معاون وزیر خارجه

اظهارات سیف دیپلماسی بانکی بود/مگر قرار بود برجام بین ما و آمریکا دوستی برقرار کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عراقچی گفت: اساسا مگر قرار بود برجام میان ما و آمریکا دوستی برقرار کند؟ نه ما و نه آمریکایی ها اراده‌ای برای این کار نداشتیم. برجام ماهیت روابط دو کشور را تغییر نداده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا , معاون وزیر امور خارجه گفت: اگر چه روند اجرای برجام و رفع تحریم ها رو به جلو است اما به دلایل متعدد به ویژه کارشکنی و عدم تسهیل مناسب روابط بانکی بعد از برجام که باید برای ایران فراهم می شد، این روند کند است.۱۴۵۷۷۲۴۴۸۴۴۵۹_isna-27

سید عباس عراقچی درباره اظهارات ولی الله سیف درباره برجام افزود:اظهارات آقای سیف با هدف و برای مخاطب خاص بیرونی و نوعی دیپلماسی بانکی بود و نباید دیپلمات ها را در موقعیتی قرار داد که صحبت های او با طرف خارجی موجب نگرانی یا مورد سواستفاده قرار گیرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: در سفری که آقای سیف به نیویورک داشتند هیات ایرانی در دو سطح کارشناسی و وزیران با وزارت خزانه‌داری آمریکا و تیم اوفَک ملاقات‌هایی داشتند. آقای سیف در پی یک مأموریت بودند تا دیپلماسی بانکی را برای رفع مشکلات در چارچوب برجام به کار گیرند. در دیپلماسی باید مخاطب را تشخیص دهیم و دیپلمات‌ها وقتی برای رسیدن به اهداف کشور با طرف‌های خارجی صحبت می‌کنند لحن و ادبیاتشان متفاوت است و تیم اقتصادی کشور به دنبال تسهیل شرایط پس از برجام هستند تا بانک‌های اروپایی بتوانند با ایران در آرامش بیشتر کار کنند.

وی در پاسخ به اینکه یعنی آنچه آقای سیف گفتند که تقریبا برجام تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است برای مخاطب بیرونی بوده است؟ افزود: اگر بخواهید اظهارات آقای سیف را از دیدگاه مخاطب داخلی در نظر بگیرید می‌تواند از این اظهارات منفی برداشت شود و دیپلمات‌ها همیشه این مشکلات را دارند که نگران حرف زدنشان با طرف های خارجی هستند. برجام تاکنون دستاوردهای بسیار زیادی در حوزه های مختلف به ویژه در رفع تحریم‌ها داشته است. آقای سیف باید آن اظهارات را می‌داشتند و باید قاطعانه صحبت می‌کردند و طرف مقابل را مورد عتاب و خطاب قرار می‌دادند و کار درستی بود. ما در عرصه‌ی نبرد خارجی با طرف‌هایی مواجه هستیم که دشمن ما هستند. بنابراین نباید دیپلمات‌های ما برای تحقق اهداف کشور در چارچوب دیپلماسی از صحبت کردن، رایزنی و جهت‌دهی نگران باشند یا از برداشت‌ها در داخل.

عراقچی گفت: نباید از صحبت آقای سیف در داخل سوءاستفاده شود یا منافع ملی قربانی اهداف فروملی شود. آقای سیف از ادبیات خاصی در کارزار دیپلماسی استفاده کردند و در گفت و گو با وزیر خزانه‌داری آمریکا و مصاحبه‌هایش در پی فشار به طرف آمریکایی بوده است.

این عضو تیم مذاکره کننده خاطرنشان کرد: فشاری که همزمان آقای سیف و آقای ظریف به دو وزیر آمریکایی در مذاکراتشان وارد کردند باعث شد تا جان کری موضع‌گیری شفاف و صریحی خطاب به بانک‌های اروپایی و غیرآمریکایی برای تعامل با ایران بدون نگرانی داشته باشد.

عراقچی ادامه داد: وزیر امور خارجه آمریکا قبل از ملاقات دوم با آقای ظریف در بیانیه‌ای اعلام کرد بانک های خارجی نباید از تعامل بانکی با ایران نگرانی داشته باشند یا بترسند و این بیانیه تحت تاثیر دیپلماسی بود که جمهوری اسلامی ایران به کار گرفت. آقای کری به صراحت اعلام کرد که بانک‌ها نباید از کار با ایران نگران باشند و اگر سوالی دارند می‌توانند از آن‌ها بپرسند. این صحبتی بود که بالاترین مقام سیاسی آمریکا بعد از رئیس جمهوری برای اطمینان بخشی به بانک های خارجی ارائه داد.

