روایت زندگی مردم در مناطق محروم

زندگی در حاشیه شهرها مشکلات و چالش ها/اعتیاد در حاشیه شهر بیشتر قابل لمس است/ساخت و سازها بدون اصول فنی و شهرسازی انجام می گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا زندگی در حاشیه شهرها به عبارتی حاشیه نشینی یا سکونتگاههای غیر رسمی به عنوان پدیده ای اجتماعی، چالش ها و مشکلاتی را به همراه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا , چالش ها و مشکلات حاشیه نشینی علاوه بر این که موجب آزار و اذیت حاشیه نشینان می شود، مدیریت شهری را نیز دچار مشکل می کند. ۸۲۰۶۹۵۳۴-۷۰۷۱۵۲۰۸
تعاریف گوناگونی از سکونتگاه های غیر رسمی وجود دارد، در یک تعریف کلی، سکونتگاه غیر رسمی به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی به معنی شکل بی ضابطه ای از تجمع مکانی گروه های کم درآمد و اغلب مهاجر در نقاط آسیب پذیر شهر است که کاملا به صورت خود رو و فاقد مجوز رسمی از نهادهای قانونی ایجاد می شود.
به عبارتی سکونتگاه های غیررسمی ناحیه ای است که مهاجران روستایی و محرومان شهری را در خود جای داده و خارج از برنامه ریزی های رسمی و قانونی توسعه شهری و بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده است.

دلایل حاشیه نشینی

یک استاد دانشگاه در رشته علوم اجتماعی در رابطه با معضل حاشیه نشینی می گوید : بر اساس گزارش سازمان ملل، سکونتگاه های غیررسمی به عنوان چالش هزار سوم معرفی شده و در دنیا از هر شش نفر یک نفر در سکونتگاه های غیررسمی زندگی می کنند.
رضا جعفری افزود: هر چند در گیلان این پدیده هنوز به مرحله بحران نرسیده، اما در مناطقی شامل رشت، لنگرود، بندرانزلی و تالش کم و بیش مشاهده می شود.
وی با بیان این که عوامل مختلفی در پیدایش و رشد حاشیه نشینی نقش دارد، اظهار کرد: الگوی نامتوازن توسعه شهری، پدیده مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به مراکز شهری بزرگ و کلان شهرها به دلیل وجود جاذبه های شهری، بیکاری ، حوادث، تحولات ناخوشایند اقلیمی و طبیعی شامل خشکسالی ، سیل و …. ، هزینه های بالای مسکن در مناطق شهری ، نبود فرهنگ سازی در جامعه شهری برای جذب و ادغام این گروه ها و اقشار در بدنه اصلی شهر از دلایل پیدایش و رشد حاشیه نشینی است.

اعتیاد در حاشیه شهر بیشتر قابل لمس است

همانطوری که گفته شد کلانشهر رشت از جمله شهرهای گیلان است که پدیده حاشیه نشینی در آن به چشم می خورد.
مناطقی از جمله جماران، عینک، نخودچر و صفه سر جزء مناطق حاشیه کلانشهر رشت شمار می روند.
آسیب های اجتماعی، اعتیاد، نداشتن مراکز بهداشتی، بانک، واحد آموزشی ، سنددار نبودن واحدهای مسکونی، نبود آسفالت در کوچه ها از جمله مشکلات حاشیه نشینان در رشت عنوان می شود.
محمدحسین خردمندیان یکی از حاشیه نشینان در کلانشهر رشت گفت: مردم در شهرها و روستاها به مراکز بهداشتی دسترسی راحتی دارند اما ما در حاشیه شهر فاقد این مراکز هستیم.
وی با اشاره به معضل خانمانسوز اعتیاد در جامعه اظهار کرد: متاسفانه این معضل در حاشیه شهر بیشتر قابل لمس است و خرید و فروش مواد مخدر راحت انجام می گیرد.
وی خواستار توجه بیشتر دست اندرکاران و دستگاه های ذیربط برای جلوگیری از افزایش حاشیه نشینی و رفع مشکلات حاشیه نشینان شد.

رئیس روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در رابطه با نبود مراکز بهداشتی به عنوان یکی از مشکلات مطرح شده در حاشیه شهر رشت گفت: احداث مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی دارای نرم و استاندارد ویژه است.
فردین مهرابیان اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی در گیلان برای احداث مراکز بهداشتی درمانی بر اساس استاندارد اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام می کند.

