مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های کشوری

نخستین اولویت منطقه آزاد انزلی ایجاد و تکمیل پروژه های زیرساختی است/اجلاس شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی منطقه آزاد انزلی /ضرورت اتصال راه آهن به مجتمع بندری کاسپین

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مسرور در خصوص فعالیت بانکهای خارجی در این منطقه گفت: هم اکنون طرح پیشنهادی فعالیت اقتصادی تعدادی از بانکهای خارجی در قالب یک درخواست به بانک مرکزی تقدیم شده و امیدواریم با نظر مساعد بانک مرکزی به نقشی که بانکهای خارجی در گردش مالی با شرکتهای خارجی و ایجاد اطمینان در این شرکتها برای فعالیت در مناطق آزاد می توانند ایفا نمایند، زمینه حضور آنها هر چه زودتر مهیا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل این سازمان در جریان نشست خبری با رسانه های کشوری بازدید کننده از این منطقه با بیان اینکه تا پایان نیمه نخست سال جاری اجلاس شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه دریای خزر تشکیل می شود، اظهار داشت: این اجلاس به منظور عملیاتی نمودن طرح ایجاد شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی این منطقه برگزار می شود تا مقدمات انعقاد تفاهم نامه تجارت ترجیحی میان این مناطق به عنوان پایلوتی برای توسعه اجرای آن در سطح روابط کشورهای منطقه منعقد شود.dacca5e3-11b0-4c4f-9220-4e7365b0290a

وی با تصریح براینکه رویکرد سازمان منطقه آزاد انزلی افزایش حجم مبادلات دوجانبه و چند جانبه با کشورهای منطقه است افزود: هم اکنون ایران تفاهم نامه تجارت ترجیحی با ۹ کشور منعقد کرده است که متأسفانه با کشورهای حاشیه خزر چنین طرحی عملیاتی نشده است که با اجرای طرح تجارت ترجیحی زمینه افزایش صادرات با روسیه و سایر کشورهای منطقه فرآهم می شود.

گسترش ارتباطات با کشورهای حاشیه دریای خزر

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به حجم ۷۶۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری روسیه با سایر کشورها و رقم یک میلیاردی ارزش معاملات تجاری ایران با این کشور اظهار داشت: رویکرد این سازمان توسعه حجم مبادلات با کشورهای منطقه و به طور ویژه روسیه است که در همین راستا این سازمان اقدام به انعقاد تفاهم نامه با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه و اکتائو قزاقستان در جهت توسعه همکاریها و حمایت از تجار و بازرگانان ایرانی در بنادر کشورهای منطقه نموده است.

وی اضافه کرد: ایجاد مشوق های جدید قانونی برای تولیدکنندگان کشور برای صدور کالا از طریق این منطقه به کشور روسیه و برطرف نمودن موانع موجود مهمترین برنامه های اجرا شده از سوی این سازمان در سال گذشته بوده که در سال ۹۵ نیز با سرعت مضاعف پیگیری می شود.
مسرور عدم تطابق استانداردها و موانع تعرفه ای را از مهمترین مشکلات بازرگانان ایرانی برای صادرات به کشورهای منطقه به ویژه روسیه ارزیابی کردو تصریح نمود: به منظور توفیق بیشتر در بازاریابی کارشناسانه با همکاری این سازمان نخستین شرکت مدیریت صادرات در این منطقه  تأسیس شده تا شاهد افزایش میزان صادرات کالاهای ایرانی به روسیه باشیم چراکه حجم مبادلات بین المللی روسیه به اندازه تمامی مراوادت تجاری سایر کشورهای منطقه خزر می باشد.

رشد شاخص های اقتصادی منطقه آزاد انزلی

مهندس مسرور در ادامه این نشست به بیان رشد شاخص های آماری اقتصادی در سال گذشته در مقایسه با سال ۹۳ پرداخت و گفت: رونق کسب و کار تجاری در فاز تجارت، رشد ۱۷درصدی صدور پروانه های ساختمانی، افزایش ۶۲ درصدی میزان سرمایه گذاری با رقم ۱۹۰۰ میلیارد تومان، فعال شدن بورس کالای منطقه از جمله مهمترین بخش های این شاخص های اقتصادی است.

وی در خصوص صادرات محصولات تولیدی در این منطقه اظهار داشت: دست یابی به رشد ۳۷۹ درصدی صادرات تولیدی در منطقه با دست یابی به رقم ۴۲ میلیون دلار در حالی محقق شد که این رقم در سالهای ۹۱ تا ۹۳ به ترتیب از رقم یک تا ۸ میلیون دلار بوده، موضوعی که با فعال شدن واحدهای تولیدی و اعطای بسته های حمایتی از سوی سازمان محقق شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تصریح براینکه راهبرد حمایت از صادرات در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی پیگیری می شود افزود: در سال گذشته ۳۲ واحد تولیدی راکد از سوی این سازمان فعال سازی شد، موضوعی که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

