استاندار گیلان خبرداد

موانع صادرات محصولات کشاورزی گیلان به روسیه رفع شد/صادرات مرغ و لبنیات آزاد شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نجفی با بیان اینکه طی چندین سال گذشته بعلت تحریم های امریکا و اروپا و ممنوعیت صادرات محصولات ترکیه به این کشور فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه ارتباطات تجاری و صادرات به ویژه محصولات کشاورزی ایجاد شده است گفت: با تلاش های ویژه انجام شده برای نخستین بار خروج و صادرات مرغ و لبنیات به روسیه ازاد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان گفت: موانع صادرات محصولات کشاورزی گیلان بویژه مرغ و لبنیات به بازار بزرگ روسیه رفع شد.

najafi2016-02-04_16-19-10 نجفی با بیان اینکه طی چندین سال گذشته بعلت تحریم های امریکا و اروپا و ممنوعیت صادرات محصولات ترکیه به این کشور فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه ارتباطات تجاری و صادرات به ویژه محصولات کشاورزی ایجاد شده است گفت: با تلاش های ویژه انجام شده برای نخستین بار خروج و صادرات مرغ و لبنیات به روسیه ازاد شده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه یکی از مهم ترین موانع صادرات به روسیه دست یافتن به استانداردهای بهداشتی این کشور برای تولیدکنندگان مرغ بود گفت: در دوسال گذشته برخی محصولات لبنی وشیلاتی قادر به دریافت استانداردهای بهداشتی طرف روسی شدنداما تولیدکنندگان مرغ نتوانسته بودند به استاندارد مورد نظر روسیه برسنند  که این استاندارد نیز از سوی برخی تولیدکنندگان بدست آمد.

دکتر نجفی تولید مرغ در استان بیش از نیاز مصرف شهروندان گیلان دانست و افزود :در همین زمینه تعدادی از واحدهای تولید کننده  استان استانداردهای لازم بویژه استانداردهای بهداشتی را برای صادرات مرغ به روسیه کسب کرده و فرایند صادرات گوشت مرغ و همچنین لبنیات به روسیه با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.

دکتر نجفی ادامه داد : موضوع کاهش تعرفه های گمرکی و اعمال تعرفه های ترجیحی بین دو کشور  نیز در حال مذاکره است تا تعرفه کالاهایی از قبیل میوه، تره بار، آبزیان، لبنیات کاهش یابد.

استاندار گیلان همچنین به راه اندازی سرای تجاری ایرانیان با محوریت اتاق بازرگانی گیلان نیز اشاره و تصریح کرد: بر اساس توافقات حاصله با طرف روسی، ساخت  « سرای تجاری ایرانیان » به عنوان پایگاه صادرات محصولاتی ایرانی در آستراخان با مدیریت اتاق گیلان در حال انجام است .

وی ایجاد میز مذاکره دائمی در آن سرا برای تبادل اطلاعات بین تجار دو کشور را از اهداف ایجاد این سرای تجاری دانست و  افزود : سرای تجاری ایرانیان به مرکزی برای سکوی پرش صادر کنندگان ایرانی و آماده‌ی سرمایه گذاری برای ورود به بازار گسترده روسیه، آسیای مرکزی و شرق اروپا وآشنایی بیش‌تر با فرصت‌های موجود در توسعه تجاری تبدیل خواهد شد.

دکتر نجفی ادامه داد : این سرای تجاری شامل ساختمانی دو طبقه در مرکز شهر آستراخان در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع خریداری و مراحل بازسازی آن با الگوی معماری ایرانی آغاز شده است و تا پایان تابستان آماده بهره برداری است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران با محوریت گیلان در استاراخان روسیه در سال ۹۳  گفت: همایش تجاری ایران و روسیه و نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران که با هدف توسعه صادرات ایران به فدراسیون روسیه برپاشده بود ٬ موفقیت های چشمگیری را برای کشور به ارمغان داشت.

دکتر نجفی با اشاره به  اقداماتی که در راستای تسهیل صادرات به روسیه در حال انجام است گفت: بازگشایی مرز زمینی روسیه به روی اتباع و کامیونهای ایرانی در مرز با جمهوری آذربایجان و منطقه داغستان و جمهوری گرجستان پس از ۱۸ سال با پیگیریهای مقامات کشوری و استانی که نقش بسیار زیادی در ارتقای روابط اقتصادی ایران و روسیه دارد.

