آغاز توزیع تخم نوغان در گیلان با حضور استاندار

به دنبال اقتصادی کردن کشاورزی استان هستیم/تولید نوغان به کمتر از یک هشتم رسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نجفی با بیان اینکه به دنبال اقتصادی کردن محصولات کشاورزی استان هستیم افزود: باتوجه به اینکه تولید محصولاتی نظیر برنج و چای از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای استان برخوردار است اما برای بهبود اقتصاد کشاورزی گیلان در کنار آن به دنبال توسعه نوغانداری و سایر محصولات جانبی کشاورزی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  ،توزیع تخم نوغان در گیلان صبح امروز با حضور استاندار آغاز شد.

اصلینجفی همچنین از بخش‌های بانک ژن، کارگاه تولید تخم نوغان، سردخانه نگهداری تخم نوغان و مرکز توزیع تخم نوغان بازدید کرد و در گفت و گو با نوغانداران از نزدیک در جریان روند توزیع این محصول قرار گرفت.

وی در این بازدید با بیان اینکه به دنبال اقتصادی کردن محصولات کشاورزی استان هستیم افزود: باتوجه به اینکه تولید محصولاتی نظیر برنج و چای از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای استان برخوردار است اما برای بهبود اقتصاد کشاورزی گیلان در کنار آن به دنبال توسعه نوغانداری و سایر محصولات جانبی کشاورزی هستیم.

استاندار گیلان با اشاره به کاهش استقبال کشاورزان از نوغانداری در سال‌های گذشته افزود : متأسفانه در طی این سالها تولید این بخش به کمتر از یک هشتم تقلیل یافته است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به مزین گردیدن سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا کشاورزان عزیز در کنار تولید محصولات خود حداقل یک تا ۳ جعبه تولید نوغان را داشته تا شاهد کشاورزی اقتصادی‌تری باشیم.

نجفی با اشاره به توزیع بیش از یک میلیون اصله نهال توت به صورت رایگان به کشاورزان اظهار داشت : تولید تخم نوغان در داخل کشور و در اختیار قرار گرفتن نهال رایگان فرصت خوبی را برای کشاورزان عزیز برای نوغانداری مهیا نموده است.

استاندار گیلان افزود: امیدواریم این حمایت‌ها باعث تشویق هر چه بیشتر کشاورزان به تولید نوغان و نوغانداری شود.

نجفی بر ضرورت آسان سازی نحوه توزیع تخم نوغان برای تولید کنندگان تأکید کرد و افزود: خوشبختانه قیمت تخم نوغان در چند سال اخیر افزایش نداشته و این فرصتی برای کشاورز و تولید کننده  است.

استاندار گیلان با اشاره به تولید ۲۸ هزار جعبه تخم نوغان در سال گذشته در سراسر کشور افزود : امسال نیز بیش از ۳۰ هزار جعبه تخم نوغان آماده توزیع است .

توزیع تخم نوغان در ۱۰ شعبه مرکز توسعه نوغانداری در لنگرود، شلمان، لاهیجان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن و صومعه سرا انجام می شود.

قیمت هر جعبه تخم نوغان ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است

۸  هزار خانوار گیلانی سال گذشته با خرید ۱۴ هزار جعبه تخم نوغان  ۳۶۶ تن  معادل ۴۰ درصد  پیله تر ابریشم کشور را  تولید کردند.

در مجموع پارسال نوغانداران کشور  بیش از ۲۸ هزارجعبه تخم نوغان خریده و حدود۹۰۰ تن پیله تر ابریشم تولید کردند.

۱۸ هزار خانوار ایرانی به نوغانداری مشغولند.

مرکز توسعه نوغانداری کشور در رشت مستقر است.

tel final1

Share