در همایش حزب اعتدال و توسعه با منتخبان مجلس دهم مطرح شد

عارف: فردای رقابت باید برادری و رفاقت حاکم شود/لاریجانی: نامزد بازی دست از سر ما بر نمی‌دارد/نوبخت: دولت قصد دخالت در کار مجلس را ندارد/واعظی: مجلس دهم مجلسی بدون حضور افراطیون است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،همایش حزب اعتدال و توسعه سه‌شنبه شب با حضور عارف و لاریجانی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ،همایش حزب اعتدال و توسعه سه شنبه شب با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و جمعی دیگر از منتخبان مردم در مجلس دهم در سالن اجلاس سران برگزار شد.

۱۶۳۸۳۴۳_۴۱۳مرتضی بانک عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه پیام انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را وحدت، انسجام و ایجاد امنیت خاطر در جامعه دانست و گفت: انتظار از مجلس دهم ایجاد وحدت برای تصمیمات اساسی است.

وی ابراز امیدواری کرد: با همدلی مسئولان در جهت اهداف انقلاب اسلامی بتوانند تأثیرات عمیقی را در آینده کشور به وجود آورند.

عارف: فردای رقابت باید برادری و رفاقت حاکم شود

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید تقارن آغاز به کار مجلس دهم با ماه شعبان را به فال نیک گرفت و در مورد شرایطی که دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آن شروع به کار می کند، خاطر نشان کرد: کشور از طرفی با فعالیت دولت تدبیر و امید در راستای حاکمیت اخلاق و امید و رو به جلو حرکت کرد. از دیگر موفقیت های دولت مهار تورم و رفع تحریم‌ها بود.

منتخب مردم تهران در مجلس دهم مهم‌ترین اولویت‌های مجلس را رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال برای جوانان و بهبود معیشت مردم باشد عنوان کرد و افزود: به برکت نظام اسلامی که در آن قرار داریم افتخار می‌کنیم که با ثبات‌ترین کشور در یک منطقه پرآشوب هستیم اما در عین حال نمی‌توانیم نسبت به برادرکشی در کشورهای اسلامی بی‌تفاوت باشیم بلکه باید به واسطه نگاه انقلاب اسلامی یک نقش‌آفرینی ملی را در این زمینه داشته باشیم و روابط خوبی را با کشورهای منطقه و کسانی که حاضرند مسائل مربوط به سوریه در یک بازی برد- برد حل شود، داشته باشیم.

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه حل مشکلات کنونی کشور به تنهایی از عهده دولت بر نمی‌آید، اظهار کرد: ما برای رسیدن به موفقیت در حل مشکلات کنونی نیازمند یک عزم ملی و توافق دولت و مجلس هستیم به شکلی که مجلس خود را شریک دولت و دولت نیز مجلس را شریک خود بداند و هرکدام یکدیگر را مأمن و همراه خود برشمارند.

وی ادامه داد:‌ برای آنکه مجلس در رأس امور قرار گیرد نیازمند همدلی و همراهی در درون مجلس نیز هستیم. هر دو جریان اصالت دارند و در پیروزی‌ها نقش داشتند. ما باید به رقابت اصالت دهیم. هیچ وقت نظام ما به دنبال تک حزبی نبوده است. ما رقابت را برای حرکت بیشتر می‌پذیریم؛ اما فردای رقابت باید برادری و رفاقت حاکم شود.

منتخب مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به تجربه اصلاح طلبان در انتخابات ۹۲ اظهار کرد: در انتخابات سال ۹۲ با ائتلاف ارزشمندی که شکل گرفت مردم پیروز شدند. به طور طبیعی استمرار حاکمیت عقلانیت و اخلاق خواسته مردم بود. این سرمایه ارزشمندی است که باید حفظ شود.

وی ادامه داد: ما با درسی که از انتخابات ۹۲ گرفتیم متوجه شدیم که راهبرد اولویت منافع ملی و توجه به خواسته‌های مردم به جای پیگیری منافع جناحی و حزبی می تواند به موفقیت ما منجر شود و نتیجه این راهبرد نیز ائتلاف امید بود که فراتر از جبهه اصلاحات رقم خورد و از نیروهای معتدل نیز در لیست نهایی استفاده شد. شرایط کشور ایجاب می کرد که افراد از منافع حزبی به نفع منافع ملی عبور کنند.