معاون ظریف که در برنامه تیتر یک شبکه خبر سخن می‌گفت، تصریح کرد: بانک های اروپایی و غیرآمریکایی همچنان در فضای قبل از برداشته شدن تحریم ها به سر می‌برند و در این رابطه طی سال های گذشته و هم اکنون نیز وزارت خزانه داری آمریکا و اوفک نقش زیادی دارند.

وی در پاسخ به اینکه جان کری در هفته گذشته صحبت از این کرد که تاکنون فقط سه میلیارد دلار از پول های ایران آزاد شده است، گفت: برخی از دارایی‌های ما در خارج از کشور صاحبان مختلف دارد از جمله دولت، بانک مرکزی، وزارت نفت، سپرده‌ها و حساب‌های دیگر که در اثر تحریم‌ها بلوکه شده اند و بعد از برجام این‌ها آزاد شده است اما در نقل و انتقال آن‌ها در عمل با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی تصریح کرد: قبل از آنکه توافق به نتیجه برسد آمریکایی‌ها آمار عجیب غریبی از میزان پولی که قرار است برای ایران آزاد شود ارائه می‌کردند و حالا این ارقام را به شدت پایین می‌آورند. متأسفانه جوسازی آمریکایی ها ادامه دارد و ما هم انتظار نداریم که آن‌ها دست از این کارشان بردارند. پول های ما اکنون در اختیار بانک مرکزی است اما در نقل و انتقال آن ها مشکلاتی وجود دارد. این که چه مقدار از این پول‌ها آزاد شده و در اختیار بانک مرکزی است را باید مسئولان بانک مرکزی بگویند و البته هر روز این آمار در حال تغییر است چرا که روزانه بخش‌های مختلفی از درآمدهای ما به طرق مختلف آزاد می شود.

عراقچی گفت: نه اینکه کارها اکنون به سهولت انجام می‌شود اما مشکلات یکی یکی در حال رفع است و نقش آمریکایی ها برای تسهیل شرایط آزادسازی اموال و پول های بلوکه شده ایران را مهم می‌دانیم.

معاون وزیر امور خاجه کشورمان ادامه داد: در بخش فروش نفت ما از گذشته در تعامل با کشورهایی از جمله چین، ژاپن و هند اغلب پول‌های خود را متناسب با ارز آن کشور دریافت می‌کردیم نه اینکه این مساله تهاتر باشد ما وارداتمان از این کشورها زیاد بود و این پول صرف واردات می شد مثلا در تعامل با هندی‌ها بخشی از پول را روپیه و بخشی را به یورو دریافت می‌کردیم. بنابراین در حوزه نفت ما تا حدودی قادر به نقل و انتقال پول های خود بوده و هستیم.

این مقام وزارت خارجه در باره اینکه آیا اکنون با اجرای برجام ما به شرایط قبل از تحریم بازگشته‌ایم، گفت: هنوز بازنگشته‌ایم. فقط سه ماه از برجام گذشته است و برای برقراری روابط بانکی به زمان نیاز داریم. بانک های ما حدود ۱۰ سال در شبکه بانکی بین المللی منقطع بودند و با توجه به مسائلی نظیر مبارزه با گروه های تروریستی و پولشویی و مباحث احتیاطی عملا این تعاملات قطع شده است. این که بانک‌ها به تدریج فعال شوند و خود را با اقدامات احتیاطی متناسب سازند نیاز به زمان دارد. البته در برخی از کشورها از جمله کشورهای اروپایی کار خوب پیش رفته است و الان حساب‌ها فعال شده است و به نظر من روند خوبی در جریان است. شاید سرعت کار کمتر از حد انتظار ماست اما بعد از سفر آقای سیف به نیویورک و مذاکرات آقای ظریف و جلسه کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ این شرایط بهتر می‌شود.

عراقچی درباره برداشته شدن تحریم دلار تصریح کرد: تحریم دلار و استفاده از سیستم مالی آمریکا در چارچوب تحریم های اولیه است و هیچ ریشه‌ای در تحریم های هسته ای ندارد. در مقطعی اجرای این تحریم از سوی آمریکا متوقف شد اما در سال ۲۰۰۸ مجددا آن را برقرار کردند. این تحریم وجود دارد و برداشته هم نخواهد شد و تحریم دلار همچنان علیه ایران برقرار است. جمهوری اسلامی ایران اساسا تمایلی به استفاده از سیستم مالی آمریکا ندارد و همواره بعد از انقلاب این از اهداف ما بوده است که ما خود را از وابستگی به دلار نجات دهیم و به همین خاطر در فروش نفت از ارز کشورهای خریدار استفاده کردیم یا از یورو.

