در جشنواره فیلم سبز

رضا کیانیان: به فکر تالاب انزلی باشید و مقابل انتقال آب دریای کاسپین ایستادگی کنید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شما باید به فکر مرداب انزلی که گوهر شمال است باشید که دارد از دست می رود و نباید بی تفاوت از کنارش عبور کنید. سرو صداهایی از قبل انقلاب هم بود و هنوز هم هست که آب دریای خزر یا کاسپین را به مناطق دیگر انتقال دهند که خوشبختانه هنوز موفق نشده اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از گیل نگاه , پنجمین جشنواره بین المللی «فیلم سبز» بعد از تقریباً یک دهه توقف امسال در سراسر کشور برگزار شد. گیلانی ها اما یک مهمان ویژه داشتند، رضا کیانیان امروز سه شنبه (۲۸ اردیبهشت) در سالن رحمدل مجتمع خاتم الانبیا همزمان با پخش فیلم «قصه پرواز» حضور داشت.(گزارش تصویری)photo_2016-05-19_07-32-00

قصه پرواز فیلمی از هوشنگ درویش پور است که به بخش داوری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز راه یافته است.

طاهره صبوری دبیر این جشنواره در رشت در ابتدای مراسم ضمن خوش آمدگویی به حاضرین و ارائه توضیحاتی در خصوص جشنواره گفت: اختتامیه این جشنواره در شهر تهران برگزار می شود اما ده روز دیگر در شهر رشت مراسمی برای تقدیر از عوامل اجرایی جشنواره برگزار خواهد شد.

رضا کیانیان، سفیر محیط زیست جشنواره، با تشویق زیاد حضار به ایراد سخنانی در خصوص محیط زیست پرداخت. کیانیان در ابتدای صحبت هایش گفت: ایکاش اختتامیه جشنواره در رشت برگزار میشد. چون اینجاست که اولین تئاترها، اولین سینماها و رستوران های مدرن را داشته است.  باید بهترین سینماها و سالن های تئاتر را رشت و شهرهایی مثل تبریز و مشهد داشته باشند اما میبینیم که چنین نیست. امیدواریم این دست اتفاقات فرهنگی اتفاق بیافتد تا ما باز هم به رشت افتخار کنیم.

کیانیان افزود: شما در رشت متوجه خطر محیط زیستی نشده اید. شما در مرکز نعمت ها هستید، در تهران هوا برای نفس کشیدن نیست، در جنوب هوا برای نفس کشیدن نیست، اولین چیزی که بشر باید داشته باشد را نداریم. زمینی که باید رویش راه برویم دارد از دست می رود، سفره های آب زیرزمینی را به تاراج برده اند و غارت کرده اند، و ما شاهد حفره های عظیم در مناطق کویری کشور هستیم.غذایی که می‌خوریم باید سالم باشد که اینطور نیست. آب و هوا و زمین و غذا اولین احتیاجات بشر است خوشبختانه شما در گیلان این موارد را در دسترس دارید.اما در بسیاری از جاهای این کشور این موارد یافت نمیشود. دریاچه ها و تالاب ها در حال خشک شدن هستند. ریزگرد های جنوب که دامنه اش به تهران هم می رسد و ما با پوست و گوشت خود آن را حس میکنیم، بخشی ناشی از این رخدادند. خوشبختانه دریاچه ارومیه ترمیم شد و بارندگی هم کمک کرد وگرنه کل آذربایجان را طوفان نمک فرا می‌گرفت.

شما باید به فکر مرداب انزلی که گوهر شمال است باشید که دارد از دست می رود و نباید بی تفاوت از کنارش عبور کنید. سرو صداهایی از قبل انقلاب هم بود و هنوز هم هست که آب دریای خزر یا کاسپین را به مناطق دیگر انتقال دهند که خوشبختانه هنوز موفق نشده اند که در دولت قبل کلنگش را زدند شما باید جلویش ایستادگی و اعتراض کنید.دریای خزر برای تمام مردم ایران است شما نگهبانان دریای خزر هستید.

کیانیان با بیان این که هدف از برگزاری این جشنواره جلب توجه مردم به موضوع محیط زیست است، افزود: این جشنواره در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی پایه گذاری شد و در دوران بعد تعطیل شد به مدت ده سال . بعد به همت سینماگران حیات دوباره گرفت.

در ادامه  این مراسم که با حضور انوش نصر، بهزاد عشقی  و تنی چند از هنرمندان گیلانی و فعالین حامی محیط زیست برگزار شد، فرانک پیشگر و مسعود کاظمی عضو شورای شهر رشت، و قربانعلی محمدپور مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست گیلان از هوشنگدرویش پور و رضا کیانیان تقدیر به عمل آمد. همچنین کیانیان دست گل خود را به بهزاد عشقی،روزنامه نگار و منتقد سینمایی رشتی تقدیم کرد و گفت: همیشه نوشته های ایشان را میخواندم اما هیچ گاه از نزدیک ندیده بودمشان.

در پایان و پس از معرفی فیلم توسط کارگردان، فیلم قصه پرواز این فیلم برای حضار به نمایش درآمد

tel final1

Share