طرح تفصیلی رشت فرصتی برای توسعه یا تهدید مناطق

صابر:طرح تفصیلی باید قابلیت اقتصادی داشته باشد/پورناصرانی:سبب تمایل شدید سازندگان به خلاف‌سازی می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با ابلاغ طرح جدید که البته بعد از ۲۲‌سال برای شهرداری رشت تدوین و ابلاغ شده است، بیم آن می‌رود که رکود در بازار ساخت و ساز در منطقه یک حادث شود. زیرا بنا بر نظر برخی کارشناسان حوزه ساخت و ساز ایراداتی در طرح وجود دارد که می‌تواند بر فعالیت سرمایه‌گذاران حوزه ساخت‌و‌ساز در این منطقه، درآمد شهرداری و رفاه عمومی شهروندان ساکن در این منطقه تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در واپسین روزهای سال‌۹۴ پس از ۲۲ سال، طرح تفصیلی منطقه یک رشت از سوی اداره کل راه و شهرسازی به شهرداری این شهر ابلاغ شد. در تابستان سال گذشته نیز طرح تفصیلی منطقه‌۴ شهر رشت ابلاغ شده بود و بنا بر گفته‌های مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی گیلان، طرح‌های تفصیلی بقیه مناطق شهرداری رشت در آینده تهیه و ابلاغ می‌شود. طرح تفصیلی منطقه یک رشت اولین طرح تفصیلی این شهر است که به گفته مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل شهرسازی گیلان به روش پهنه‌بندی (سکونت-کار-فعالیت-فراغت) تصویب و ابلاغ شده است.Rasht+-+region+1
مائده اسفندمز در همشهری گیلان نوشت: مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی گیلان درباره این طرح می‌گوید: مصوب کردن طرح تفصیلی رشت و اجرای صحیح آن توسط شهرداری و نظارت مستمر همه دستگاه‌های مسئول باعث ایجاد تعادل در فضاهای سکونت، کار و فعالیت و فراغت خواهد شد.«خدیجه انشاء» معتقد است با اجرای طرح تفصیلی منطقه یک، ارتقای کارآمدی زندگی شهروندان و قانونمند کردن ساخت و ساز عملی می‌شود.
منطقه یک رشت شامل ۳‌ناحیه است. این منطقه با وسعتی نزدیک به ۲‌هزار هکتار حدود ۱۸‌درصد از مساحت کل شهر را به خود اختصاص داده است. جمعیت این منطقه بیش از ۱۶۵‌هزار نفر است یعنی ۲۰‌درصد از جمعیت مرکز استان را تشکیل می‌دهد.
از محله‌های منطقه یک، می‌توان به کوی عرفان، پستک، کوی بهشتی، کاکتوس گلسار، کوی حسینی، بلوارگیلان، گلسار، نیکمرام و معلم اشاره کرد. این منطقه از درآمدزاترین مناطق شهرداری رشت محسوب می‌شود، به طوری که در سال گذشته نزدیک به ۱۳۰ میلیارد تومان در این منطقه از محل‌های مختلفی همچون صدور پروانه ساخت و عوارض نوسازی، درآمد نصیب شهرداری رشت شده است.

