علیزاده خبرداد:مرمت کاروانسرای حاجی فیض ماسوله

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان: کاروانسرای حاجی فیض زیر نظر شورای فنی پایگاه میراث فرهنگی ماسوله با مشارکت مالک بنا ، مرمت و در دست احیا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان: کاروانسرای حاجی فیض زیر نظر شورای فنی پایگاه میراث فرهنگی ماسوله با مشارکت مالک بنا ، مرمت و در دست احیا است.e9d91920-0910-40ee-9307-bf8703a09221

 رضا علیزاده با اشاره به اهمیت مرمت بناهای تاریخی در حفظ هویت فردی و اجتماعی گیلانیان اظهار داشت: یکی از اهدافی که دولت تدبیر و امید با جدیت آن را دنبال می نماید؛ صیانت، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی است که این مهم با تلاش خدمتگذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و یاری بخش خصوصی تاکنون به بهترین شکل محقق شده است.

وی؛ کاروانسرای حاجی فیض را از جمله تجارتخانه های این شهرک تاریخی ماسوله خواند که درسه طبقه جلوه هایی از تحولات معماری دوره ی پهلوی اول در ماسوله را نمایش می نهد و بخشی از هویت این خطه سرسبز می باشد.

علیزاده با اشاره به اینکه بنای مذکور در نوروز ۱۳۹۲ دچار طعمه حریق شده، بیان داشت: متاسفانه شدت آتش سوزی کاروانسرای حاجی فیض را با آسیب جدی مواجه نمود، اما با اهتمام جدی پایگاه میراث فرهنگی ماسوله و نیز مشارکت مطلوب”پرویز خارابی”  مالک بنا، از محل اعتبارات خانه های مشارکتی این مجموعه با پیشرفت بسیار خوب مراحل پایانی مرمت خود را طی می نماید.

این مسئول تصریح نمود: در سالهای اخیر باتوجه به اهمیت موضوع، اهتمام بسیار خوبی در زمینه تثبیت وضعیت اعتباری خانه های مشارکتی و طرح حفاظت و مرمت بافت تاریخی ماسوله به انجام رسیده است، چنانکه در سال ۱۳۹۳ با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد ریال ۳۰خانه تاریخی، ۲ مسجد تاریخی، ۵ واحد تجاری و ۲ مکان فرهنگی و موزه ای و در سال ۱۳۹۴ با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و پانصدهزار ریال ۲۱ خانه تاریخی، ۸ واحد تجاری و نیز کلیه اقدامات مرمتی مسجد قنبرآباد در ماسوله به انجام رسیده است.

این مقام مسئول نگهداری و حراست از ابنیه و محوطه های تاریخی را وظیفه همگانی دانست و افزود: این میراث ارزشمند باید بعنوان سندی از فرهنگ ، تمدن و حیات اجتماعی  گیلانیان به نسل های آینده انتقال یابد.

tel final1

Share