در یکصد و سومین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا مطرح شد:

رشت گورستان اتوبوس‌های فرسوده است / ۹۴ دستگاه اتوبوس غیرفعال هستند/موسوی روزان:آیا شهرداری رشت می‌خواهد تنها به این ۲۰ تا ۳۰ دستگاه اتوبوس دل خوش کند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،شریفی گفت: سازمان اتوبوسرانی رشت هم‌اکنون ۱۳۰ دستگاه اتوبوس دارد که از این تعداد ۲۰ تا ۳۰ دستگاه فعالیت می‌کند و همچنین ۳۵ دستگاه اتوبوس هم از رده خارج هستند و باید به مزایده گذاشته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر رشت ،یکصد و سومین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا، عصر دیروز ۲۸/۲/۹۵، در تالار شورا برگزار شد.

----۱۰مرتضی شریفی در این نشست، از مشکلات ویژه سازمان اتوبوسرانی رشت یاد کرد و به منظور برون رفت از این بحران، طرحی ارائه داد.

وی به تشریح ابعاد مختلف این طرح پرداخت و گفت: یکی از موضوعاتی که سازمان اتوبوسرانی اکنون با آن روبه‌رو است، اتوبوسهای کهنه و فرسوده‌یی است که هزینه‌ی بسیار زیادی برای سازمان برای سرپا نگه‌داشتن آنها وجود دارد.

شریفی افزود: سازمان اتوبوسرانی رشت هم‌اکنون ۱۳۰ دستگاه اتوبوس دارد که از این تعداد ۲۰ تا ۳۰ دستگاه فعالیت می‌کند و همچنین ۳۵ دستگاه اتوبوس هم از رده خارج هستند و باید به مزایده گذاشته شود و این مساله باید در شورای سازمان به تصویب رسیده و بایستی در شورای شهر و وزارت کشور نیز مورد تایید قرار گیرد.

شریفی اظهار امیدواری کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ورود نمایند. وی از حضور سرمایه گذاری در این راستا خبر داد و ابراز داشت: در فاز اول تا سه میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام می شود و به طور میانگین برای هر دستگاه اتوبوس ۳۰ میلیون تومان برای بهسازی و ساماندهی اتوبوس به او پرداخت شود تا آنها را بازسازی کند و تا پنج سال نیز بهره‌برداری نماید.

وی با اشاره به اینکه امتیازاتی که این سرمایه‌گذار از ما می‌خواهد پرداخت حدقل هزینه‌ی نگهداری یک اتوبوس است. این هزینه  حدود ۵/۸ میلیون تا ۹ میلیون تومان است اعم از حقوق راننده، بیمه‌ی سوخت، تعمیرات و…  می باشد و ۶۰ درصد از فروش بلیت و۶۰ درصد از تبلیغات اتوبوس هم به او اختصاص می یابد و پس از پنج سال اتوسهای را به روز کرده و آنها را تحویل می دهد.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی رشت افزود: سرمایه‌گذار موظف است ۱۵ ساعت در روز سرویس دهی کند و پرداخت ما برای هر اتوبوس بر مبنای دستکم روزانه ۱۵ ساعت کار و فعالیت مفید توبوس خواهد بود.

در ادامه‌ی این نشست یکی از کارشناسان سازمان اتوبوسرانی رشت به تشریح وضعیت درآمد و هزینه‌ی این سازمان پرداخت و گفت: درآمدهای سازمان از محل تبلیغات، اجاره‌ی اتوبوس و فروش بلیت است و همچنین هزینه‌ها هم شامل هزینه‌ی پرسنل تعمیرگاهی، هزینه‌ی قبوض آب، برق، گاز و…  و هزینه‌ی تعمیرات برای متوسط ۳۰ دستگاه است.

وی گفت: عمده‌ترین مشکل سازمان اتوبوسرانی، هزینه‌های تعمیرگاهی اتوبوس ها است  که ۱۰۰ دستگاه اتوبوس قابل بهره‌برداری حدود ۳۰ دستگاه اتوبوس فعالیت می‌کنند و ۷۰ دستگاه عملاَ خوابیده‌اند و ما با یک گورستان اتوبوسهای فرسوده روبه‌رو هستیم.

این کارشناس همچنین ادامه داد: به ازای هر اتوبوس سازمان ۵/۸تا ۹ میلیون تومان باید هزینه کنیم و مجموع برآورد تخمیمیی هزینه‌های جاری و عملیاتی و همچنین هزینه‌های تعمیراتی مبلغی است که پرداخت آن برای سازمان بسیار مشکل است.

رضا رسولی نیز پس از شنیدین سخنان مدیر عامل و کارشناس سازمان اتوبوسرانی رشت در تشریح این طرح گفت: فکر جالب توجه و پیشرونده است اما به خودرویی که تعمیر می‌شود بستگی دارد، باید بررسی کرد این اتوبوسی که تعمیر می‌شود با چه استانداردهایی می‌خواهد سرپا بایستد و خدمت‌رسانی کند باید یک حداقل کیفیت و پایه را برای آن در طول زمان بهره‌برداری در نظر گرفت و این حداقلها را مشخص کرد و در قرارداد با سرمایه‌گذار نیز لحاظ نمود.