وی ادامه داد: ورود به سیستم مالی آمریکا به خاطر احکام ناعادلانه و غیرمعتبر دادگاه‌های آمریکایی از جمله حکم اخیر یکی از دادگاه‌های این کشور در مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران حاکی از این امر است که نباید اساسا وارد این سیستم شویم. ما نمی‌خواستیم تحریم دلار برداشته شوند و آمریکایی ها هم نمی‌خواستند که آن را بردارند چراکه این دو مقوله از اهداف سیاسی دو کشور است. ما در سال ها و دهه‌های گذشته از ارز معتبر یورو یا از ارزهای محلی استفاده کردیم و کشورهای مقابل نیز راه‌های جایگزین برای دلار را پیدا کرده‌اند و این مسئله امری شدنی است که به نفع دو کشور نیز بوده است.

معاون ظریف درباره اینکه جان کری در صحبت های اخیر خود مشکل مبادلات بانکی ایران را به دوش بانک های ایرانی انداخته و آن ها را سردرگم خوانده است، اظهار کرد: آنچه کری از سردرگمی نام می‌برد خطاب به بانک‌های غیرامریکایی و اروپایی است و وزیر خارجه امریکا تأکید دارد که این بانک‌ها باید اطمینان حاصل کنند که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده و می‌توانند وارد همکاری با ایران شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که بعد از صحبت اخیر وزیر خارجه آمریکا مشکلات بانکی عملا مرتفع خواهد شد؟ اظهار کرد: حل مشکل بانکی پس از این صحبت ها سرعت بیشتری می‌گیرد اما بازگشت ما به شبکه پیچیده بین المللی بانکی زمان‌بر است. فعال شدن مجدد تعاملات بانکی از سرعت کافی برخوردار نبوده و در عین حال کارشکنی آمریکایی ها هم وجود داشته است. دولت علاوه بر رایزنی ها و مذاکرات در دو سطح سیاسی و اقتصادی کارهای دیگری هم در دست اقدام دارد که در روزهای آینده شاهد آن‌ها نیز خواهیم بود.

عراقچی گفت: تعداد معدودی از بانک های اروپایی هستند که از بانک های بزرگ محسوب می‌شوند و به خاطر مراوداتشان با ایران و کوبا در زمان تحریم ها از سوی آمریکا جریمه شدند چراکه آمریکا آن‌ها را مخیر می‌کرد یا با آن‌ها کار کنند یا با ایران و کوبا و آن‌ها برای محروم نشدن از تعامل با آمریکا موافقت‌نامه‌ای با وزارت خزانه‌داری این کشور امضا کردند که با این دو کشور کار نکنند و این موافقت نامه به قوت خود همچنان باقیست. این موافقت نامه مدت دار است و مدت آن تا یک سال دیگر پایان می‌یابد البته همچنان سه بانک در این قالب باقی می‌مانند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در ادامه در واکنش به حکم دادگاه آمریکایی در مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران اظهار کرد: قطعا این اقدام آمریکا خصومت آمیز است و باید توجه داشته باشیم که خصومت های میان ما و آمریکا برطرف نشده است. اساسا مگر قرار بود برجام میان ما و آمریکا دوستی برقرار کند؟ نه ما و نه آمریکایی ها اراده‌ای برای این کار نداشتیم. برجام ماهیت روابط دو کشور را تغییر نداده است و سیاست ما در مقابل آمریکا همچنان همان است که بوده و آن ها هم همان سیاست قبلی را در قبال ما دنبال می‌کنند.

وی گفت: من از برخی که می‌گویند چرا آمریکا بعد از برجام چنین می‌کند تعجب می‌کنم. چرا برخی انتظار دوستی از آمریکا دارند؟ این انتظار باطلی است. نه ما در مذاکرات و نه مدیریت کشور هیچ وقت چنین هدفی را دنبال نکرده و نمی‌کنیم ما فقط بحث هسته ای را مدیریت کردیم برخلاف انتظار برخی اتفاقا باید توقع داشته باشیم که خصومت ها میان دو کشور یا از سوی امریکا نسبت به ما ادامه یابد.

