صاحب مقصودی

آیا مقصر سقوط داماش و ملوان صادق بوقچی و ممدلی زیتون هستند؟

همانطور که لغو کنسرت را از مدیرکل ارشاد و قطع درختان را از مدیرکل محیط زیست و تخریب حمام قدیمی را از مدیرکل میراث فرهنگی می پرسیم علت سقوط دو تیم فوتبال را هم باید از مدیر کل ورزش و جوانان جویا شویم. البته نه فقط فوتبال بلکه از برگزاری جشن ازدواج برای زوجین جوان گرفته تا ترمیم خانه کشتی آستارا و حتی برگزاری مسابقات فوتبال دستی در آستانه اشرفیه را هم باید از شخص اول ورزش استان جویا شد

استعفاءصاحب-مقصودی-۰۱۲-۳۶۰x250
اردیبهشت سیاه گیلان رقم خورد، آنچه نباید می شد، شد؛ داماش و ملوان دو تیم پرطرفدار و قدیمی فوتبال گیلان به لیگ های پایین تر سقوط کردند، این سقوط فقط یک سقوط فوتبالی نبود، یک شهر که نه، یک استان سقوط کرد، این داغ در انزلی داغ تر است، چرا که فقط ممدلی زیتون و دار و دسته اش ملوانی نیستند بلکه همه انزلی ملوانی هستند، سفره شام که پهن می شود مادربزرگ خانه هم از لاک دفاعی عجیب و غریب مقابل صبای قم اظهار گله می کند، قهوه خانه های شهر هم پر از آنالیزور هست “مازیار نباید اون توپ ازش رد می شد تا قمی ها گل بزنند” یا «ممی همه دانشش همین بود» در رشت اما اوضاع کمی متفاوت است، دل عده ای در گرو داماش و عده ای دیگر در گرو سپیدرود هست ، آنها باهم کری دارند اما هرگز راضی به سقوط دیگر تیم همشهری شان نیستند. لااقل انقدری که برای سقوط ملوان دعا کردند برای داماش نکردند.
حال آبی است که ریخته شد، از همین امروز باید جمعش کرد تا لیوانی پر آب داشته باشیم، اما آیا به نظرتان نباید در مورد علل ریخته شدن اب واکاوی کرد؟ نباید پرسید ملوان و داماش چرا افتادند ؟ دلیلش چه بوده و مقصرش کیست؟ شما هم حتما دلایل زیادی در ذهنتان غوطه ور است اما نگارنده چهارگانه ای را دخیل می داند که شنیدنش خالی از لطف نیست:

شخص اول استان

قطعا چون اسمش استاندار هست و شخص اول استان هر اتفاقی را باید از منظرش بررسی کرد، از بالا رفتن میزان افزایش تلفات جاده ای گرفته تا کاهش ذخیره ماهیان سردابی، چه برسد به فوتبال که عزیز دردانه هست. اما شخص اول استان چه باید می کرد که نکرد؟ تیم ها خصوصی بودند و منع از اعطای کمک مالی وجود داشت، با این حال در دقیقه نود با زیر پا گذاشتن این قانون به همه تیمهای مطرح گیلانی در حد وسع خود کمک مالی درخور تزریق کرد، حتی در مشهد که بود پیش از بازی با سیاه جامگان به اردوی تیم ملوان سر زد، اما در استان به مثابه کشور امور تقسیم بندی شده است و همه فعالیت های ورزشی به اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان سپرده شد تا استاندار با خیالی اسوده تر به دیگر امورات ارجح بپردازد.

اداره کل ورزش و جوانان

همانطور که لغو کنسرت را از مدیرکل ارشاد و قطع درختان را از مدیرکل محیط زیست و تخریب حمام قدیمی را از مدیرکل میراث فرهنگی می پرسیم علت سقوط دو تیم فوتبال را هم باید از مدیر کل ورزش و جوانان جویا شویم. البته نه فقط فوتبال بلکه از برگزاری جشن ازدواج برای زوجین جوان گرفته تا ترمیم خانه کشتی آستارا و حتی برگزاری مسابقات فوتبال دستی در آستانه اشرفیه را هم باید از شخص اول ورزش استان جویا شد، با این توصیف اداره کل ورزش هم معتقد است فوتبال یکی از ۴۸ هیات ورزشی است که متولی آن هست، برایش مسئول گذاشتیم که در چنین روزهایی پاسخگو باشد، بله با چرخش های عجیب و غریبی که در انتخابات هیات فوتبال از سوی اداره کل دیدیم قطعا اکنون باید تنها به وظیفه نظارتی خود اشاره کند و پاسخگویی را به زمین هیات فوتیال شوت کند، اما قطعا شما هم مثل نگارنده روزهایی که بی دلیل امیر عابدینی را سیبل کرده بودند فراموش نمی کنید، روزهایی که سیروس محجوب قصد رفتن داشت را هم همینطور، همینکه مالک ملوان به کاراته کمک کرده باشد کافی است حال می خواهد برود برود، تلاشی برای جلب رضایتش نشد، اصلا به اداره کل ورزش چه دخلی دارد مگر هیات فوتبال نداریم؟