حق‌ بین مدیر گروه مدیریت و برنامه‌ریزی شهرداری رشت در این باره توضیح داد: در جلسه‌ی آینده بررسی هزینه‌های سازمان اتوبوسرانی را انجام و ارائه می دهیم و هزینه‌هایی را که سازمان برای سرپا نگه‌داشتن یک اتوبوس انجام می‌دهد را آنالیز کرده و ارائه می‌شود، قطعاَ در اجرای این طرح منفعت سازمان اتوبوسرانی لحاظ می گردد.

وی توضیح داد: در مدلی که شریفی تبیین کرد، منفعت و سود شهرداری لحاظ می‌شود چون سرمایه‌گذار در فاز اول دارد سه میلیارد تومان وارد این سیستم می‌کند و در روند کاری بسیاری از هزینه‌های سازمان نیز کاسته می‌شود.

آیا شهرداری رشت می‌خواهد تنها به این ۲۰ تا ۳۰ دستگاه اتوبوس دل خوش کند؟

موسوی روزان اما چندان به این طرح با دیده‌ی مثبت نمی‌نگریست و سوالاتی و ابهاماتی داشت و در بخشهای مختلفی که کارشناسان سخنان خود را ارائه‌ی می‌کرند توضیح می‌خواست از جمله اینکه سازمان اتوبوسرانی و شهرداری رشت بایستی بر تعداد اتوبوسهای خود بیفزاید و ناوگان حمل و نقل عمومی خود را افزایش دهد چون مبنا حمل و نقل همگانی و عمومی است آیا شهرداری رشت می‌خواهد تنها به این ۲۰ تا ۳۰ دستگاه اتوبوس دل خوش کند؟

وی گفت: در طول این پنج سال اتوبوسها از بین می‌روند که به نظر می‌رسد دستکم هر ساله بایستی ۲۰ تا ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد سازمان شده و تعمیرگاه سازمان هم بایستی کماکان به کار خود تداوم دهد چرا که  اگر شما تعمیرگاه سازمان را تعطیل کنید آن وقت برای تعمیر اتوبوسهای خود با مشکل مواجه می‌شوید و ممکن است قطعت سالم و بی‌نقص خودروهای جدید شما را همگام تعمیر با قطعات کهنه و ناسالم که توان کار ندارند، عوض کنند.

۹۴ دستگاه اتوبوس غیرفعال هستند

سپس کارشناس سازمان اتوبوسرانی رشت فهرست هزینه‌های این سازمان را برای هر اتوبوس تشریح کرد و گفت: ما در سال ۱۳۹۵ حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه‌ی جاری ماهانه برای هر اتوبوس داریم و همچنین هزینه‌ی ماهانه‌ی پرسنل، هزینه‌ی پرداخت قبوض آب، برق، گاز و… رقم قابل ملاحظه‌یی خواهد.

وی همچنین به هزینه‌های جاری ماهانه هر اتوبوس در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: این هزینه‌ها شامل حقوق راننده(دو شیفت)، بیمه اتوبوس، لاستیک مصرفی(سه جفت)، سرویس دوره‌یی، سوخت، تعویض باتری، تعمیر و سرویس موتور، تعمیر گیربکس، سیستم انتقال قدرت، تعمیرس رویس برقرسانی، تعمیر سیستم تعلیق و فرمان، تعمیر سیستم نیوماتیک و باد و تعمیر سیسنتم خنک‌کاری اتوبوس است که جمعاَ ماهانه حدود ۹ میلیون تومان می‌شود.

این کارشناس، با اشاره به اینکه از ۱۳۰ دستگاه اتوبوس سازمان هم‌اکنون ۹۴ دستگاه غیرفعال هستند و ۳۶ دستگاه فعالیت می‌کنند گفت: با اجرای این طرح ما می‌توانیم از گورستان ماشینهای فرسوده‌ی سازمان اتوبوسرانی خلاص شویم.

در پایان این نشست هم رضا رسولی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی کلانشهر رشت گفت: اجرای این طرح قطعاً به نفع شهرداری و سازمان اتوبوسرانی است و می‌تواند حرکتی رو به جلو تلقی شود.

وی تاکید کرد: در نشست آینده با توجه به اینکه دیگر اعضای کمیسیون هم بایستی در جریان این کار قرار گیرند، موضوع را برای آنها تشریح می‌کنیم و سپس به رای می‌گذاریم.

شریفی در پایان این نشست مدلی دیگر از مشارکت با سرمایه‌گذار را نیز تشریح کرد و گفت:  البته مدلی دیگر از همکاری نیز وجود دارد و آن اینکه سرمایه‌گذار اتوبوس مناسب بازسازی شده که بتواند روزی ۱۵ ساعت کار کند را به ما ارائه دهد و ما به ازای هر اتوبوس ۱۲ میلیون تومان به او بدهیم و همه‌ی مزایای اتوبوس از جمله تبلیغات و بلیت فروشی و…هم برای سازمان باقی بماند و راننده هم از خود سرمایه‌گذار باشد.

در نهایت یکصد و سومین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی کلانشهر رشت با بررسی این لایحه سپری شد و مقرر گردید ابعاد مختلف این لایحه در نشست آینده کمیسیون مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد و در نهایت در صورت موافقت اعضا به تصویب برسد.

----۱۱ ----۱۲ ----۱۳

tel final1

Share