعی محورهای تحول شهر رشت را به سه بخش یا سه گام تعریف کرد و در  تشریح آن‌ها اظهار داشت: «می‌رشت»، به معنای رشت من نخستین گام است که طی آن و تا سال ۱۳۹۸ پروژه‌های سبک و ساده شهری انجام می‌شود. از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ گام دوم یا «امی رشت» انجام می‌شود که طی آن پروژه‌های بزرگ‌تر و مهم تری انجام خواهد شد. در گام سوم یا «شی می‌رشت»، شهر رشت در فاز جهانی خود تعریف خواهد شد و به عنوان یک شهر گردشگری جهانی معرفی می شود و این‌‌ همان هدف غایی ما به عنوان شهر خرد است که اقتصاد آن دانش محور خواهد بود.

لازم به ذکر است که نشست بازآفرینی شهر رشت روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در محل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در تهران با حضور شهردار رشت و تنی چند از اساتید دانشگاه و متخصصان حوزه شهرسازی و دیگر علاقمندان برگزار شد.

tel final1

Share