عارف با اشاره به استقبال مردم از انتخابات اخیر تأکید کرد: مردم به جای اینکه به چهره رأی دهند به برنامه رأی دادند. باید این مسیر که مسیر پاسخگویی به مطالبات مردم است حفظ شود.

وی در پایان با بیان اینکه امیدوار است در مجلس دهم اولویت‌هایی چون تقویت روحیه امید و نشاط، توسعه آرامش و ایجاد رونق اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: انتخابات ۹۴ گام دوم بود. باید گام های سوم، چهارم و گام های بعدی داشته باشیم تا بتوانیم به همه مطالبات مردم پاسخ دهیم.

لاریجانی: نامزد بازی دست از سر ما بر نمی‌دارد

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش سخنان خود را با این کنایه نامزد بازی دست از سر ما بر نمی دارد شروع کرد و با تأکید بر اینکه تفرقه به مصلحت کشور نیست، اظهار داشت: این هنر نیست که افراد پشت دسته‌بندی‌های کوچک سیاسی قرار گیرند و همان‌طور که پیامبر (ص) فرموده‌اند نیز باید از دسته‌بندی ها پرهیز کرد چرا که تفرقه به مصلحت کشور نیست و اگر مردم و نخبگان با هم یک وفاق واقعی داشته باشند وضعیت بهتری در آینده کشور به وجود خواهد آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم وفاق داشته باشیم باید وحدت را رعایت کنیم، گفت: وجود وفاق در یک جامعه نیازمند رعایت سه محور است. اولین محور برای ایجاد وفاق در یک جامعه داشتن رهبری است که اگر برای تحقق یک وفاق پایدار از نعمت رهبری و امام عادل استفاده کنیم به نتایج مثبتی خواهیم رسید.

وی دومین محور برای رسیدن به یک وفاق پایدار را رعایت اخلاق دانست و گفت: داشتن اخلاق که از اصول اسلامی نشأت می گیرد و البته در تاریخ ایران نیز ریشه‌دار بوده است دومین محوری است که می تواند وفاق پایدار را در جامعه تضمین کند. اگر می خواهیم در عرصه سیاست به وفاق پایدار برسیم نیازمند توجه به اخلاق سیاسی هستیم.

لاریجانی سومین محور وفاق را رعایت موضوعات مطروحه در حکمرانی موفق دانست و ادامه داد: اگر موضوعات مربوط به حکمرانی موفق را رعایت کنیم وفاق پایدار در جامعه تضمین خواهد شد. من در طول تمام سال‌هایی که در مجلس بودم متوجه شده‌ام که اکثر نمایندگانی که در مجلس حضور دارند احساس می کنند که نسبت به حوزه‌های انتخابیه‌شان بی عدالتی رخ داده است و از این موضوع رنج می‌برند.

رییس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چگونه می توان مشکلات مربوط به هر منطقه را رفع کرد؟ گفت: ما چون در کشور از احزاب قوی و پرقدرتی برخوردار نیستیم که همیشه و در هر شرایطی از لحاظ سیاسی و اقتصادی از کشور پشتیبانی کنند نتیجه این است که هر کس در هر حوزه‌ای کاندیدا شود باید خودش کارش را در مجلس پیگیری کند و از پشتیبانی برخوردار نباشد.

وی ادامه داد:‌ برخی نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود با شدت درخواست‌ها مواجه می شوند و تلاش می‌کنند که در دوران تصویب بودجه‌های عمرانی سهم بیشتری برای حوزه های انتخابیه خود بگیرند و وقتی در این زمینه موفق نمی شوند دچار افسردگی و ناراحتی می شوند و حتی ممکن است رویکردی انتقادی را نسبت به دولت وقت در پیش بگیرند و با مسئولان مختلف دولتی وارد گفت‌وگو شوند تا وضعیت کاری خود را بهتر کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی چاره این مشکلات را آمایش سرزمینی دانست و گفت: باید هر منطقه براساس مزیت‌هایش، افق آینده‌اش را مشخص کند و یکی از راه‌های رسیدن به چنین حالتی این است که از آمایش سرزمینی با یک راهکار درست استفاده کنیم.