ساخت و سازها در حاشیه شهر بدون اصول فنی و شهرسازی انجام می گیرد

سخنگوی شهرداری رشت نیز در رابطه با سند دار نبودن واحدهای مسکونی به عنوان یکی دیگر از مشکلات مطرح شده در این گزارش گفت: برخی از مردم متاسفانه بدون آگاهی فریب افرادی را می خورند که زمین هایی با متراژ بزرگ را تفکیک کرده و به آنها می فروشند.
علی رضا حسنی افزود: این سودجویان بدون در نظر گرفتن حق و حقوق شهرداری یا به عبارتی حقوق شهروندی، این زمین ها را می فروشند و بر این اساس ساخت و سازهای غیرقانونی در حاشیه شهر بدون استاندارد و پایان کار شکل می گیرد.
وی با بیان این که قطعا ساخت و سازها در حاشیه شهر بدون اصول فنی و شهرسازی انجام می گیرد، اظهار کرد: واحدهای مسکونی حاشیه شهرها معمولا ایمنی لازم را ندارند و این مهم مشکلاتی را به همراه دارد.
وی در رابطه با چگونگی دریافت پایان کار و یا بهره مندی از سایر خدمات برای واحدهای مسکونی در حاشیه شهرها خاطر نشان کرد: اگر پرونده ای (در رابطه با واحدهای مسکونی حاشیه شهر برای دریافت سند) با مراجعه اشخاص یا استعلام شرکت های خدماتی به شهرداری ارایه شود در کمیسیون ماده ۱۰۰ خارج از نوبت بررسی می شود.
سخنگوی شهرداری رشت اظهار داشت: اگر این واحدها در طرح خیابان باشند، و مسایل ایمنی و فنی رعایت نشده باشد با تشخیص کمیسیون ماده ۱۰۰ تخریب می شوند در غیر اینصورت اگر تشخیص پرداخت جریمه برای واحدی در حاشیه شهر داده شود، در صورت پرداخت (تقسیط هم دریافت می شود) از سایر خدمات بهره مند شده و پایان کار نیز صادر خواهد شد.

راه اندازی پایگاه های خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه شهر رشت

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان نیز در مورد پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه شهر گفت: بهزیستی گیلان به عنوان یکی از سازمان های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از متولیان کاهش و کنترل آسیب ها و ارتقای کیفیت زندگی، نگاه ویژه ای به مناطق حاشیه شهر دارد.
رضا جعفری افزود: حاشیه شهرها به دلیل ویژگی های خاص خود همچون بی سازمانی اجتماعی، وجود خرد فرهنگ ها، بزهکاری، تنوع قومی و ….. بسترساز تولید و گسترش بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله سوء مصرف مواد مخدر، خشونت های خانگی، دختران فراری، کودکان کار و ….. است.
وی بیان داشت: بنابراین بهزیستی در راستای ماموریت ها و رسالت سازمانی خود، توانمندسازی ساکنان این مناطق را در سرلوحه اهداف خود قرار داده و بر این باور است که بدون مشارکت اجتماعی و بسیج منابع اجتماعی در دسترس از طریق رویکرد اجتماع محور، اقدام چندانی نمی توان انجام داد.
جعفری در ادامه به راه اندازی پایگاه های خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه شهر رشت از جمله صفه سر، آب آسیاب و جماران اشاره و تصریح کرد: در این پایگاه ها خدمات مختلفی به واسطه اجتماعات محلی و به کمک تسهیل گران و مددکاران اجتماعی برای بهسازی اجتماعی و بهبودی وضعیت اجتماعی و فرهنگی محلات انجام می گیرد.
وی اظهار کرد: برگزاری انواع دوره های آموزشی مهارت زندگی ، آموزش فنی و حرفه ای ، غنی سازی اوقات فراغت، ایجاد مهدهای کودک حاشیه شهر، شناسایی آسیب های اجتماعی شایع و حمایت مالی مستمر از آسیب دیدگان و افراد در معرض آسیب از جمله برنامه ها در این پایگاه ها است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان گیلان بیان داشت: لازم است که همه سازمان ها و نهادهای مربوط با همه افزایی منابع و امکانات ، شرایط زندگی بهتری را برای ساکنان این مناطق فراهم کنند.

tel final1

Share