سخنگوی دولت :

مدعیان دخالت دولت درانتخابات،اسناد رابه قوه قضاییه بدهند/اعتبارنامه مینو خالقی باید به مجلس ارائه شود/من و رییس جمهور حقوق خود را از طریق هیات علمی دربافت می کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود هم پاسخ منتقدان برجامی دولت را داد و هم به مدعیان دخالت دولت در انتخابات گفت که معطل نکنند و هر مستندی دارند به قوه قضاییه بفرستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از خبرآنلاین ،سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود هم پاسخ منتقدان برجامی دولت را داد و هم به مدعیان دخالت دولت در انتخابات گفت که معطل نکنند و هر مستندی دارند به قوه قضاییه بفرستند.

nobakht41635.jpgمحمدباقر نوبخت در ابتدای نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، با اشاره به عملکرد ۳۳ماهه دولت یازدهم گفت: دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرد که کشور به دلیل ورود تحریم‌ها به مرحله‌ای جدید، شرایطی کاملا حساس و بسیار پر مخاطره داشت. تلاش دولت این بود که ابتدا اجازه ندهد این تحریم‌ها تشدید شود و فرصتی فراهم کند که تحریم ها برداشته شود. دولت در این تعهد خود بسیار مسئولانه اقدام کرد.

وی گفت: در شرایطی دوره خدمت دولت تدبیر و امید آغاز شد که به دلیل ورود تحریم‌ها به مرحله جدید کاملا حساس و پرمخاطره بود و محدودیت صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز محدود شد. از سوی دیگر باتوجه به تنظیم لایحه‌ای با عنوان نفت در برابر غذا، صادرات نفت ایران نیز مشمول این تحریم‌ها می‌شد و از طرفی نقل و انتقال های پولی و ارزی باتوجه به شرایط تحریم تشدید ‌شد.

نوبخت افزود: آثار تحریم‌ها در شاخص کلان اقتصادی با نرخ تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی منفی هفت درصد وجود داشت. برجام در سه ماه قبل به تایید طرفین رسید و اجرایی شد و اگرچه در ۳۰ ماهه اجرای برجام با فشار مضاعفی که کاهش قیمت شدید نفت به اقتصاد وارد کرد ولی روند کاهنده تورم ماه به ماه ادامه یافت و در آخرین ماه (فروردین) نیز این روند نسبت به اسفندماه سال گذشته رو به بهبود بود.

سخنگوی دولت یادآور شد: البته عدد رشد اقتصادی کشور قانع‌کننده نیست و اقتصادی که می‌خواهد رشد فزآینده داشته باشد و جایگاه نخست منطقه‌ای را کسب کند، این رقم مطلوبی نیست ولی این رشد نسبت به گذشته موفق به مهار تورم و حرکت به سمت رشد اقتصادی شد.

نوبخت خاطرنشان کرد: اینها از نگاه هر ارزیاب مثبت و منصفی می‌تواند به عنوان اقدامات قابل قبول دولت تلقی شود و بی‌انصافی است که در چنین شرایطی هرچند متناسب با نیازهای کشور نیست، اقدامات صورت گرفته را نفی کنیم.

کو محصول برجام؟

وی با بیان اینکه جلو تشدید تحریم ها گرفته شد و دولت توانست با مذاکرات سخت و حساس تحریم‌ها را از اقتصاد ایران حذف کند، ادامه داد: اما برخی می گویند «کو محصول برجام؟» با همین صراحت عده ای مطالبه می کنند یا نفی می کنند. بگذریم که عده ای از ابتدا با مذاکرات و اجرای برجام مخالف بودند و با بدبینی می گفتند امکان دستیابی به توافق ممکن نیست، اما این دولت توانست. آنها پس از حصول توافق در مذاکرات هسته ای، مورد به مورد در برجام ایجاد تشکیک کردند. حتی بخاطر دارید که قرار بود براساس توافق اولیه ماهانه حدود  ۴۵۰تا ۵۰۰ میلیون دلار از اموال بلوکه ما آزاد شود. با همین موضوع هم همیشه جنگ اعصاب داشتیم  که می گفتند واریز نشده! ولی مشخص شد که این مبالغ آزاد شده و مورد استفاده قرار گرفت.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه «برجام، برجام است» افزود: از برجام در اندازه برجام انتطار داشته باشیم. از ابتدا هم گفته می شد محدوده برجام مباحث هسته ای است و به تحریم های هسته ای مربوط می شود. هرچند از نظر ما تحریم های غیر هسته ای، غیرمشروع و غیرقابل پذیرش است.

