در یکصد و چهاردهمین جلسه کمیسیون برنامه، بودجه:

لایحه بازگشایی شهربازی رشت مورد بحث و اصلاح قرار گرفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،علوی گفت: با قرائت لایحه شهربازی رشت که در آن شهرداری خواستار انعقاد قرارداد با یک سرمایه گذار غیربومی به صورت B.O.L.T به شرط اموال منقول به صورت ترک تشریفات بود، گفت: بازگشایی شهربازی که از حدود سه سال پیش تعطیل است از خواسته های اولویت دار شورا طی سال های فعالیت بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،یکصد و چهاردهمین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورا به ریاست «امیرحسین علوی» و با حضور محمدحسین واثق کارگرنیا، رضا موسوی روزان، فاطمه شیرزاد و اسماعیل حاجی پور برگزار شد.

shora_PhotoAدر ابتدای جلسه، رئیس کمیسیون با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، از برگزارکنندگان کنگره هشت هزار شهید استان گیلان تشکر کرد. علوی ضمن خسته نباشید به تمامی دست اندرکاران برگزاری این کنگره، از زحمات و همکاری کارکنان شهرداری رشت و حمایت شورای این شهر در اجرای هر چه بهتر این کنگره ملی تقدیر کرد.

در جلسه فوق که در غروب چهاردمین روز اردیبهشت ماه برگزار شد، شهردار رشت نیز حضور داشت. لوایح مهمی که در این جلسه مطرح شد به مرمت و بازسازی ساختمان قدیمی شهرداری رشت و شهربازی رشت اختصاص داشت.

لایحه بازسازی ساختمان قدیمی شهرداری رشت که سال گذشته به شورا ارسال شده بود از سوی رئیس کمیسیون قرائت شد. شهردار رشت در این باره با اشاره به طرح بازسازی ساختمان شهرداری و خانه فرهنگ و هنر این شهر گفت: لایحه فوق در راستای اجرای تنظیم طرح بازآفرینی و همزمان با اجرای پیاده راه فرهنگی به شورا ارسال شده بود که هم اکنون نیازمند بررسی مجدد است.

محمدعلی ثابت قدم افزود: اگرچه در بودجه سال جاری مرمت این ساختمان و خانه فرهنگ و هنر نیز لحاظ شده است اما نیاز است که مجددا مورد بررسی قرار گیرد و سپس در قالب یک طرح جدید که شامل هتل ایران و ساختمان اداره پست است نیز تکمیل شود.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های گردشگری ساختمان های فوق و واقع شدن آن ها در میدان اصلی شهر و بافت مرکزی و تاریخی شهر، برنامه های قابل توجهی برای آن اندیشیده شده است که پس از تکمیل نهایی به شورا ارسال می شود.

شهردار در پاسخ به رئیس کمیسیون مبنی بر قرار رگفتن این پروژه ها در طرح های بازآفرینی شهر و منوط شدن اجرای آن ها با مصوبه شورا گفت: در طرح بازآفرینی دو مسیر تالاب عینک به سمت غرب شهر و همینطور بقعه خواهر امام رضا(ع) که شامل مسیر ساغریسازان تا بازار می شود لحاظ شده است و طرح آن از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل مراحل نهایی است.

با ارائه این توضیحات، علوی اظهار کرد: بررسی طرح نهایی شهرداری برای ساختمان های فوق پس از ارسال به شورا، در جلسات مشترک کمیسیون برنامه، بودجه و کمیسیون های مربوطه بررسی خواهد شد.

در ادامه جلسه فوق، رئیس کمیسیون با قرائت لایحه شهربازی رشت که در آن شهرداری خواستار انعقاد قرارداد با یک سرمایه گذار غیربومی به صورت B.O.L.T  به شرط اموال منقول به صورت ترک تشریفات بود، گفت: بازگشایی شهربازی که از حدود سه سال پیش تعطیل است از خواسته های اولویت دار شورا طی سال های فعالیت بوده است.

علوی تصریح کرد: لازم است که هر چه سریعتر برای بازگشایی این فضای تفریحی تصمیم گیری شود تا شهروندان بیشتر از این از وجود آن محروم نشوند.

با این سخنان، مسئول هیات عالی سرمایه گذاری شهرداری به توضیحاتی درباره قرارداد فوق و پیشنهادات سرمایه گذار مربوطه برای در اختیار قرار گرفتن شهربازی برای احیا و تجهیز پرداخت.

