دکتر فرشاد مومنی در نشست «برنامه ریزی منطقه ای با رویکرد اقتصاد مقاومتی»

طی سالهای ۸۶ تا ۹۳ حتی یک نفر شاغل هم به کشور اضافه نشد/فاجعه امروز محصول رویه علم گریزانه، قانون گریزانه و برنامه گریزانه بوده است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مومنی گفت:طی سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ بالغ بر یک هزار میلیارد دلار از طریق درآمدهای نفتی به اقتصاد ایران اضافه شده است، اما آمارها نشان می‌دهد که در این دوره حتی یک نفر هم شاغل به کشور اضافه نشده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر فرشاد مومنی، استاد گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در دومین نشست تخصصی توسعه در سال ۹۵ که با موضوع «برنامه ریزی منطقه ای با رویکرد اقتصاد مقاومتی» در سازمان مدیریت برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد, اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی چهارمین مفهومی است که طی ۵۰ سال گذشته کمک کرده که مساله توسعه از یک مقوله خاص برای گروهی از کشورها تبدیل به یک مساله جهانی شود._mg_1415

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت این اقتصاددان برجسته کشورمان با تاکید بر اینکه اگر شرایط جامعه را واقع‌بینانه توصیف و آن را عالمانه تحلیل نکنیم، دوباره گرفتار همان فاجعه‌های اقتصادی دولت‌های نهم و دهم خواهیم شد, متذکر شد: اقتصاد مقاومتی دارای پیچیدگی های خاصی است و باید به اندازه پیچیدگی‌هایی که این اقتصاد دارد، برای آن زحمت بکشیم.

مومنی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی باید به دو مهم توجه ویژه داشت, یادآور شد:در وهله اول اتخاذ راهبردهایی برای مهار آسیب‌ها و دوم اغتنام فرصتها است و ما در اقتصاد ایران از بخش دوم اقتصاد مقاومتی یعنی اغتنام فرصت‌ها غافل مانده‌ایم.

این صاحب نظر عرصه اقتصاد با تاکید بر اینکه باید عنصر اغتنام فرصتها در مفهوم اقتصاد مقاومتی مورد تاکید ویژه قرار گیرد، تاکید کرد: در اقتصادهای رانتی معمولا بزرگترین فاجعه‌ها از طریق از بین بردن فرصتها اتفاق می‌افتد. در اقتصاد مقاومتی باید از تهدیدها هم فرصت ساخت، نه اینکه فرصتها را هم از دست داد.

 مومنی افزود: از سال ۱۳۸۴ به بعد شاهد بی‌سابقه‌ترین جهش‌ها در بخش درآمدهای ارزی ایران در طول تاریخ این کشور بودیم و این شوکی بود که به اقتصاد ایران وارد شد و ما می بایست از آن استفاده می‌کردیم، اما نه تنها هیچ بهره‌ای از آن نبردیم، بلکه شرایط اقتصادی کشور بسیار بدتر هم شد.

وی در ادامه یادآور شد: طی سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ بالغ بر یک هزار میلیارد دلار از طریق درآمدهای نفتی به اقتصاد ایران اضافه شده است، اما آمارها نشان می‌دهد که در این دوره حتی یک نفر هم شاغل به کشور اضافه نشده است.

 استاد گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ۹۷ درصد پیش‌بینی‌های منتقدان اقتصادی دولت قبل درست از آب درآمده است, اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد که دانش اقتصادی کافی در کشور وجود دارد و فقط کافی است آنها را به کار گیریم.

مومنی در پایان تصریح کرد: راه نجات اقتصاد ایران, اقتصاد مقاومتی است . یعنی در گذشته شیرین کاری هایی را شاهد بوده ایم که توان مقاومت جامعه را دچار اختلال کرده است و آن فاجعه محصول رویه های علم گریزانه، قانون گریزانه و برنامه گریزانه بوده است و راه اصلاح آن این است که به علم اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری معظم برگردیم.

tel final1

Share