وی با اشاره به اینکه برخی منتقدان دولت می گویند که «این برجام چه دستاوردی برای کشور داشته است؟»، خاطرنشان کرد: اولین اقدام برجام رفع تحریم های نفتی بود. مصداق بارز تحریم ها، تحریم نفتی بود. من می پرسم که ایا کسی هست که بگوید  ان تحریم های نفتی که اصل تحریم ها بود، لغو نشده است؟ ؟ آیا کسی هست که مطلع نباشد ما موفق شدیم بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت صادر کنیم؟

تشکیک کنندگان در برجام همان نگاه تندروهای آمریکا و اسرائیل را به برجام دارند

نوبخت گفت: قصد تخریب و توهین به کسانی که در برجام ایجاد تشکیک می کنند را ندارم، اما این افراد در همان صفی قرار گرفتند که تندروهای امریکا و اسرائیل ایستاده اند و با همان نگاه به برجام نگاه می کنند.

سخنگوی دولت با بیان این که البته تا زمانی که از ثمرات برجام استفاده کنیم، فاصله وجود دارد، گفت: وقتی از برجام صحبت می‌شود، یک توافق و موضوعاتی متنوعی بود که با دیگر کشورها صورت گرفت و آمریکا هم یکی از این کشورها بود و ما هم بلافاصله بعد از امضا در عالی‌ترین سطح اعلام کردیم که اختلاف ما درخصوص برخی از موارد باقی است ولی در حال حاضر هر روز یک موضوع و ناهنجاری‌ در زمینه برجام مطرح می‌شود که درست نیست.

وی ادامه داد: این در حالی است که شاهد مطالباتی از سوی دولتمردان آمریکایی بودیم از جمله حق ملت درخصوص داشتن پدافند موشکی که این مساله با روح برجام معارض است و ما هم بارها اعلام کردیم که ربطی به برجام ندارد و این مسایل با روح برجام سازگاری ندارد.

وی تصریح کرد: در آخرین مورد نیز اقدام آمریکا نسبت به بلوکه کردن دارایی‌ جمهوری اسلامی ایران و برداشت دو میلیارد دلار بود که دولت این اقدام را محکوم کرد و بر همین اساس، رییس‌جمهوری کارگروهی را تشکیل داد تا از ظرفیت‌ها برای استیفای حقوق ملی و بازگرداندن این دارایی استفاده شود.

اعتبارنامه مینو خالقی باید به مجلس ارائه شود

یکی از محوری ترین سوالات جلسه امروز از نوبخت، نظر دولت درباره اعتبارنامه مینو خالقی بود. سخنگوی دولت در پاسخ با اشاره به اختلاف حقوقی بین دولت و شورای نگهبان، اظهارداشت: دولت مستندات قانونی‌ای دارد و معتقد است که بررسی اعتبارنامه ها را باید در مجلس دهم انجام شود و این مجلس در این باره اظهارنظر کند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۶۷ که نماینده مجلس بودم درباره یکی از منتخبین مباحث و عکس هایی منتشر شده بود، خاطرنشان کرد: اما بعد از بررسی آنها، رای مجلس به تایید اعتبارنامه آن فرد بود. از این موارد در همه ادوار مجلس بوده و باید خود مجلس به آن بپردازد.

نوبخت با تاکید بر ایمکه این نظر حقوقی دولت قبلا هم تجربه شده است، افزود: ما معتقدیم این پرونده هم باید به مجلس ارسال شود و در انجا اظهارنظر شود. نظر رییس جمهور هم همین است. انشااله وزارت کشور از همه ظرفیت های قانونی خود برای حل این موضوع استفاده کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری که به تغییرات احتمالی در کابینه و احتمال استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اشاره داشت، گفت: معمولا با هر تغییری در فضای سیاسی مثل انتخابات مجلس، پیش بینی ها و گمانه زنی هایی درباره تغییر کابینه مطرح می شود. اما اعضای کابینه همگی با قدرت کار خودشان را انجام می دهند. در بحث استیضاح‌هایی هم که مطرح است ما هم مثل شما این اخبار را می شنویم.

