توسط استاد روزنامه نگاری گیلان:

کتاب «روزنامه‌نگاری علمی و کاربردی ۱» منتشر شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جلد نخست کتاب «روزنامه‌نگاری علمی و کاربردی» تالیف مجید محمدپور، نویسنده، روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه توسط انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان گیلان منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا ،جلد نخست کتاب «روزنامه‌نگاری علمی و کاربردی» تالیف مجید محمدپور، نویسنده، روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه توسط انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان گیلان منتشر شد.

۵۸۲۱۹جلد نخست کتاب «روزنامه‌نگاری علمی و کاربردی» تالیف مجید محمدپور، نویسنده، روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه توسط انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان گیلان منتشر شد.

مجید محمدپور، نویسنده و روزنامه‌نگار با اشاره به توسعه و گسترش پرشتاب و شگفت‌انگیز علوم و فناوری‌های نوین در عصر حاضر، اظهار کرد: در عصری که پیشرفت حیرت‌آور فناوری جهان را در عمل نه به دهکده بلکه به ویلایی کوچک مبدل ساخته و پیام‌ها و اطلاعات از نقطه‌ای به نقطه  دیگر جهان به سرعت انتقال می‌یابد، پیام و اطلاع‌رسانی بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

وی با بیان اینکه اهمیت و جایگاه اطلاع‌رسانی و انتقال پیام‌ها در همه عصرها به ویژه امروز، به حدی است که حتی برای آغاز یک عملیات نظامی، ابتدا باید جنگ روانی به راه انداخت، افزود: انسان امروز باید «بیاموزد» و با افزایش مداوم  به آگاهی‌ها و تحقیقات علمی و عملی خود و نیز با آسایش فکری و جسمی، تحول ایجاد کند. از آنجا که هر جامعه‌ای از مسیر آگاهی بیشتر از محیط پیرامون خود به امنیت بیشتر می‌رسد لذا این دوره را دوره خرد و فرزانگی می‌نامند.

مدرس دانشگاه با تصریح بر اینکه منابع مربوط به حوزه روزنامه‌نگاری در کشورمان بسیار محدود و معدود است، خاطرنشان کرد: ‌ضرورت دارد اصحاب رسانه و روابط عمومی‌ها همچنین جوانان علاقه‌مند به حوزه روزنامه‌نگاری به منابع معتبر تحقیقی و علمی دسترسی داشته باشند که شیوه‌های نوین و علمی اطلاع‌رسانی  را بیاموزند. در این شرایط تفاوت آنها با دیگران همین آموزش‌ها و تعهدشان به جامعه برای ارائه و انتشار اخبار و گزارش‌ها به شیوه‌های صحیح و موثق است لذا در راستای زمینه‌سازی برای آموزش علاقه‌مندان، کتاب «روزنامه‌نگاری علمی و کاربردی» به رشته تحریر درآمد.

وی با بیان اینکه کتاب مذکور در دو جلد تالیف شده است،عنوان کرد: جلد نخست آن در پنج فصل شامل «طرحی ملی با نگاه جهانی»، «تاریخ مطبوعات ایران»، «شیوه‌های علمی خبرنویسی»، «نظریه‌های ارتباط جمعی» و «شیوه‌های نوین گزارش‌نویسی در رسانه‌ها» هم‌اکنون در رشت مرکز استان گیلان در دسترس علاقه‌مندان است.

محمدپور فصل نخست کتاب خود را تاکید بر لزوم بهره‌گیری از استعدادهای فراوان و برجسته مساجد برای آگاهی مناسب افکار عمومی دانست و گفت: در فصل دوم این کتاب به تاریخ مطبوعات ایران از قبل از دوره مشروطه تا دوره انقلاب اسلامی به صورت موجز سخن به میان آمده و در بخش‌های بعدی که هر کدام یک درس دانشگاهی را در یک ترم تحصیلی شامل می‌شوند، به نظریه‌های ارتباطی، اصول علمی خبرنویسی و اصول حرفه‌ای گزارش‌نویسی پرداخته است.

نویسنده کتاب «روزنامه‌نگاری علمی و کاربردی» خواستار اطلاع‌رسانی حرفه‌ای، یادآور شد: جوانان ما در نشریات مکتوب و به خصوص در پایگاه‌ها و سایت‌های خبری که هر روز و شاید هر ساعت بر تعداد آنها اضافه می‌شود،‌ قبل از هر اقدام باید در راستای اطلاع‌رسانی و خبردهی علمی، صحیح،‌ دقیق و سریع با نگاه به حفظ و حراست از اسلام عزیز و منافع ملی آموزش‌های لازم حرفه روزنامه‌نگاری را بیاموزند.

استاد روزنامه‌نگاری،‌ روابط عمومی و مدیریت با بیان اینکه برای داشتن روزنامه‌نگارانی متخصص،‌ کارآمد، پرانرژی و آگاه به مسائل ملی و فراملی شایسته‌تر خواهد بود که این هنر برجسته از دوره پایان دبیرستان به جوانان آموزش داده شود، اضافه کرد: جا دارد که همه عوامل روابط عمومی‌ها در بخش‌های دولتی و خصوصی آموزش‌های لازم را فرا بگیرند و حداقل کتاب‌های حوزه روزنامه‌نگاری و ارتباطات را مطالعه کنند و بر دانش خویش در این خصوص بیفزایند.

مجید محمدپور ۳۴ سال سابقه مسئولیتی و کار رسانه‌ای در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در پنج استان کشور،‌ روزنامه ایران،‌ روزنامه حمایت ارگان قوه قضائیه، تدریس در باشگاه خبرنگاران صدا و سیما،‌ سرپرستی نشریات مکتوب و پایگاه‌های خبری – تحلیلی و نیز‌ ریاست اداره ارتباطات دستگاه قضایی، سردبیری پایگاه خبری ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور و‌ مدیریت ارزشیابی خبرگزاری نفت(شانا) را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

قیمت هر جلد کتاب که در ۱۵۳ صفحه قطع وزیری توسط انتشارات جهاددانشگاهی گیلان منتشر شده، ۱۰ هزار تومان است و قیمت کتاب برای رسانه‌ها و حوزه‌های فرهنگی با ۲۰ درصد تخفیف همراه خواهد بود.

tel final1

Share