وی ادامه داد: در راستای تحکیم و توسعه تعاملات منطقه ای فیمابین کشورهای حاشیه دریای خزر به عنوان « دریای صلح و دوستی » هر کدام از کشورهای آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان نماد ملی کشور خود را در شهر آستراخان ساخته و نصب نموده اند. بدین منظور، با هماهنگی طرف روسی پیشنهاد گردید « مجسمه حکیم عمر خیام » به عنوان نماد ملی جمهوری اسلامی ایران آماده و در آن شهر نصب گردد که ساخت این مجسمه نیز توسط استان گیلان در حال انجام است.

استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت تسهیل در سفر به استاراخان از برقراری پرواز تهران – استاراخان در اینده نزدیک خبر داد و گفت: علاوه براین٬ بدنبال پرواز مستقیم و یا توقف در مسیر استاراخان در فرودگاه رشت هستیم.

وی خاطرنشان کرد : تلاش برای برقراری پرواز در مسیر رشت – آستراخان سابقه طولانی داشته و به اولین سالهای پس از فروپاشی اتحاد شوروی باز می گردد. بر اساس تفاهمات به عمل آمده بین استان گیلان و استان آستراخان، این مسیر پروازی در دو مرحله در سالهای ۱۳۷۴ و ۱۳۷۹ راه اندازی شده بود اما پس از مدتی به دلیل اقتصادی نبودن لغو شد اما با توجه به رونق روابط ایران روسیه برقراری این پرواز هم اکنون از صرفه اقتصادی برخوردار است.

نجفی ادامه داد: برقراری پرواز هوایی و فعالیت خطوط کشتیرانی رشت- استاراخان از الویت های توسعه تجاری بین دو کشور محسوب می شود.

وی در ادامه به برگزاری اجلاس اتاق های بازرگانی حاشیه خزر در منطقه ازاد انزلی نیز اشاره و تصریح کرد: این همایش بسیار اثر بخش بود.

نجفی در ادامه از برداشته شدن مشکلات برای راه اندازی شعبه های بانک های روسی در گیلان و بانک های ایرانی در روسیه خبر دادو گفت: قبل از برجام مشکلاتی را دراین زمینه داشتیم ٬ اما اکنون بعد از برجام موسسات مالی و اعتباری روسیه در منطقه ازاد انزلی و بانک های ایرانی در روسیه می توانند ٬ شعبه های خود را راه اندازی کنند.

دکتر نجفی افزود : پس از فرو پاشی شوروی سابق ارتباط بسیاری از کشورهای استقلال یافته که پیش از ان ارزاق  و مایحتاج روسیه را تامین می کردند٬ قطع شد؛ از اینرو فرصتی برای ارتباطات تجاری ایران با کشورهای حاشیه خزرو روسیه بوجود امد.

استاندار گیلان با بیان اینکه در همان ایام گیلان  فراتر از استان های دیگر برای  ارتباط با کشورهایی همچون اذربایجان٬ ترکمنستان و روسیه  قدم گذاشت خاطرنشان کرد : استان گیلان نیز بواسطه داشتن مرزهای مشترک دریایی با روسیه، تعاملات سازنده و جدیدی را با با مناطق مختلف روسیه منجمله با استان آستراخان بعنوان دروازه ورود به آن کشور آغاز نمود، بطوری که گیلان در مراودات با مناطق فوق همواره نقش «منطقه معین» را در رابطه با سایر استانهای کشور ایفا نموده است.

به گفته نجفی؛ استاراخان نیز شاهراه ارتباط تجاری بین گیلان و روسیه است که از بیست سال و اندی قبل از این طریق ارتباط بین این دو استان حفظ شده است.

وی افزود : مراودات و مناسبات استان گیلان با مناطق مذکور در سالهای اخیر شتاب بیشتری گرفته که عمده روابط گیلان با استان های آستراخان، ولگاگراد، استاوروپل و جمهوری داغستان بوده و در همین زمینه تفاهم نامه های همکاری بین بخش های دولتی و بخش خصوصی  هم منعقد شده است.

وی  در پایان با اشاره به برگزاری اجلاس کارگروه های استانی فیمابین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه  در آستراخان در هفته های آینده گفت : بهره گیری از منطقه ازاد انزلی ٬ توافق نهایی درباره مبحث راه اهن٬ تسهیل صدور روادید برای تجار و بازرگانان ٬راه اندازی خطوط کشتیرانی بین بندر انزلی و استارا با روسیه  و استفاده از فرصت حضور و تجارب روسیه در زمینه پرورش ماهی در قفس را از دیگر مباحثی عنوان کرد که در این کارگروه به آن پرداخته خواهد شد.

tel final1

Share