به گفته متین عاشوری، در صورت انعقاد قرارداد با سرمایه گذار فوق که شهربازی ملت مشهد را در اختیار دارد، ۱۰ درصد از فضای شهربازی با کاربری تجاری به وی داده می شود و وی موظف است با آورده اولیه ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شهربازی را ظرف یک سال تجهیز کند و به مرحله بازگشایی برساند.

با این توضیحات، عضو شورا با اشاره به نزدیک شدن به ایام تابستان گفت: روند بازگشایی مجدد شهربازی طولانی شده است و درست نیست که همچنان شهروندان را از وجود یک فضای تفریحی سالم محروم کنیم.

فاطمه شیرزاد افزود: انتظار می رود شهرداری ظرف یک مدت زمانی مشخص نسبت به بازگشایی شهربازی اقدام کند.

وی تصریح کرد: با فرارسیدن فصل بهار و تابستان، شهربازی می تواند سهمی قابل توجه در پر کردن اوقات فراغت شهروندان به ویژه نوجوانان و جوانان ایفا کند لذا لازم است هر چه سریعتر مجددا شهربازی به راه بیفتد.

عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه نباید تنها شهرداری را در تعویق بازگشایی شهربازی مقصر دانست گفت: بسیاری از پروژه های شهرداری به دلیل مخالفت پرحاشیه برخی اعضای شورا به تعویق افتاده است.

اسماعیل حاجی پور افزود: درست نیست که توانایی اجرایی شهردار را مختل کنیم.

وی تصریح کرد: بهره و سود مدیریت شهری از بازگشایی مجدد شهربازی، شاد کردن خانواده ها و استفاده آن ها از یک فضای مفرح سالم در مرکز شهر است و نباید در این پروژه به فکر دریافت بهره مادی باشیم.

علاوه بر این اعضا، عضو دیگر کمیسیون با بیان اینکه نباید در طول تعطیلی شهربازی، فضای سبز موجود آن به حال خود رها می شد گفت: شورا به این دلیل قرارداد با سرمایه گذار قبلی را که مدت ۲۷ سال شهربازی را در اختیار داشت تمدید نکرد که هیچ نفعی قرارداد فوق برای شهر نداشت.

محمدحسین واثق کارگرنیا گفت: مطالعه دقیقتری نسبت به وضعیت شهربازی و طرحی که قابلیت اجرا در محوطه مذکور دارد، نیاز است تا نه تنها مجددا شهربازی بازگشایی شود بلکه نفعی نیز به شهرداری برسد.

موسوی روزان نیز در این باره گفت: متاسفانه با گذشت سه سال زمان به اندازه کافی برای شهر از دست رفته است اما با اینهمه باید نسبت به عقد قرارداد برای بازگشایی شهربازی دقت کافی را داشته باشیم تا مجددا شرایط همچون قرارداد با سرمایه گذار قبلی به ضرر شهر و شهرداری نشود.

با این توضیحات، رئیس کمیسیون با ارائه پیشنهاداتی اظهار کرد: رایزنی هایی با مشاوران طرح انجام شده که نشان می دهد شرایط سنجیده شده برای بازگشایی مجدد شهربازی مطلوب است زیرا آنچه که مهم است اینست که بازگشت سرمایه از شهربازی در همه جای کشور در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

علوی تصریح کرد: با اینهمه پیشنهاد می کنم با تعیین مبلغ اجاره مناسب و نرخ رشد مناسبتر در هر سال و در پایان دوره شش ساله، شرایط لازم برای عقد قرارداد و بازگشایی هر چه سریعتر شهربازی را مهیا کنیم.

با این پیشنهاد و بحث و بررسی های دیگر، در نهایت مصوب شد که با مدل یپشنهادی شهرداری در لایحه فوق و تعیین نرخ رشد سالانه و نرخ رشد دوره ۵ تا ۶ ساله پس از مطالعات هیات عالی سرمایه گذاری، قرارداد با سرمایه گذار مربوطه مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

رئیس کمیسیون همچنین برای بازدید میدانی از نحوه عملکرد سرمایه گذار فوق در پارک ملت مشهد، از اعضای کمیسیون خواست تا یک سفر به مشهد داشته باشند.

در ادامه این جلسه، لایحه پرداخت کمک به فرمانداری با عنوان تامین هزینه عوامل اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان بررسی و کمیسیون با مبلغ ۸۰ میلیون تومان به عنوان کمک موافقت کرد.

tel final1

Share