مخالفت دولت با حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر

موضوع حذف یارانه ۲۴میلیون نفر یارانه بگیر که در خلال قانون بودجه سال ۹۵ به تصویب رسید نیز بار دیگر در این نشست خبری عنوان شد. نوبخت هم بار دیگر از مخالفت دولت با این مصوبه سخن گفت و افزود: حذف این تعداد از مردم با این عنوان که هر کسی که بیش از سه میلیون درآمد در ماه دارد، جزء ثروتمندان است از دیدگاه دولت عادلانه نیست و دولت با ان مخالف است.

وی در پاسخ به سوال دیگری که به برنامه دولت برای مهار قیمت ها در ماه رمضان اشاره داشت نیز گفت: کنترل قیمت‌ها برای دولت بسیار مهم است. نمی خواهیم اجازه دهیم که قیمت‌ها بی حهت افزایش یابد. دولت اجرای سیاست مهار تورم و گرانی را مدنظر دارد. کسبه محترم هم می دانند که باید به هموطنان خود در ماه رمضان رحم کنند. البته دولت نظارت با اقتدار دارد تا با گرانفروشی مقابله شود.

دولت درباره ریاست مجلس دهم نظری ندارد

خبرنگاری از نوبخت پرسید: «می گویند نظر دولت به ریاست دوباره لاریجانی بر مجلس دهم است». او هم پاسخ داد: اینها گمانه زنی های غیر واقعی است که برخی افراد در رسانه ها مطرح می کنند. در خصوص ریاست مجلس، حتما باید نمایندگان نظر بدهند دولت نه نظری دارد نه به دنبال تاثیر بر نظر و رای نمایندگان است. ما به استقلال قوه مقننه و ازادی نمایندگان مصر هستیم.

روحانی با رهبری درباره مینو خالقی دیدار می‌کند؟

«گفته می شود آقای روحاتی قرار است درباره پرونده خانم خالقی دیداری با رهبری داشته باشند». این هم شایعه ای بود که نوبخت در واکنش به آن گفت: همواره دیدارهایی بین ریاست جمهور و مقام رهبری صورت می گیرد، اما اینکه مشخصا درباره این موضوع باشد نه، من اطلاع مشخصی ندارم که عرص کنم.

مدعیان دخالت دولت در انتخابات، مستنداتشان را به قوه قضاییه بدهند

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به خبرآنلاین که به ادعای برخی نمایندگان مجلس مبنی بر دخالت دولت در انتخابات مجلس دهم اشاره داشت، گفت: ادعاها نسبت برهر کسی مطرح می شود. من درخواست می کنم، تقاضا می کنم، هر کسی که ادعایی دارد که مستند است، حتما به قوه قضاییه مراجعه کند. قانون مشخص است و با هرکسی که از اختیاراتش سواستفاده کند، برخورد می شود.

وی با بیان اینکه شبهه افکنی آسان است، باردیگر تاکید کرد که مدعیان اگر مستندی دارند در قوه قصاییه طرح شکایت کنند و افزود: فارع این موضوع به هر کسی که به دنبال اتهام زنی یا افشاگری است؛ می گویم اگر کسی مستندی علیه دولت دارد امان ندهد و به قوه قصاییه شکایت کند. حتما این قوه با عدالت و انصافی که دارد با این موضوعات برخورد می کند.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگر خبرآنلاین که به ترکیب مجلس دهم با حضور نسبتا برابر اصلاح طلبان و اصولگرایان اشاره داشت و جویای تفاوت نحوه تعامل دولت یازدهم با چنین مجلسی نسبت به مجلس نهم با اکثریت اصولگرایان اشاره داشت، گفت: دولت به اصل تفکیک قوا و آزادی هر دو قوه معتقد است. درباره اینکه گفته می شود هیچ جناحی در مجلس دهم اکثریت ندارد هم من معتقدم که الان هم مشخص است که فراکسیون اکثریت چطور است و آرایش سیاسی مجلس، نیازی به موضع گیری من و دیگران ندارد.

وی افزود: معتقدیم دولت با مجلس دهم بهتر مناسب تر و راحت تر تعامل خواهد کرد.

ترافیک سفرهای دیپلماتیک به ایران

سخنگوی دولت با بیان این که هیات‌های بلندپایه کشورها که به ایران می‌آیند، تلاش شده تا از ظرفیت‌های آنها در زمینه رشد اقتصادی بهره‌مند شویم، گفت: در حال حاضر رییس‌جمهوری کره جنوبی برای نخستین بار به کشورمان سفر کرده‌اند و در راس هیات ۲۳۰ نفره اقتصادی و تجاری در حال مذاکره و عقد قرارداد با دولتمردان کشورمان هستند.