هیات فوتبال

درست است که هیات فوتبال متولی اول و آخر فوتبال در این استان هست و هر اتفاق خوب و بد فوتبال به آن مربوط می شود و تنها آنها اجازه دارند که برای تبلیغات خود عکسهای مجانی با ستاره هایش بگیرند و با پول فدراسیون به جام جهانی فوتبال بروند و از کیسه دیگری امکانات فوتبالی کشورهای همسایه را مورد بازدید قرار دهند و با اسپانسرهای کذایی اش دم انتخابات فرصتی دیگر برای خود مهیا کنند و اقوام خود را بر سرکار بیاورند و … اینها همه اش وظیفه ذاتی است اما سقوط و صعودش به آنها ربطی ندارد، مگر هیات مدیره و مدیرعاملش را هیات فوتبال انتخاب می کند؟ نه فقط مدیرعاملش در انتخابات مختلف گهگاهی کمکهایی فکری و معنوی می کند، مگر پسرش در تیم بازی می کند؟ بروید سراغ عامل دیگری، هیات فوتبال هیچ نقشی در سقوط تیم ها ندارد.

باشگاه

استانداری وظیفه حاکمیتی دارد، اداره کل ورزش و جوانان فوتبال یکی از ده ها هیات ورزشی آن است، هیات فوتبال هم سخت افزار در اختیار می گذارد نه نرم افزار، شورای شهر و شهرداری و فرمانداری هم موظف به کمک و تیم داری نیستند، بخش خصوصی هم دوست داشت می اید دوست نداشت نمی آید، اصلا سقوط داماش و ملوان به این عوامل هیچ ربطی ندارد، مگر استاندار باید پنالتی های از دست رفته این تیم ها را گل می کرد، مگر اداره کل ورزش باید دفاع خطی را خوب اجرا می کرد تا مثل پنیر دانمارکی سوراخ سوراخ نباشد، مگر ارکان هیات فوتبال خط حمله داماش و ملوان را تشکیل می دادند که نتوانستند گل بزنند، مقصر اول و اخر این اتفاق بد خود باشگاه ها هستند باشگاه که می گوییم یعنی از هیات مدیره و مدیرعامل گرفته تا کادر فنی و بازیکنان و حتی تدارکات، آنها باید اولا خوب بازی می کردند و دوما مطالبه گر می بودند، از همان بالایی ها که نام بردیم پول و امکانات و قدرت مطالبه می کردند تا مهدی شریفی که کد سربازی اش برای ملوان خورده بود را براحتی از دست ندهند تا هفت پنالتی غیر موجه برای داماش نگون بخت نگیرند، تا تماشاگران ملوان گاه و بیگاه محروم نشوند، تا سه سال داماش مثل طفل سر راهی نباشد، تا …
بگذریم ملوان ریشه دار و داماش دوست داشتنی سقوط کردند، وقتی می بینیم که ملوان برای بقا در لیگ برتر تنها یکی دو دقیقه کم آورد واقعا عذاب می کشیم، وقتی می بینیم داماش برای نخستین بار به قعر دوران فوتبالی خود یعنی لیگ دو سقوط کرد واقعا عذاب می کشیم، واقعا کسی از مسئولین و متولیان امر دردشان نگرفت، چرا کسی استعفا نمی دهد، از شرق آسیایی ها کمی یاد بگیریم، به محض اینکه متوجه می شوند باد لاستیک ماشینهای را که به مردم فروختند را خوب تنظیم نکردند هم عذرخواهی می کنند و هم استعفا می دهند، ژاپنی های لوس هم که سریع به فکر خودکشی می افتند، حالا ما خودکشی نخواستیم، استعفا هم نخواستیم، لااقل عذرخواهی کنید، جسارت داشته باشید و کم کاریتان را بپذیرید.
واقعا ما چقدر فراموش کاریم، همه را مقصر دانسته ایم جز آنکه مقصر اصلی بود، تماشاگران؛ اینهایی که در گرما و سرما ایستاده و نشسته سکوها را خالی نکردند، حتی در بازی آخر داماش که تنها زیر یک درصد امید برای بقایش باقی بود باز ۵ هزار نفر به ورزشگاه آمدند، تیفوسی ها انزلی که هنوز گلویشان گرفته، از همین جا اعلام می کنم به دلیل اینکه تنها ۵ هزار نفر تماشاگر در بازی آخر به ورزشگاه عضدی آمدند در حالیکه می توانستند شش یا هفت هزار نفر بیایند و تشویق بیشتری کنند و همچنین به دلیل اینکه تیفوسی های انزلی تنها گلویشان گرفت از بس داد زدند در حالیکه می توانستند داد بیشتری بزنند تا گلویشان پاره شود به عنوان مقصرین اصلی سقوط تیمهای داماش و ملوان از آن نام برده می شود و عاجزانه و قاطعانه درخواست می کنیم هرچه سریعتر صادق بوقچی و ممدلی زیتون از سمت خود استعفا دهند. تا دیگر شاهد سقوط های اینچنینی نباشیم و دل مردم هم خنک شود.
پس استعفای این عزیزان تنها راه چاره است؛ استعفا استعفا

صاحب مقصودی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share