سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت:

ره‌پیک:در قانون اساسی درباره ترتیبات تنظیم و صدور اعتبارنامه نمایندگان هیچ حکمی وجود ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: در قانون اساسی درباره ترتیبات تنظیم و صدور اعتبارنامه نمایندگان هیچ حکمی وجود ندارد و تعبیر صورت گرفته در این مورد درست نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ،سیامک ره‌پیک سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در گفت‌وگویی در مورد اظهارنظر برخی مقامات مبنی بر اینکه قانون اساسی می‌گوید نماینده که انتخاب می‌شود با رأی حوزه انتخابیه خودش انتخاب می‌شود و به محض اینکه رأی آورد و در مجلس شورای اسلامی اعتبارنامه‌اش تصویب شد، این وسط چیزی نداریم، اظهار داشت: در قانون اساسی حکمی در این باره وجود ندارد.

۱۴۵۵۶۱۷۳۵۹۱۶۵_rahpici-3وی با بیان اینکه اعتبارنامه نمایندگان روند خاصی دارد، افزود: بعد از آنکه انتخابات چه از نظر صلاحیت‌ها و چه از جهت حوزه‌های انتخابیه توسط شورای نگهبان تأیید شد، نتیجه آن به دستگاه اجرایی اعلام می‌شود و بعد از آن هیأت نظارت و هیأت اجرایی باید اعتبارنامه نمایندگان را امضا و تأیید کنند.

ره‌پیک تصریح کرد: اگر تمام این مراحل طی شد آن وقت اعتبارنامه نمایندگان به مجلس داده می‌شود و در مجلس نیز طبق قانون به اعتبارنامه‌ها رسیدگی می‌شود.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: براساس قانون هیأت بررسی نمایندگان در مجلس مربوط به آن بخشی خواهد بود که شورای نگهبان نسبت به آن بخش اظهارنظر نکرده باشد.

وی یادآور شد: همه قوانین عادی تحت حاکمیت اصول قانون اساسی و بر اساس آن قابل تفسیر و بررسی است و قانون اساسی حق نظارت بر انتخابات را بصورت مطلق و عام به شورای نگهبان داده است.

ره‌پیک متذکر شد: طبق اصل ۹۹ قانون اساسی و تفسیر این اصل توسط شورای نگهبان و همچنین طبق قوانین عادی از جمله ماده ۳ قانون مجلس شورای اسلامی، نظارت شورای نگهبان عام و استصوابی و همه مراحل و تمام امور مربوط به انتخابات است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان به استناد مستندات قانون از جمله مستندات ذکر شده نسبت به پرونده‌های مختلف اظهارنظر می‌کند و این رویه بر تمام ادوار شورای نگهبان وجود داشته است و امر جدیدی نیست.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در پایان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان بر اساس وظایف قانونی‌اش که نظارت بر انتخابات است، در مورد پرونده‌های انتخاباتی اظهارنظر می‌کند لذا باید در بیان اصول و مفاد حقوقی قانون اساسی دقت کامل شود.

tel final1

Share