وی ادامه داد: احکام آمریکایی از سوی دادگاه های این کشور قطعا بی اعتبار است و نوعی راهزنی بین المللی است. این اموال اوراق بهاداری بودند که در یک بانک خارجی در اثر بی احتیاطی در حساب امانی امریکایی گذاشته شده بود و در یک پروسه‌ی قضایی از سوی دادگاه آمریکایی مصادره شده است از نظر ما این احکام باطل است. چندی پیش مشاهده کردید که یک دادگاه، ایران را به خاطر حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر محکوم کرد در حالی که مشخص است آن حادثه تحت هدایت چه کسی و چه کشورهایی پیگیری شد. این احکام از نظر ما و حقوق بین‌الملل اعتباری ندارد اما اتفاقی است که به خاطر بی احتیاطی ها رخ داده است. بی احتیاطی بزرگتر آن است که در مقطع صدور چنین حکمی در گذشته ما وکیل گرفتیم و به نوعی دادگاه مذکور را به رسمیت شناختیم و در این دادگاه از خود دفاع کردیم و در روند رسیدگی و تجدید نظر تا مراحل عالی همچنان رای علیه ما صادر شد تا جایی که می‌دانم طبقه مصوبه شورای عالی امنیت ملی حضور ما در دادگاه های امریکایی ممنوع است شاید در این موضوع مجوز خاصی گرفتند که من اطلاعی ندارم اما همین را می دانم که با وزارت خارجه در زمان خود هیچ مشورتی صورت نگرفته است.

عراقچی اظهار کرد: ما هم از طرف دادگاه های ایران نیز متقابلاً به درخواست های شهروندان ایرانی رسیدگی شده است و چنانچه این امکان را داشته باشیم که اموال آمریکا را در جایی که در اختیارمان قرار گیرد مصادره کنیم این کار را انجام خواهیم داد.

این مقام وزارت خارجه درباره‌ی واکنش به حکم دادگاه امریکایی از سوی وزارت خارجه گفت: ما در این باره به حافظ منافع آمریکا در ایران (سوییس) یادداشت داده و اعتراض کردیم و در زوایای مختلف حقوقی اعتراض خود را پیگیری می‌کنیم.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه در پاسخ به اینکه اگر این اموال در بانک های امریکایی نبود آن‌ها چه چیزی را می‌توانستند مصادره کنند، با بیان اینکه این تجربه نشان می‌دهد اساسا نباید ما وارد سیستم مالی آمریکا شویم چرا که اگر به این سیستم وارد شوید برای هر نقل و انتقال مالی باید منتظر باشیم که اموالمان مصادره شود، افزود: مجموعه‌ی ما (مسئولان کشور) ممکن است در مقاطعی اشتباهاتی انجام دهیم همان طور که در پیشرفت ها و دستاورها همه سهیم هستیم در مشکلات هم سهیمیم. آنچه که مهم است این است که نباید چنین تجربیاتی تکرار شود.

اگر اوراق بهادار ما در جایی دیگر به هر شکلی در سیستم مالی امریکایی ها قرار گیرد آن‌ها می‌توانند به اقتضای قوانینشان دست روی آن بگذارند و ما باید تا جایی که می‌توانیم مانع آن شویم.

عراقچی خاطرنشان کرد: بخش های حقوقی وزارت خارجه و بانک مرکزی بر اساس دستوری که آقای روحانی صادر کردند ستادی را تشکیل داده تا موارد مشابه احتمالی چنین رویدادی را شناسایی و مانع آن شده یا درباره چگونگی مواجهه با چنین اتفاقاتی چاره‌اندیشی شود و همچنین اینکه چگونه حقوقمان را مطالبه کنیم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه نقض برجام از سوی طرف های مقابل چگونه مورد بررسی، شناسایی و به آن پاسخ داده خواهد شد؟ گفت: بر اساس نظر رهبری هیات نظارت بر برجام تشکیل شده است که تشخیص نقض برجام توسط این هیات صورت می‌گیرد این که چه اقدامی در مقابل هر نوع نقض باید صورت گیرد از سوی این هیات اعلام می‌شود تا کنون چندین بار جلسات هیات نظارت بر برجام برگزار شده است که چند هفته قبل آخرین جلسه برگزار شد و بنده به جای آقای ظریف که در سفر بودند در آن حضور داشتم. ما گزارش های لازم را به این هیات می‌دهیم و آنها تشخیص می‌دهند که آیا نقض فاحش صورت گرفته یا قابل جبران. رییس این هیات آقای رئیس جمهوری است و در جریان تمامی این امور هستند.

