علی علیزاده ازبری

محیط زیست یا محیط ایست !

تصرف اراضی جنگلی ایست. حفر چاه ایست. جنگل خواری ایست. تخلیه فاضلاب در رودخانه ها ایست. دپوی پسماندها در طبیعت ایست. برداشت شن و ماسه از کف رودخانه ها ایست. آلوده کردن هوا ایست. خشک کردن تالابها ایست

محیط زیست یا محیط ایست !

azbari947d-45ab-8bcf-e77319e6b21e(تکرار هشدارها به مناسبت روز زمین پاک)

در فضای مجازی صحبتی از یکی از نمایندگان استان مازندران دیدم  که نمی شد از آن گذشت .آن نماینده مجلس نهم که خوشبختانه از راه یابی به مجلس دهم باز مانده است.به صراحت گفته بود که سازمان محیط زیست تبدیل به محیط ایست شده است . البته این سخنرانی مربوط به چند ماه قبل بوده و خبرگزاری فارس که تلاش دارد علم دار مخالف با دولت تدبیر و امید باشدبا هدف ضعیف نشان دادن سازمان محیط زیست دولت دهم ،بیشتر به آن رنگ و لعاب داده بود و ضمن تلاش برای القاء این مطلب که تمام مشکلات محیط زیست مربوط به دوسال اخیر می باشد. سازمان محیط زیست را به دلیل ایرادات وارده  به طرح های صنعتی و غیر صنعتی محیط ایست نامیده است.حال این نکته که آن  نماینده مجلس و خبرگزاری فارس از انصاف فاصله گرفته اند و تعمداً یادشان رفته که در دولت قبل چه بلایی سر محیط زیست آمده بماند . فقط توجه به یک مورد از دستورات سرپایی رئیس دولت قبل عمق فاجعه را بازگو می کند. وی در فیروزکوه گفت: “چه کسی گفته است بیلان  سفره‌های آبی در این منطقه و کشور منفی است؟ هرکس بخواهد می‌تواند هرحجم آبی که لازم داشت را از چاه‌های زیر زمینی پمپاژ کند”(سایت فرارو) با این دستور سرپایی در واقع فاجعه بحران آب در ایران تشدید شد و این دخالت عوامفریبانه در یک موضوع بسیار مهم و تخصصی بر سر آبهای زیر زمینی که حاصل میلیون ها سال ذخیره طبیعت است چه بلایی آورد ؟! به دنبال آن تعداد یکصد هزار چاه غیر مجاز حفر شد و بدتر اینکه مجلس وقت بلافاصله برای همان چاههای غیر مجاز مجوز بهربرداری صادرکرد. هیچ میدانید چرا این موضوع این همه مهم است ؟ در سرزمین خشکی مثل ایران که حتی تاریخ نویسان وجامعه شناسان یکی از مهم ترین علل بوجود آمدن حکومت در آن را مدیریت آب دانسته اند آیا شایسته است رئیس دولت که تخصصی در این موضوع مهم ندارد فقط و فقط برای بهره بردن بیشتر از اعمال پوپولیستی خود و تهیج ملت یک همچین مطلب مهمی را بدون مشورت با کارشناسان مجرب بیان کند و حکم صادر نماید؟! حال قصد این نوشته، نه کوبیدن دولت قبل و نه دفاع از سازمان فعلی هست زیرا که مشکلات این سازمان همچنان باقی است ،به نظر نمی رسد مشکل چاههای مجاز و غیر مجاز که شاید حاد ترین مشکل زیست محیطی ایران است اوضاع بهتری یافته باشد! داد طبیعت از دست سازمان محیط زیست ، وزارت خانه ها و سازمانهای دولتی ، نمایندگان مجلس ،مثل آن نماینده مجلس که محیط زیست را محیط ایست می خواند بالا هست .حتی قاطبه ی مردم ایران بیشتر در نقش تخریب گر ظاهر می شوند تا حامی طبیعت ،در واقع هیچ پناهگاهی برای طبیعت بی پناه نیست.

با این همه در این یک مورد با آن نماینده موافق هستم که محیط زیست باید تبدیل به محیط ایست گردد.این یک ضرورت است .زمین ما دیگر توان این همه آسیب را ندارد.آقای وکیل تلاش و کمک  بکنید که این سازمان تبدیل به محیط ایست گردد.که اگر این سازمان محیط ایست بود و توان دستور ایست برای طرح های آسیب رسان به طبیعت شکننده ایران را داشت امروز وضعیت ما اینگونه نبود. دوباره تاکید دارم کمک کنید تا این سازمان تبدیل به سازمان ایست شود و بتواند دستور ایست بدهد. بتواند بگوید؛

تصرف اراضی جنگلی ایست. حفر چاه ایست. جنگل خواری ایست. تخلیه فاضلاب در رودخانه ها ایست. دپوی پسماندها در طبیعت ایست.  برداشت شن و ماسه از کف رودخانه ها ایست. آلوده کردن هوا ایست. خشک کردن تالابها ایست. اجرای طرح های بدون محاسبه و کارشناسی نشده ایست. دریا خواری و آلوده کردن بیشتر دریا ایست. تولید اتومبیل های غیر استاندار ایست. کوه خواری و کوه تراشی ایست. تغییر و تبدیل اراضی ایست. آتش سوزی جنگل ها ایست. از بین بردن گونه های گیاهی و جانوری ایست.شکار ایست.حیوان آزاری ایست. آلودکردن خاک ایست. فرو نشست زمین ایست. بیابان زایی ایست. استفاده بی حساب و کتاب از آبهای تجدید پذیر ایست. استفاده از سموم و کودها ایست. کارهایی که منجر به رانش و فرسایش زمین می شود ایست. کشاورزی و صنعت بدون در نظر گرفتن مزیت نسبی ایست.آری  همه اینها و سایر اقدامات و روشهای تخریب گر طبیعت ایست.

آیا باور ندارید که وضعیت طبیعت ما شکننده است؟ آیا باور ندارید که وضعیت همه اینها بحرانی است؟با این همه بحران،آیا وقت بیداری نیست؟ چه انتظار بیهوده ای است که محیط زیست راه را برای دست اندازی به طبیعت باز بگذارد؟آیا برای درمان دردهای اجتماع نظیر بیکاری فقط باید طبیعت تاوان بدهد؟ فکر نمی کنید که تسکین موقت این دردها با استفاده ی بی حساب از منابع طبیعی و نادیده گرفتن حق آیندگان ظلم  است ؟ آری لازم است بیدار شویم . راه ها و برنامه های اشتباه را تکرار نکرده و راه درست را پیدا کنیم. راه صحیحی که  سرزمین آباء و اجدادی مان را ازنابودی نجات دهد یا حداقل آنرا در همین مرحله نگهدارد تا روند تخریب فلات ایران از آنچه که هست فراتر نرود!آقای نماینده کارشناسان پیش بینی می کنند  و هشدار می دهند از آن جاییکه محیط زیست یک مسئله جهانی است  بنابراین چالش پیش روی ما با جهان، مسئله محیط زیست خواهد بود. محیط زیست یک مسئله محلی یا منطقه ایی حتی ملی نیست این یک مسئله جهانی است.چالش بین المللی پیش روی ما است بنا براین به عنوان یک مسئله امنیت ملی بدان بنگریم.

علی علیزاده ازبری
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share