دبیر اجرایی کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی

احتمال سونامی در خزر/۵۰ میلیون سال پیش دریای خزر و سیاه وجود نداشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نتایج مطالعات نشان می‌دهد که بروز برخی از زلزله‌ها در ایران و ترکیه ناشی از رسوب‌گذاری دریای خزر و حرکت و فشار صفحات تکتونیکی کف دریا بر روی لایه‌های رسوبی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا ،نتایج مطالعات نشان می‌دهد که بروز برخی از زلزله‌ها در ایران و ترکیه ناشی از رسوب‌گذاری دریای خزر و حرکت و فشار صفحات تکتونیکی کف دریا بر روی لایه‌های رسوبی است.

۲۴۰px-Caspian_Sea_from_orbit

مصطفی ارگون در کارگاه آموزشی تغییر اقلیم و دریای خزر با اشاره به نوسانات آب دریای خزر اظهار کرد: سطح آب دریای خزر در گذشته بالاتر از تمام دریاها بوده است، به گونه‌ای که آب این دریا وارد دریاهای سیاه، مرمره و اژه می‌شد؛ اما امروز بر عکس شده و سطح آب دریای خزر پایین‌تر از سطح آب تمام دریاها است.

وی درخصوص بازگشت تراز آب خزر با تاکید بر این که امکان بازگشت تراز آب این دریا وجود دارد، یادآور شد: این که بعد از میلیون‌ها سال آب دریای خزر مجددا به همان تراز اولیه خود بازگردد، دور از ذهن نیست؛ چرا که در بازه زمانی زمین شناسی این تغییرات همواره رخ داده است.

ارگون این امر را ناشی از اثرات آب اقیانوس اطلس دانست و اظهار کرد: دریای اطلس، آب و هوا و میزان نوسانات آبی در تمام دنیا و همچنین دریای خزر را کنترل می‌کند.

دبیر اجرایی کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک) با اشاره به مطالعاتی که در خصوص زمین شناسی دریای خزر انجام داده است، خاطر نشان کرد: نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که این حوضه آبی مستعد بروز سونامی است، اما به شرطی که شرایط آن فراهم شود.

وی توضیح داد: در مورد حوضچه‌های آبی دریاهای خزر، سیاه و مدیترانه تحقیقات و مطالعات زیادی انجام شده است و نتایج نشان می‌دهد برخی از زلزله‌هایی که در ایران و ترکیه رخ می‌دهد ناشی از رسوب‌گذاری دریای خزر و حرکت و فشار صفحات تکتونیکی کف این دریا است.

ارگون، لایه رسوبی کف دریای خزر را تا ۱۵ کیلومتر دانست و یادآور شد: این در حالی است که این لایه در دریای سیاه ۱۲ کیلومتر است و صفحه عربی به لایه رسوبی بخش ایرانی و ترکیه فشار وارد می‌کند که این امر موجب بروز زلزله در ایران و ترکیه شده است.

به گفته وی، فشار صفحه عربی بر روی لایه‌های رسوبی موجب شده ایران به سمت شرق و ترکیه به سمت غرب در حرکت باشد.

این محقق تصریح کرد: ۵۰ میلیون سال پیش دریای خزر و سیاه وجود نداشت و کوه و دشت در آنجا بود؛ اما اکنون که به وجود آمدند خصوصیات خاص خود را دارند و باید برای حفاظت از آنها تلاش کنیم.

دبیر اجرایی کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک) با تاکید بر این که وقوع زلزله در خزر بستگی به مرکز زلزله دارد، خاطر نشان کرد: در صورتی که گسل‌ها در خشکی باشند، به دلیل دور بودن از آب سونامی ایجاد نخواهد شد.

 

tel final1

Share