لاریجانی ادامه داد: لازم است در این زمینه از توانمندی‌ها و نظرات نمایندگان هر منطقه در مجلس استفاده شود و اگر کار آمایش سرزمینی با همفکری نمایندگان هر استان انجام شود آنگاه هم دولت و هم نمایندگان مجلس به خوبی از برنامه‌هایشان در طول دوران نمایندگی و حضور در دولت آگاه می شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اجرای طرح آمایش سرزمینی را محور اصلی وفاق و عامل سامان یافتن کشور دانست و گفت: اگر بتوانیم در این زمینه جلساتی را تشکیل دهیم و تکلیف طرح آمایش سرزمینی را روشن کنیم آن وقت دیگر هیچ نماینده مجلسی نگران وضعیت حوزه انتخابیه خود نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تفکیک قوا را یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است، دانست و اظهار کرد: اگر می خواهیم همگرایی حاصل شود باید مجلس و دولت همکاری کنند. من در دو دولت دهم و یازدهم معتقد به مجلس مستقل بودم. اما نباید شاخ شانه بکشیم. تصمیم خودتان را بگیرید ولی هیچ اشکالی ندارد که با نمایندگان مجلس هم مشورت کنید. به خصوص که اگر این اقدام انجام شود نمایندگان مجلس نیز در طرح ها و لوایح با دولت مشورت خواهند کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت فعلی را نسبت به دولت قبلی در قانونگرایی و همگرایی موفق تر می بیند، اظهار کرد: دولت همگرایی و همکاری خیلی خوبی با مجلس داشته است و در عمل به قوانین نیز عملکرد خوبی داشته که در این زمینه آقای نوبخت سخنگوی دولت نیز تاثیرگذار بوده‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر دولت با نمایندگان در اقدامات خود مشورت کند مجلس هم در طرح ها و لوایحش با دولت مشورت خواهد کرد و این زمینه وفاق پایدار را فراهم خواهد آورد.

نوبخت: دولت قصد دخالت در کار مجلس را ندارد

همچنین محمدباقر نوبخت با اشاره به سابقه حزب اعتدال و توسعه اظهار کرد: حزب اعتدال و توسعه در شرایطی به وجود آمد که می خواست یک تفکر جدید را تجربه کند که به نظر اعضای این حزب برای دستیابی به مهم‌ترین آرمان کشور یعنی توسعه نیازمند آن هستیم.

وی ادامه داد: ما در این حزب به این نتیجه رسیدیم که توسعه با تجهیز منابع به دست خواهد آمد و این منابع نیز به تنهایی در اختیار یکی از دو جریان رایج و قوی سیاسی کشور قرار ندارد بلکه کشور زمانی به توسعه دست پیدا می کند که از ظرفیت همه گروه‌ها و سلایق سیاسی استفاده کند.

نوبخت همچنین با اشاره به نتایج انتخابات مجلس دهم اظهار کرد: در انتخابات مجلس دهم نیز خوشبختانه هم جریان اصلاح طلبی، هم اصولگرایی و هم اعتدالیون به مجلس راه پیدا کردند و ائتلاف امید مورد عنایت جامعه قرار گرفت و مجلس نیز می تواند در چارچوب ائتلافی که پیش از مجلس شکل گرفته بود حرکت کند.

وی با تأکید بر اینکه دولت قصد دخالت در امور مربوط به مجلس را ندارد، اظهار کرد: برای دولت معقول نیست که وارد جریانات مجلس شود چرا که مجلس فرهنگ سازمانی خود را دارد و کسانی که هویت تقنینی آن را می‌شناسند، می دانند که تلاش برای شکل‌دهی به مجلس از بیرون از آن غیر موفق است و دولت نیز قصد دخالت در امور مجلس را ندارد.

