شایعه اسارت و شهادت نیروهای ایرانی و شکست مقاومت

در «حلب»سوریه چه خبر است؟/گزارش‌های ضد و نقیض از «خان طومان» و بی‌تفاوتی روسیه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بر اساس گزارش‌های اولیه، شهرک خان طومان در حومه جنوبی استان حلب روز جمعه به اشغال گروه تروریستی «جبهه النصره» و هم پیمانانش درآمد. در این گزارش‌ها آمده بود تروریست‌های تکفیری از روز پنجشنبه حمله سنگینی را به شهرک خان طومان شروع کردند که این حمله در ‌‌نهایت منجر به عقب نشینی نیروهای مقاومت از این شهرک شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گزارش‌های منتشره طی ساعات اخیر در برخی رسانه‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی درباره سقوط شهرک راهبردی «خان طومان» در حلب سوریه و شهادت تعدای از نیروهای ایرانی، سبب جلب توجه زیادی به این موضوع شد. در این میان، مروری برگزارش‌های منتشره درباره این موضوع، از ضد و نقیض و مبهم بودن آمار و اطلاعات درباره نوع درگیری‌ها، میزان تلفات و سایر موارد دارد.۱۳۰۳۵۶۳_۲۴۲

 «تابناک» نوشت:گزارش‌های میدانی از سوریه حاکی از آن است که تحولات میدانی در استان حلب» وارد مرحله جدیدی شده و نقض آتش بس توسط تروریست‌های تکفیری نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال تصرف شهرهای استراتژیک در این استان هستند. در این میان، خان‌طومان از شهرک‌های مهم و استراتژیک در حومه حلب بوده تروریست‌های به دنبال اشغال این شهر هستند تا بتوانند برای تجهیز قوا و حرکت به منظور اشغال شهر دمشق اقدام کنند تا در مذاکرات آتی با قدرت بیشتری ظاهر شوند.

در همین راستا، از شب گذشته تاکنون اخبار و گزارش‌هایی در منابع مختلف رسانه‌ای غیررسمی و همچنین شبکه‌های اجتماعی مبنی بر سقوط کامل این شهر و به شهادت رسیدن تعدادی از رزمندگان ایران و حزب‌الله منتشر شد؛ اخباری که تا این لحظه از سوی منبعی رسمی تأیید نشده و از سوی دیگر، تکذیب بخش‌هایی از آن، از جمله شهادت نیروهای حزب‌الله، بر ابهامات پیرامون آن افزوده است.

بر اساس گزارش‌های اولیه، شهرک خان طومان در حومه جنوبی استان حلب روز جمعه به اشغال گروه تروریستی «جبهه النصره» و هم پیمانانش درآمد. در این گزارش‌ها آمده بود تروریست‌های تکفیری از روز پنجشنبه حمله سنگینی را به شهرک خان طومان شروع کردند که این حمله در ‌‌نهایت منجر به عقب نشینی نیروهای مقاومت از این شهرک شد.

در همین راستا، اعلام شد که در درگیری‌های دو روز اخیر در شهرک خان طومان، ده‌ها تن از رزمندگان مقاومت اسلامی به شهادت رسیده و فرماندهان و عناصر گروه‌های تکفیری به هلاکت رسیدند. انتشار برخی تصاویر در این زمینه از سوی تروریست‌ها، سبب شد این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

از جمله آمار اشاره شده – و البته تأیید نشده – در این گزارش‌ها، این بود که در درگیری‌های روز جمعه خان طومان، نزدیک به ۸۰ نفر به شهادت رسیده‌اند که اغلب شهدا متعلق به نیروهای لشکر فاطمیون و حزب‌الله بوده است. همچنین بر اساس اخبار اولیه، عقب‌نشینی نیروهای مقاومت از خان طومان، سبب افتادن این شهرک به دست تروریست‌ها شده است. در این منابع همچنین از وجود ۱۵ تا ۱۷ شهید و چندین اسیر ایرانی در میان شهدا و اسرای روز گذشته مقاومت خبر داده می‌شد.

