بازتاب بین المللی دستگیری ۸ مدل در ایران / اثر «کیم کارداشیانی»!

ماجرای بازداشت این مدل‌های ایرانی در شبکه اینستاگرام در نوع خود حاوی جزئیات جالب توجهی است؛ از جمله آنکه به گفته بابایی، سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ا،ی ۲۰ درصد اینستاگرام در اختیار چرخه مدلینگ شامل مدل‌ها، عکاس‌ها و مزون هاست که ۶۰ درصد دنبال کننده‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک , بازداشت‌های اخیر در حوزه مبارزه با جرایم سایبری با نام پرونده‌های عنکبوت ۱ و ۲ علاوه بر بازتاب‌های وسیعی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی داشت، توجه بسیاری از رسانه‌های خارجی را نیز به خود جلب کرده است. بخش اعظمی از توجه رسانه‌های خارجی اما موضوع ورود کیم کارداشیان به ماجرای دستگیری مدل‌های ایرانی است.
ماجرای بازداشت این مدل‌های ایرانی در شبکه اینستاگرام در نوع خود حاوی جزئیات جالب توجهی است؛ از جمله آنکه به گفته بابایی، سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ا،ی ۲۰ درصد اینستاگرام در اختیار چرخه مدلینگ شامل مدل‌ها، عکاس‌ها و مزون هاست که ۶۰ درصد دنبال کننده‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

۵۹۶۰۰۱_۲۱۶
اما جالب‌ترین نکته در مورد این بازداشت‌های اخیر، شاید مورد ورود خانم کیم کارداشیان ـ که تقریبا معرف حضور همگان است ـ به ماجراست.

مصطفی علیزاده، کار‌شناس و سخنگوی مرکز مقابله با جرایم سازمان یافته سایبری در این باره می گوید: تولید محتوا در فضای واقعی است و انتشار در فضای مجازی. عامل اول، تقسیم نقش است که روی مدل‌ها تمرکز شد که حلقه آخر پروژه هستند. آموزش، کار فکری برای آمدن جلوی دوربین، ترجمه متون، بومی سازی این مسأله هم هست. خانم کیم کارداشیان، یک مدل جدی در حوزه لباس است و مدیرعامل اینستاگرام به او می‌گوید، این را بومی کن. بومی کردن مدل‌ها در دستور کار است. قطعا پشتیبانی مالی جدی صورت می‌گیرد. ما با تقسیم نقش جدی با این موضوع روبه رو هستیم.

مشخص نیست که خان کیم کارداشیان تا چه حد در حوزه مدلینگ در ایران فعالیت جدی داشته و اثرات «کیم کارداشیانی» تا چه حد مدل‌های ایرانی را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ اما آنچه مشخص است، اینکه نام آوردن از خانم کیم کارداشیان در ماجرای دستگیری هشت مدل ایرانی، دستمایه گزارش هایی از سوی وب سایت‌های خارجی زبان شده است.

این همه در حالی است که به تازگی کیم کارداشیان، مفتخر به دریافت اولین جایزه Webby Award شده است؛ جایزه‌ای که سالیانه از سوی آکادمی بین المللی علوم و هنرهای دیجیتال به برنده هر سال تقدیم می‌شود و امسال به دلیل آنچه تأثیر فوق العاده کیم کارداشیان در فرهنگ اینترنتی خوانده شده، به وی داده شده؛ بیش از همه به دلیل آن تصویر مشهور وی بر روی Paper با جمله Break the internet.

رسم بر این است که در این مراسم برنده تنها در پنج کلمه باید سخنرانی کند و این پنج کلمه برای خانم کیم کارداشیان این بود: Nude selfies till I die. این شعار کیم کارداشیان مشخص می‌کند که تأثیر فوق العاده وی بر فرهنگ اینترنتی دقیقا از چه جنسی بوده است!

اظهارات مصطفی علیزاده در مورد همکاری و یا به عبارت خود وی تقسیم کار صورت گرفته، می‌تان کیم کارداشیان و کوین سیستروم، مدیر عامل اینستاگرام هنوز با پاسخی از سوی آن‌ها مواجه نشده است. اما سابقه رابطه این دو به ماجرای جایزه CFDA در ژوئن سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد.

جایزه CFDA که جایزه شورای طراحان مد آمریکاست، سال گذشته در نیویورک و در یکم ژوئن برگزار شد و کیم کارداشیان، چندی قبل از برگزاری مراسم در اینستاگرام و توییتر اعلام کرده بود که جایزه رسانه CFDA را به کوین سیستروم خواهد داد. این موضوع البته جای چندان تعجبی نداشت، زیرا این اینستاگرام بود که با ۳۳.۳ میلیون مخاطبی که برای کارداشیان دست و پا کرده بود، تحولی اساسی در زندگی حرفه‌ای وی پدید آورده بود!

همین موضوع مراسم CFDA آن سال را به یک مراسم متفاوت تبدیل کرد، زیرا این برای اولین بار بود که جایزه بخش رسانه این مراسم که اساسا و عرفا به یک ژورنالیست، عکاس یا منتقد تقدیم می‌شد، این بار به یک پلتفرم تعلق گرفت. حال سخنان مصطفی علیزاده از تقسیم کار بین این دو شاید گریزی به این ماجرا باشد.

۵۹۶۰۰۰_۶۵۸ ۵۹۵۹۹۹_۳۷۵
tel final1

Share