عضو مؤسس حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه نمایندگان به خوبی می توانند مسائل مربوط به مجلس را رفع کنند، اظهار کرد: ما معتقدیم که افراد کارشناسی در مجلس حضور دارند که می توانند مربوط به آن را حل کرده و مجلس را اداره کنند و ضرورتی ندارد چه از درون دولت و چه از درون حزب اعتدال و توسعه دخالتی در این زمینه صورت گیرد.

نوبخت در پایان اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با ایجاد تعاون و همکاری بین مجلس و دولت مشکلات مردم را حل کنیم و من معتقدم مردم وقتی ببینند که به آن‌ها خدمت می کنیم در هیچ شرایطی و علی رغم تاثیر جریانات سیاسی خادمان خود را فراموش نخواهند کرد و رضایت خود را در ادوار آینده نسبت به آنان نشان خواهند داد.

واعظی: مجلس دهم مجلسی بدون حضور افراطیون است

همچنین محمود واعظی در نشست حزب اعتدال و توسعه هدف از تشکیل جلسه را وحدت آفرینی عنوان و تأکید کرد: البته با یک جلسه وحدت به وجود نمی آید. اما تلاش ما این است که در این مسیر قدم برداریم.

وی با اشاره به اینکه رویکرد مردم در انتخابات تغییر کرده است، گفت: اعضای حزب اعتدال و توسعه به این نتیجه رسیدند که دیگر رویکرد سنتی جواب نمی دهد و کشور را هم نمی‌توان با یک جناح اداره کرد. البته این به معنای تک جناحی شدن کشور نیست. گروه های مختلف می توانند اندیشه خود را داشته باشند، ولی برای مصالح بزرگتر با یکدیگر همکاری کنند.

معاون سیاسی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: ما برای انتخابات مجلس به این جمع‌بندی رسیدیم که بهتر است با هر دو جناح سیاسی سنتی کشور وارد مذاکره شویم. چرا که هم در میان اصلاح‌طلبان و هم در بین اصولگرایان افراد و گروه‌های معتدل وجود دارند که می‌توان آنها را دور یک میز جمع کرد. تجربه هیأت دولت یازدهم هم همین امر را نشان می‌دهد.

وی نتیجه این رویکرد را تشکیل مجلسی بدون حضور افراطیون دانست و تصریح کرد:  نتیجه مذاکرات ما با معتدلان اصلاح‌طلب و اصولگرا در جریان انتخابات مجلس دهم، منجر به تشکیل مجلسی شد که اعضای آن تندرو و افراطی نبوده و مجموعه‌ای از معتدلین و میانه‎روهای اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل را تشکیل می‌دهند. این اتفاق بزرگی است که باید از آن صیانت کرد.

واعظی تأکید کرد: پیام انتخابات مجلس دهم این بود که مردم از تندروی و افراط خسته شده‌اند و انتظار دارند با نمایندگانی که برگزیده‌اند شاهد حل مشکلات خود باشند.

عضو مؤسس حزب اعتدال و توسعه با اشاره به اینکه مجلس همواره برای کشور یک الگو بوده است، ادامه داد: تجربه مجالس گذشته نشان داده است که اگر در مجلس اختلاف و تنش وجود داشته باشد در جامعه نیز شاهد اختلاف و تنش خواهیم بود و در عین حال اگر فضای مجلس مبتنی بر همدلی و همراهی باشد در جامعه نیز تأثیر این همدلی را خواهیم دید.

وی ضمن بیان اینکه تعامل و همفکری کلید حل مشکلات است، خاطر نشان کرد: برای حل مشکلات کشور نیازمند مساعدت معتدلان هر سه جناح‎ اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل هستیم. اگر نمایندگان مجلس دهم درباره موضوعاتی چون اعضای هیأت رئیسه اختلاف نظر داشته باشند، این اختلافات به همین جا محدود نشده و موضوع اعضای هیات رئیسه تنها نقطه شروع آن خواهد بود.

tel final1

Share