انتقاد به طرح تفصیلی

saber07173_resizeبا ابلاغ طرح جدید که البته بعد از ۲۲‌سال برای شهرداری رشت تدوین و ابلاغ شده است، بیم آن می‌رود که رکود در بازار ساخت و ساز در منطقه یک حادث شود. زیرا بنا بر نظر برخی کارشناسان حوزه ساخت و ساز ایراداتی در طرح وجود دارد که می‌تواند بر فعالیت سرمایه‌گذاران حوزه ساخت‌و‌ساز در این منطقه، درآمد شهرداری و رفاه عمومی شهروندان ساکن در این منطقه تاثیر منفی بگذارد.
یکی از این منتقدان عضو شورای اسلامی رشت است که در ماه‌های گذشته در تنظیم بودجه درآمدی شهرداری رشت نظرات قابل توجهی را ابراز می‌کرد و بر این نکته تاکید داشت که با ابلاغ این طرح، شهرداری نمی‌تواند بودجه درآمدی خود در سال آینده را از حوزه منطقه یک آنچنان که باید، تامین کند.
«عباس صابر» با بیان این‌که نباید به طرح، نگاهی درآمدی داشت، می‌گوید: طرح تفصیلی باید به گونه ای تدوین و تنظیم شود که قابلیت اجرا داشته باشد سبب افزایش رفاه و تسهیلگری در زندگی شهروندان شود.
وی می‌افزاید: هدف از طرح تفصیلی این است که در کنار توجه و رعایت اصول شهرسازی، شهروندان نیز به مطلوب خود دست یابند. در واقع آنچه سبب نگرانی از طرح ابلاغی شده است در طراحی آن نیست، بلکه به دلیل آمار واطلاعاتی است که از سوی راه و شهرسازی در اختیار مشاوران قرار گرفته و منتج به این طرح شده است.
صابر که ریاست کمیسیون توسعه و عمران شورای رشت را نیز تجربه کرده است، اظهار می‌کند: علاوه بر این، هر طرح باید دارای نگاه اقتصادی باشد وقتی طرح دارای موازنه اقتصادی نباشد، نمی‌توان از اجرای آن مطمئن بود.
وی می‌افزاید: به لحاظ اقتصادی، طرح باید برای شهرداری به گونه ای باشد که امکان اجرایی شدن داشته باشد. شهرداری‌ها از محل درآمدهایی که از عوارض نوسازی، صدور پروانه ساخت به دست می‌آورند از توسعه همگون شهر، بازگشایی مسیرها، احداث پارک‌ها و به طور کلی پروژه‌های عمرانی بهره می‌برند. زمانی که طرح قابلیت اقتصادی نداشته باشد، نمی‌توان نسبت به تامین درآمد شهرداری نیز خوشبین بود و در نتیجه شاهد تعویق در اجرای پروژه‌های عمرانی شهر خواهیم بود.
صابر معتقد است در صورتی که در یک طرح همچون طرح تفصیلی موازنه اقتصادی رعایت نشده باشد، مردم از اجرای آن ضرر خواهند کرد و توسعه شهر به حلقه مفقوده ای تبدیل خواهد شد که برای رسیدن به آن باید سال‌ها صبر کرد.

بیم رکود در ساخت و ساز

naserani1354مدیر منطقه یک شهرداری رشت بر این باور است که اگرچه رعایت اصول معماری و شهرسازی در طرح جدید مورد تاکید قرار گرفته است اما گذشت ۲۲‌سال از آخرین طرح و تطبیق مجدد سازندگان با طرح جدید زمانبر است.
«محمد پورناصرانی» می‌گوید: درست است که در طرح جدید با رعایت اصول منظر شهری و معماری و شهرسازی زیبایی و توسعه موازن شهر مدنظر قرار گرفته است، اما باید بپذیریم که بلندمرتبه‌سازی در این منطقه را محدود می‌کنیم و این موضوع سبب تمایل شدید سازندگان به خلاف‌سازی می‌شود.
وی می‌افزاید: این منطقه از مناطق درآمدزا برای شهرداری محسوب می‌شود و در عین حال ظرفیت ارائه خدمات شهری نیز در آن مهیاست. با اجرای طرح تفصیلی اگرچه به سمت توازن معماری شهری پیش می‌رویم، اما سبب تشویق شهروندان به سمت خلاف سازی نیز می‌شویم.
پورناصرانی بر این باور است که اگرچه امروز از اجرای طرح تفصیلی بیم رکود ساخت و ساز و کاهش درآمد در شهرداری می‌رود اما در آینده شاهد توسعه متوازن شهر خواهیم بود و منظر زیباتری از منطقه خواهیم داشت.
با این‌که به نظر می‌رسد ابلاغ طرح تفصیلی یک منطقه پس از ۲۲ سال می‌تواند گامی بزرگ برای توسعه متوازن و پایدار رشت باشد اما نگرانی‌های کارشناسان و دست اندرکاران مدیریت شهری رشت را نیز باید در نظر گرفت. اگرچه در بسیاری از شهرداری‌های بزرگ کشور، درآمدزایی از محل خلاف سازی شهروندان منسوخ شده است، اما شاید طرح فوق مجددا چنین رویکردی را در بین شهروندان رشت و فعالان حوزه ساخت و ساز باب کند. علاوه بر این، بنا بر گفته‌های عضو شورای رشت، شاید بیم آن برود که به دلیل اجرای دقیق طرح تفصیلی، کمبود درآمدهای شهرداری نیز رخ دهد و در نهایت اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر با تاخیر، تعویق و رکود مواجه شود. با این‌همه باید منتظر ماند تا اجرای طرح تفصیلی جدید را در سال‌های آتی رصد و بیم و امیدهای آن را ارزیابی کرد.

tel final1

Share