استاندار گیلان خبرداد

آغاز عملیات اجرای اتصال خط ریلی آذربایجان به ایران/ حمل بار در کریدور شمال جنوب از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نجفی در گفتگو با خبرنگاران گفت : عملیات اجرایی خط ریلی آستارا- آستارا به طول ۱۰ کیلومتر عصر امروز با حضور روسای کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان و جمعی از مقامات دو کشور آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان گفت : عملیات اجرایی  اتصال خط ریلی آذربایجان به ایران عصر امروز آغاز می‌شود.

najafi2016-02-04_16-19-10 نجفی در گفتگو با خبرنگاران گفت : عملیات اجرایی خط ریلی آستارا- آستارا به طول ۱۰ کیلومتر عصر امروز با حضور روسای کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان و جمعی از مقامات دو کشور آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه سند توافقنامه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، مهرماه سال ۹۴ در نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در فرمانداری شهرستان آستارا امضا شد گفت :۸ کیلومتر از این خط ریلی در خاک جمهوری آذربایجان با هزینه این کشور  وحدود  ۲ کیلومتر نیز در آستارای ایران احداث می‌‌شود.

استاندار گیلان احداث پل ریلی  به طول ۸۰ متر  بر روی رودخانه مرزی آستارا چای را از مهم ترین بخش های پروژه اتصال خط آهن آذربایجان به ایران عنوان کرد و گفت : جمهوری اسلامی ایران برای ساخت خط ریلی و ایستگاه بارانداز در خاک کشورمان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه می کند.

وی با بیان اینکه بهره برداری از راه آهن آستارا ، ترانزیت کالا و تجارت را در منطقه متحول می کند خاطرنشان کرد : با امتداد این خط ریلی حمل بارهای مربوط به جمهوری آذربایجان ، قفقاز و روسیه از طریق شبکه سراسری جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و از داخل ایران در قالب حمل و نقل ترکیبی به نقاط مختلف جهان ترانزیت خواهد شد.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: همچنین این امکان مناسب بصورت متقابل برای صادر کنندگان محصولات مختلف تولیدی بویژه کشاورزی و نباتی کشورمان فراهم میشود.

استاندار گیلان با بیان اینکه ساخت راه آهن قزوین به رشت در حال اتمام است و ادامه آن به آستارا در دستور کار قرار دارد  افزود :  اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان ، خط ریلی ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را  به هم وصل می کند.

دکتر نجفی افزود : با این اتصال٬ حمل بار در کریدور شمال جنوب  از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و راه نیز حدود سه هزار کیلومتر کوتاه می‌شود بنابراین یک اتفاق بزرگ در حمل و نقل ریلی محسوب است.

نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان ،استاندار گیلان ، رییس شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان و مدیرعامل شرکت راه آهن ایران و جمعی از مقامات دو کشور مهرماه ۹۴ در فرمانداری آستارا برگزار شد.

دراین نشست با امضای توافقنامه ای مقررشد تا طرف آذری، هشت کیلومتر راه آهن را تا نقطه صفر مرزی ادامه دهد و طرف ایرانی نیز در قالب این توافقنامه، تا دو کیلومتر خط راه آهن را ادامه خواهد داد تا این خط ریلی در نهایت به پایانه متصل شود.

tel final1

Share