با این حال، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) تاکنون تسلط یافتن تروریست‌ها بر شهرک مذکور را تأیید نکرده است. به نوشته این خبرگزاری، تلاش تروریست‌های جبهه النصره، با دخالت به موقع نظامیان ارتش سوریه با ناکامی مواجه شد. افزون بر این، اعلام شد که نظامیان ارتش سوریه در جریان خنثی سازی عملیات جبهه النصره، ۴۳ نفر از آن‌ها را به هلاکت رسانده و شماری دیگر را زخمی کردند.

از سوی دیگر، ساعاتی پیش از انتشار گزارش‌های اولیه، حزب‌الله نیز به این گزارش‌ها واکنش نشان داده و اسارات رزمندگانش را خان طومان تکذیب کرد. واحد تبلیغات جنگ حزب‌الله تاکید کرد که خبر استارت تعدادی از نیروهای حزب الله در جبهه خان طومان واقع در حومه جنوبی حلب صحت ندارد. همزمان، برخی دیگر از رسانه‌ها نیز اعلام کردند که هرچند تروریست‌ها موفق به تصرف خان طومان شده‌اند، اما عملیات بازپس‌گیری این مناطق به سرعت از سوی ارتش سوریه آغاز شده است.

صبح امروز نیز محمد کمال الجفا، عضو اتاق عملیات حلب در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری «فارس» گفت ارتش سوریه و نیروهای متحد همچنان کنترل نقاط راهبردی و مهم حلب، از جمله انبارهای تجهیزات نظامی و سلاح‌ها و سوخت را در دست دارند و همچنان درحال تحکیم کمربند دفاعی شهرک از محور جنوب غربی هستند که شاهد حملات مستمر نفوذی توسط گروه‌های تروریستی است.

وی همچنین گفت خبرهای انتشار یافته توسط رسانه‌های مغرض و دشمن مبنی بر سیطره کامل گروه‌های تروریستی بر شهرک خان طومان فاقد صحت و اعتبار است و باید آن را درچارچوب جنگ رسانه‌ای و روانی دشمنان سوریه با هدف ایجاد رعب و وحشت و تضعیف روحیه و معنویات مردم، ارتش، دولت و متحدان سوریه ملاحظه کرد.

به هر حال، آنچه مشخص است، اخبار و گزارش‌ها در فقدان تأیید منابع رسمی و یا شواهد عینی، هنوز قابل تأیید نبوده و به همین دلیل، نمی‌توان با قاطعیت گفت که دقیقاً در خان طومان و بقیه مناطق حلب چه اتفاقی افتاده است. با این حال، تنها نکته‌ای که می‌توان با قاطعیت درباره این موضوع از آن سخن گفت، سوءاستفاده گروه‌های معارض و تروریستی از آتش‌بس اعلام شده در حلب، برای تقویب مواضع خود و تصرف بخش‌هایی از مناطق این استان است.

چهارشنبه شب، منابع رسمی اعلام کردند که از صبح روز پنجشنبه، آتش‌بسی ۴۸ ساعته در حلب برقرار خواهد شد. اما درست از صبح روز پنجشنبه و آغاز آتش‌بس، تروریست‌ها به رهبری جبهه النصره دور جدیدی از حملات شدید را برای تصرف مناطق کلیدی و استراتژیک حلب آغاز کردند.

با این حال، واکنش روسیه به این روند، دور از انتظار بوده و به نوعی، به ابهامات پیرامون سیاست جدید این کشور در سوریه دامن زده است؛ زیرا با وجود نقض آتش‌بس از سوی معارضین و تروریست‌ها، دولت روسیه اعلام کرد که با میانجی‌گری این کشور، آتش‌بس حلب ۷۲ ساعت تمدید شده است. به این ترتیب، مشخص نیست که آیا روسیه برنامه مشخصی برای جلوگیری از پیشروی تروریست‌ها در دوره آتش‌بس دارد یا اینکه روند دیگری که علنی و آشکار هم نیست، در این ماجرا در جریان است.

tel final1

Share