نوبخت افزود: از سه ماه که از برجام می‌گذرد ۱۶ هیات تجاری از کشورهای دیگر برای عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری به ایران سفر کرده‌اند که سطوح آنها هشت رییس‌جمهوری، پنج نخست وزیر، سه رییس مجلس و ۱۴ وزیر امور خارجه قرار داشتند که با ۱۲ بانک و موسسه مالی جهانی برای استفاده از ۷۳ میلیارد دلار خطوط اعتباری مذاکرات را به انجام رساندند.

وی اضافه کرد:‌ بر اساس آمار رسمی، پس از برجام برای ۴۱ پروژه به میزان سه میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری صادر شد که در حال حاضر ۱۴ پروژه در استان‌های خراسان رضوی، تهران، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قم، بوشهر، همدان، یزد، سیستان و بلوچستان، البرز، قزوین و مرکزی در حال اجرایی شدن است.

چه خبر از دو میلیارد دلار؟

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری با رسانه ها درخصوص اقدامات دولت در مقابل حکم توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران در آمریکا،  با اعلام اینکه “ماهیت آمریکا را متفاوت با ۵ کشور دیگر می‌دانیم و اساساً آنها قابل اعتماد نیستند”، تصریح کرد: کارگروهی از جانب رئیس‌جمهور برای بازگرداندن ۲ میلیارد دلار از آمریکا تشکیل شده است و همه تلاش خود را برای استیفای حقوق ملت انجام خواهیم داد.

دولت بنا دارد مطالبات بانکی از دولت را صفر کند

سخنگوی دولت در پاسخ به نقش بانکها در اقتصاد مقاومتی گفت: در حال حاضر بانکها با دو مشکل عدم کفایت سرمایه و مطالبات مواجه هستند که در خصوص سرمایه بانکها این مسئله متناسب با نیازها و تقاضاهایی که در زمینه تسهیلات صورت می گیرد نیست .

نوبخت افزود: در زمینه مطالبات بانکها نیز این مطالبات از دولت و شرکتهای دولتی و برخی افرادی است که تسهیلات دریافت کرده وبازنگردانده اند که هر دو این عوامل باعث شده بانکها نتوانند تسهیلات لازم را در چارچوب اقتصاد مقاومتی ارائه و عملیاتی کنند .

وی تصریح کرد: رشد فزاینده تولید نیازمند سرمایه گذاری است که بخشی توسط تسهیلات صورت می گیرد و دولت برای هر دو این موضوعات برنامه ریزی کرده است. در سال ۹۵ سرمایه بانکها افزایش خواهد یافت و در زمینه مطالبات بانکها مقرر گردید برای دوسال اینده از طریق انتشار اوراق مالی بدهی خود را به بانکها پرداخت کند .

سخنگوی دولت با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تبصره مربوط به این موضوع را حذف کرد ، اظهارداشت: به دنبال آن هستیم تا در مجلس دهم آن ا احیاء کنیم و مطالبات نظام بانکی را نسبت به دولت صفر کنیم .

به دنبال سفری ایمن وتوام با حفظ شخصیت حجاج کشورمان هستیم

سخنگوی دولت در پاسخ به آخرین تصمیم گیری ها نسبت به وضعیت حج امسال نیز گفت: ملت ایران از خدمتگزاران خود انتظار دارد که سفر ایمن وباعزت برایشان فراهم شود ولی متاسفانه بدیهی ترین انتظار از کشور میزبان حجاج تاکنون فراهم نشده است. با این حال همه همت خود را برای اینکه یک حج سالم، مطمئن و با کرامت و شخصیت افراد برگزار شود بکار خواهیم گرفت.

نوبخت افزود: نمی خواهیم خدای ناکرده با برخی اعمال دولت عربستان ،عزیزانی که می خواهند برای عبادت به خانه خدا بروند مورد اتهامات قرار گیرند .دولت در این زمینه مراقبت خواهد کرد ولی تاکنون این اطمینان حاصل نشده است .

وی اضافه کرد: دولت عربستان نسبت به ایفائ تعهدات بین المللی و انسانی و آموزه های دینی امتناع می کند واگر این اطمینان حاصل شود اخبار آن منتشر خواهد شد .

دولت از ثبت سفارش خودروهای امریکایی امتناع می کند

وی در پاسخ به اقدام دولت در ممنوعیت ورود خودروهای امریکایی نیز اظهارداشت: محدودیت قانونی برای ورود خودرو براساس حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی وجود دارد و ورود خودرو ها باید از طریق ثبت سفارش انجام گیرد . دولت نیز از ورود آنها امتناع می کند ولی برخی از این موارد در گذشته انجام شده است .

