ترانه های خاطره انگیز گیلگی تبدیل به کتاب شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همزمان با هفته هنر انقلاب از پنج عنوان کتاب با نام «باران تماشا» مجموعه ترانه های گیلکی عبدالرضا رضایی نیا توسط حوزه هنری گیلان رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همزمان با هفته هنر انقلاب از پنج عنوان کتاب با نام «باران تماشا» مجموعه ترانه های گیلکی عبدالرضا رضایی نیا توسط حوزه هنری گیلان رونمایی شد.

۹۵۰۱۲۸_Ronamaeeحامد پورشعبان مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری گیلان گفت : حوزه هنری گیلان همزمان با سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی مراسم شب شعر و رونمایی از پنج عنوان کتاب ترانه های گیلکی عبدالرضا رضایی نیا را برگزارکرد.
اینمجموعه در پنج جلد به نام های «سبز اوخان »،«نوروزی خوان»،«چانچو به دوش»،«بازارمج »و«دیل تنگی»منتشر شد که تمامی ترانه‏های آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی سروده شده است.
در این برنامه که جمعی از هنرمندان و شاعران استان حضور داشتند در ابتدا سخنان مقام معظم رهبری در خصوص حوزه هنری پخش شد. سپس شاعرانی همچون بهروز وندادیان ،علی اکبر مرادیان گروسی ،محمد بشرا،محسن آریاپاد،محمد اسماعیل حبیبی،مرضیه فرمانی ،آزاده بشارتی،زهرا علیزاده،امیر خان پرور،حمیدرضا کامرانی،هانی ملک زاده و…به شعرخوانی پرداختند.
در ادامه برنامه محمد اسماعیل حبیبی شاعر و ترانه سرا طی سخنانی گفت: عبدالرضا رضایی نیا متولد سال ۱۳۴۳ صومعه سرا تحصیلات خود را تا پایان دوره متوسطه در همان شهر به پایان رساند، سپس به قم رفت و تحصیلات حوزوی را تا کفایه ادامه داد، سپس در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته فلسفه لیسانس گرفت. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار در زمینه شعر و ادبیات را آغاز کرد و در طول سه دهه فعالیت ادبی بیش از چهل اثر از او منتشر شده است. رضایی نیا در حوزه هنری تهران با تعدادی از شاعران از جمله زندهیاد سلمان هراتی، سیدحسن حسینی، قیصر امین پور، علی رضا قزوه، ساعد باقری، سهیل محمودی و… شاکله شعر انقلاب را بنیان نهادند.
اولین اثر وی مجموعه شعر«روز چندم» است که در سال ۱۳۷۳ منتشر شد و حاوی شعرهای کلاسیک و سپید او است  و جزو اولین مجموعه شعرهای منتشر شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی در گیلان به حساب می آید.
حبیبی گفت: در همان سال ۱۳۷۳ مجموعه ی«فرشته بفرستید»که جز اولین مجموعه شعرهایی است که در ایران با موضوع جنگ و دفاع مقدس منتشر شده است روانه بازار کتاب شد. رضایی نیا تا سال ۱۳۹۴ شانزده مجموعه شعر به زبان فارسی از خود منتشر کرد که برخی از آن ها از جمله «فرشته بفرستید»،«گلدون شکسته»،«بخوان عین باران» و… تا پنج نوبت، چاپ مجدد شده اند.رضایی نیا علاوه بر شعر از سال ۱۳۷۵ تاکنون چهار کتاب «عاشقانه با کلمات»،«عشق باران است»،«چشم به تماشا تمام» و« تاملی در نقد و شعر معاصران »را از سوی انتشارات سوره مهر منتشر کرده است.
وی گفت: این شاعر در ترجمه شعر عربی هم یکی از پرکارترین مترجمان کشور است. او از سال ۱۳۷۶ تاکنون بیش از یازده مجموعه شعر شاعران برجسته عرب از جمله عبدالوهاب البیاتی، جبران خلیل جبران، محمود درویش، آدونیس، احمدمطر و نزار قبانی را ترجمه و روانه بازار کرده است.
حبیبی ادامه داد: رضایی نیا از سال ۱۳۷۵ در یک دوره پنج ساله، به عنوان رییس رادیو گیلان مشغول فعالیت شد و یکی از مهمترین اقدامات او پویا کردن واحد شعر و موسیقی در رادیو گیلان بود و دقیقاً در همین دوره حضور وی آثار فاخری در موسیقی گیلان تولید شد که بیگمان یک گام به پیش بوده است. مجموعه باران تماشا که شامل ۱۵۰ ترانه گیلکی و در پنج جلد منتشر شده ترانه هایی است که از سال ۱۳۷۵ به بعد آقای رضایی نیا سرودهاند و دستمایه کار آهنگسازان و خوانندگان گیلانی قرار گرفته و همه ی این ۱۵۰ ترانه تولید و ساخته شده و گیلانیان بارها این ترانه ها را از صدا و سیمای مرکز گیلان، و شبکه های سراسری شنیده اند.
در استحکام و اهمیت این ترانه ها همین بس که هنرمندان تراز اول استان در عرصه موسیقی در تولید این آثار نقش داشته اند، بزرگانی چون زنده یاد فریدون پوررضا، استاد ناصر مسعودی، شاهرخ شیردوست، حسین قوامی آبکناری، محمد عذرخواه، علیرضا شوریده، حسن جیلانی، تورج رضاپور و… که خوانندگان این ترانهه ا بودند و هنرمندانی هم چون اکبر کنعانی، غلامرضا امانی، احمدعلی راغب، علی اکبرپور، شهاب آزادی وطن، بابک ربوخه، رضا فدایی و…  عنوان آهنگسازی این ترانه ها را بر عهده داشتند.
پس از سخنرانی و شعرخوانی محمد اسماعیل حبیبی با حضور محمدبشرا(شاعر و پژوهشگر)،علی اکبرمرایان گروسی(شاعرو پژوهشگر)،آرش فرزام صفت(شاعر و مسئول کانون شعر حوزه هنری گیلان،ناصر امیرگل(ناشر)،دکتر هاشم موسوی(رییس پژوهشکده گیلانشناسی)و غلامرضا قاسمی (رییس حوزه هنری گیلان)مراسم رونمایی از کتاب ها برگزار شد.

tel final1

Share