 عراقچی درباره تشکیل کارگروه ویژه در کمیسیون مشترک برجام و پیگیری اعتراض های ایران به اجرایی نشدن عملی لغو تحریم‌ها گفت: کمیسیون مشترک در چارچوب اجرای برجام چندین کارگروه دارد اما در رابطه با بررسی تحریم‌ها و رفع شدنشان آیین نامه ای برای این کارگروه تعیین نشده بود. در نشست اخیر کمیسیون مشترک آیین نامه‌ی این کارگروه تعیین شد و این کارگروه اکنون با حضور کارشناسان مربوطه دو طرف آماده است به مسائل بپردازد.

وی تصریح کرد: اگر ایران معتقد باشد یکی از اعضای ۱+۵ به تعهداتش عمل نکرده، این موضوع به بحث گذاشته می‌شود و در وهله‌ی اول دو کشور فراخوانده می‌شوند، اگر طی ۳۰ روز حل نشود در کارگروه موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر باز هم مسئله حل نشد به کمیسیون مشترک ارجاع داده می‌شود. با تشکیل این کارگروه همه‌ی این مشکلات جزئی و سوءتفاهم‌ها می‌تواند بررسی شود و از آن جایی که آیین نامه این کارگروه تعیین نشده بود درباره‌ی رفع نشدن برخی از تحریم‌ها در چارچوب کمیسیون مشترک طی جلسه‌ای ۲ ساعته بحث شد و به بررسی مسائل پرداختیم.

عراقچی در ادامه درباره‌ی فروش آب سنگین به آمریکا و برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه آب سنگینمان را ارزان فروخته‌ایم، گفت: حقیقتا من تاجر آب سنگین نیستم و جالب است که برخی این قدر مسلط در رابطه با آب سنگین و قیمت آن صحبت می‌کنند و جالب‌تر آنکه قیمت را هم می‌دانند.

وی ادامه داد: ما تا الان ۲۰۰ تن آب سنگین تولید کردیم. وقتی رآکتور آب سنگین مدرن‌سازی شود و راه بیفتد به ۶۰ تن آب سنگین نیاز دارد که در برجام ما ۱۳۰ تن پیش‌فرض گرفته‌ایم و حدود ۷۰ تن مازاد داریم و کارخانه آب سنگین هم در حال تولید است طبیعی است باید وارد بازار فروش آب سنگین شویم که در قدم اول آمریکایی ها جلو آمدند و بعد روس‌ها اظهار علاقه مندی کردند. برخی از کشورهای ۱+۵ نیز برای خرید آب سنگین ابراز تمایل کردند.

وی خاطرنشان کرد: نفس اینکه آب سنگین ما به رسمیت شناخته شود به عنوان کالای حساس بسیار مثبت است و در راستای تثبیت برنامه هسته ای ماست و ما این معامله را به دلار انجام دادیم و از کشور ثالث قرار است پول آن به دست ما برسد اما اینکه قیمت چه مقدار است سازمان انرژی اتمی می‌تواند آن را اعلام کند. تا جایی که می‌دانم قیمتی که روی آن توافق کردند مشابه قیمت در بازار بین المللی است.

وی در پاسخ به اینکه در مذاکرات آقای کری و ظریف همچنان از باقی ماندن اختلافات جدی صحبت شده است آیا آمریکایی ها به دنبال مدلی از برجام در رابطه با توان موشکی، حقوق بشر و موضوعات دیگر مرتبط با ایران هستند؟ اظهار کرد: آمریکا خیلی وقت است که چنین برنامه‌هایی را درباره ایران دنبال می‌کند اما هیچ وقت موفق نشده است این نگرانی ها از سوی برخی در کشور خوب است اما بد نیست قدرت و قوت ایران هم مطرح شود. ما به این اقدامات آمریکا وقعی نگذاشته و نمی‌گذاریم و در بحث موشکی موضع قاطع و مشخص ما این است که توان موشکی مان قابل مذاکره و مصالحه نیست. آمریکایی ها در موضوع هسته ای در شورای امنیت سعی کرده اند در کنار بحث هسته ای موضوع موشکی را هم وارد کنند که کاری بسیار خطرناک بود و در قطعنامه‌ی ۱۹۲۱ هرگونه فعالیت موشک های بالستیک را ممنوع کرده اند. یکی از دستاوردهای بزرگ برجام جدا کردن بحث موشکی از بحث هسته ای بود و توانستیم فعالیت های موشکی مان را در حاشیه امن خوبی قرار دهیم و تاکنون در مذاکرات در هر جایی اگر کسی این موضوع را مطرح کرده قاطعانه آن را رد کرده‌ایم. ما طی مذاکرات تنها در خصوص زندانیان ایرانی در آمریکا و متقابل صحبت کردیم که کاملا علنی بود و در هیچ موضوع دیگری مذاکره نداشتیم.