سخنگوی دولت گفت: دولت خود را مقید می داند از تولید ملی حمایت کند تا حدی که کمپین های مقابله با خرید خودرو داخلی نیز شکل می گیرد و دولت را مورد انتقاد قرار می دهند .

تبصره های ۱۹ و۲۰ درجهت اصلاح نظام پولی و مالی کشور است

نوبخت در پاسخ به ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه نیز افزود: ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس شورای اسلامی در تبصره های یک و ۲ در خصوص میزان درآمدهای ارزی که سهم صندوق بوده است .در سال ۹۵ در لایحه دولت سهم صندوق ۲۰ درصد از درآمد حاصل از نفت وگاز درنظر گرفته شد که قانون مشخص کرده ولی برای شورای نکهبان ابهام وجود داشت .

وی افزود: از نظر دولت مهمترین ایراد بر مصوبات فقدان تبصره های ۱۹ و۲۰ است چرا که بودجه سال ۹۵ برای اصلاح ساختار نظام مالی و بانکی کشور است که این تبصره ها حذف گردید و برای دولت مهم است که این دو تبصره را به شکلهای قانونی دیگر دنبال کند .

سخنگوی دولت درباره نحوه پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی، اظهار کرد: ما قبول نداریم که یک کارخانه را که سودآور نیست به طلبکار خود بفروشیم و اینگونه بدهی خودرا بپردازیم. ما معتقدیم باید واحدها را فعال کرده و وقتی آنها سودآور شدند، آنها را به عنوان بدهی خود واگذار کنیم. البته بسیاری از این بدهی‌ها به دولت مرتبط نمی‌شود.

من و رییس جمهور حقوق خود را از طریق هیات علمی دربافت می کنیم

نوبخت در پاسخ به این پرسش که کدام یک از اعضای هیأت دولت ۳۵ میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرد، افزود: من درباره حقوق اطلاعی ندارم، اما من و رئیس جمهور حقوق خود را از طریق هیأت علمی دریافت می‌کنیم.

وی نسبت به ایجاد برج کشور کره جنوبی در تهران برای فروش محصولات این کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد.

نوبخت همچنین درباره اعطای تابعیت ایرانی به شهدای غیرایرانی نیز گفت: تاکنون چیزی به ما ابلاغ نشده و من هم از رسانه‌ها مطلع شدم.

سخنگوی دولت همچنین درباره سخنان رهبر انقلاب در خصوص نظام آموزش و پرورش، تصریح کرد: آموزش و پرورش حتماً باید مسائل مدنظر رهبری را پیگیری کند.

وی در بخش دیگری از این نشست درباره اظهارات عراقچی در خصوص زمان خرید اوراق قرضه آمریکایی، خاطرنشان کرد: این اوراق در یک دوره‌ای از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ خریداری شده است. کارگروهی اکنون مشخص شده و در این رابطه گزارشی را تهیه می‌کند که هر وقت این گزارش تکمیل شد ما نتایج آن را به اطلاع مردم می‌رسانیم. ما دنبال استیفای حقوق خود هستیم و دنبال بحث‌های داخلی آن نیستیم.

خبرنگاری در ادامه این نشست از سخنگوی دولت پرسید که آیا دولت می‌تواند برنامه ششم توسعه را از مجلس پس بگیرد تا مانع تصویب شتابزده آن در مجلس نهم شود که نوبخت در پاسخ گفت: اخباری هم به ما رسیده که برنامه ششم در مدت زمان کوتاهی در مجلس نهم مطرح شده و جهت‌گیری آن هم مخالف با آنچه دولت مدنظر دارد، است. البته ما هنوز آن را ندیده‌ایم ولی طبق آیین‌نامه داخلی مجلس اگر کلیات برنامه تصویب نشده باشد می‌توانیم تقاضای استرداد آن را داشته باشیم ولی اگر کلیات آن تصویب شده باشد باید استرداد آن از طریق رأی‌گیری در مجلس انجام شود.

وی در ادامه در مورد ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی به کشور، تصریح کرد: ما خود را مقید به حمایت از تولید داخلی می‌دانیم و محدودیت ورود این خودروها را از طریق عدم ثبت سفارش آنها انجام می‌دهیم.

tel final1

Share