معاون ظریف در پاسخ به اینکه اوباما در سفر اخیرش در منطقه از تشکیل گشت دریایی مشترک سخن گفته است اظهار کرد: این بحث جدید نیست آن‌ها قبلا ناوگان‌هایشان را در منطقه مستقر می‌کردند یا در پایگاه‌های نظامی‌شان در منطقه همواره قابلیت حمله سریع به ایران را داشته اند و مقابله آن‌ها با ما به شکل های مختلف امر جدیدی نیست. ما نیز با اقتدار خود در مقابل آن‌ها ایستاده‌ایم اگر امروز مقابله آن‌ها به گشت دریایی به جای ناوگان دریایی‌شان تقلیل یافته است جای بررسی دارد. اما از نظر ما این برنامه‌ها مهم نیست و اقدامی پوسیده و نخ‌نما است. همانطور که رئیس جمهوری که در سخنانشان بارها گفته‌اند با ایرانی ها فقط با زبان کرامت باید صحبت کنند نه تهدید.

عراقچی درباره با مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا در نیویورک و وقفه بین دو مذاکره آن‌ها اظهار کرد: ما در روز سه شنبه هفته گذشته مشکلات بانکی خود را با طرف آمریکایی مطرح کردیم و آن‌ها قرار شد بررسی کنند و مجددا مذاکره کنیم و روز جمعه نتیجه را به ما بگویند و اقای کری قول داد تا در یک بیانیه از سوی دولت آمریکا یا خودشان این اطمینان را به کشورهای اروپایی و بانک های آنان بدهند که تعامل با ایران جای نگرانی ندارد. اگر به بیانیه‌ی ایشان در ابتدای ملاقات دوم با اقای ظریف توجه کنید که امیدوارم صدا و سیما آن را کامل پخش کرده باشد چرا که با صراحت گفته اند کشورهای اروپایی و بانک های آن‌ها نگرانی نداشته باشند.

وی در خصوص جا به جا ایستادن وزیران خارجه ایران و آمریکا در مقابل پرچم‌هایشان گفت: تا جایی که می‌دانم و من آنجا بودم هیچ برنامه ی از پیش تعیین شده ای نبود. وزیران خارجه قبل از ایستادن مقابل پرچم‌ها کوتاه یکدیگر را دیدند و سپس آمدند و مقابل پرچم‌ها ایستادند. در ملاقات دوم دقت شد تا وزرا در جای خود قرار گیرند.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره فروش آب سنگین از طریق کشور ثالث (عمان) گفت: ما در عمان انباری داریم که مازاد آب سنگین را در آن نگهداری می‌کنیم و هنگام فروش به طرف مقابل تحویل می‌دهیم. ایجاد این انبار تحت فشار نبوده است بلکه برای سهولت در اجرای کار است.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای این انبار هزینه‌ی انبارداری داده می‌شود؟ گفت: نکته‌ی جالب اینجاست که بعد از برجام همه‌چیز مورد حساب و کتاب قرار می‌گیرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان در رابطه با گزارشی که از اجرای برجام طی سه ماه گذشته به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، گفت: در گزارشی که به مجلس دادیم صادقانه وضعیت را ترسیم کردیم و گفتیم که در هر حوزه چه اتفاقی افتاده است و همچنین مشکلات را نیز توضیح دادیم که یکی از آن‌ها رویکرد غیرسازنده آمریکا در بحث همکاری برای رفع نگرانی از بانک‌های خارجی و نقش غیرسازنده‌ی اوفک بوده است. وی گفت: متأسفانه اوفک نگرانی را در بانک های خارجی حفظ کرده است و در رغبت‌ نداشتن آن‌ها نقش داشته است. ما از قبل هم به این مسئله اشاره کرده بودیم که بعد از اجرایی شدن برجام در رابطه با تداخل تحریم‌های باقی‌مانده و تحریم‌های رفع شده مشکلاتی خواهیم داشت. در عین حال ما در اجرای برجام و رفع تحریم ها در برخی حوزه ها از جمله فروش نفت، بیمه ها و بخش های دیگر پیش رفته ایم اما در حوزه بانکی با چند مشکل مواجه هستیم.

tel final1

Share