نخستین اولویت منطقه آزاد انزلی ایجاد و تکمیل پروژه های زیرساختی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه همزمان با شروع دوره خدمت تیم مدیریتی جدید در دوران دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ این منطقه دچار مشکلات متعددی در زمینه پروژه های عمرانی بود گفت: اولویت اصلی سازمان منطقه آزاد انزلی فعال سازی پروژه های راکد برجای مانده بود که در این میان ساختمان اداری به عنوان یکی از پیش نیازهای ضروری بعد از گذشت چهار سال رکود در سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت، عرشه اصلی تقاطع غیر همسطح به عنوان یکی از زیرساختهای مدیریت ترافیک مجتمع بندری کاسپین با گذشت چهار سال وقفه در سال گذشته به اتمام رسید، مرکز بین المللی نمایشگاه ها و همایشهای منطقه نیز در کمتر از یکسال احداث و در پایان سال ۹۴ شروع به کار نمود و علاوه بر این مرکز تفریحات دریایی منطقه آزاد انزلی که یکی از زیرساختهای ضروری خدمات گردشگری محسوب می شود به عنوان الگویی برای سایر شهرهای حاشیه دریای خزر و بزرگترین مرکز در نوع خود در شمال کشور از تابستان سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی مهمترین پروژه عمرانی –زیرساختی سازمان متبوع خود را مجتمع بندری کاسپین اعلام کرد و افزود: این طرح نیز بعد از اجرای مهندسی ارزش، با کاهش ۱۰۰ میلیارد تومانی در هزینه ساخت موج شکن های پروژه با میزان پیشرفت فیزیکی ۷۲ درصد در حال ساخت می باشد.
مهندس مسرور با بیان اینکه به صورت همزمان یک پست اسکله و برج دیده بانی از سوی این سازمان و چهار پست با سرمایه گذاری بخش خصوصی با هزینه ای بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان در حال ساخت می باشد تصریح کرد: تا پایان سالجاری یک پست اسکله از سوی این سازمان و یک پست اسکله نیز از سوی بخش خصوصی به بهره برداری میرسد  تا مهمترین زیرساخت منطقه آزاد انزلی در مسیر ارائه خدمات قرار گیرد.

فعال سازی کریدور شمال – جنوب رونق درآمدهای ارزی برای کشور

مهندس مسرور با اشاره به اینکه هم اکنون بالغ بر ۱ میلیارد تن کالا از مسیر کانال سوئز ترانزیت می شود در خصوص اهمیت فعال سازی کریدور شمال جنوب چنین گفت: اگر فقط ۳ درصد از حجم بار مزبور از طریق ایران و این کریدور میان آسیا و اروپا ترانزیت شود رقمی در حدود ۳۰ میلیون تن کالا را شامل می شود که بالتبع درآمدهای ارزی قابل توجهی در مقایسه با درآمدهای نفتی عاید کشور می شود.
وی راهکارهایی را در خصوص دست یابی به چنین هدفی ارائه نمود و با تأکید براینکه چنین موقیعت هایی دائمی نیستند اضافه کرد: توسعه زیرساختهای ریلی و بندری به عنوان مهمترین پیش نیازهای حمل و نقل و در کنار آن توسعه همکاریها با کشورهای عضو این کریدور و بازار هدف بهره مند از کریدور تجاری نوستراک را می توان مهمترین راهبردهای دست یابی به درآمدهای ناشی از موقعیت ترانزیتی بی نظیر کشور اعلام کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی انعقاد تفاهم نامه های همکاری و تلاش به منظور بهره برداری هر چه سریع تر از مجتمع بندری کاسپین را از مهمترین برنامه های تحت اجرا از سوی سازمان متبوع خود بیان نمود و افزود: این مجتمع بندری به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی مناطق آزاد کشور بعد از پروژه پل خلیج فارس با رویکرد صادراتی طراحی شده و با بهره برداری از آن قدرت ایران در حوزه تجارت در دریای خزر و کریدور شمال جنوب افزایش می یابد چراکه باید بدانیم تمامی بنادر دریای خزر در حال توسعه ظرفیتهای حمل و نقلی خود هستند.

ضرورت اتصال راه آهن به مجتمع بندری کاسپین

وی در پاسخ به سئوالی درخصوص اتصال مجتمع بندری کاسپین به مسیر ریلی قزوین رشت انزلی اظهار داشت: براساس مصوبه سفر هیأت محترم دولت به استان گیلان مجتمع بندری کاسپین نیز به خط ریلی مزبور متصل می شود و این سازمان هم اکنون در مسیر واقع در محدوده خود تملک اراضی و اجرای طرح را آغاز نموده و بدلیل معذوریت قانونی قادر به صرف هزینه در خارج از محدوده خود نیست.
مسرور تصریح کرد: با جلسات برگزار شده و مکاتبات صورت گرفته با معاون اول محترم رئیس جمهور و این اصل که اگر خواستار بهره گیری از مزایای کریدور شمال جنوب هستیم، امیدواریم وزارت راه به تعهدات خود در زمینه اتصال راه آهن به این بندر تسریع ببخشد.

توسعه همکاریها با نهادهای استان و حضور بانکهای خارجی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه طی سه سال گذشته تحولی بزرگ در روابط این سازمان با نهادهای مشغول به فعالیت در استان گیلان و در سطح منطقه بوجود آمده، افزود: انعقاد بیش از ده تفاهم نامه همکاری و توسعه همکاریهای دو و چند جانبه بخشی از اقدامات این سازمان طی این مدت در گسترش تعاملات می باشد که موجبات تسهیل و تسریع در ارائه معافیتهای قانونی برای فعالین اقتصادی و اعمال نقش حاکمیتی سازمان در سطح منطقه آزاد شده، که می توان فعال شدن شورای تامین منطقه آزاد انزلی با ریاست مدیرعامل سازمان و حضور موثر فرمانداران محدوده منطقه را به عنوان یکی از نمونه های فضای موجود مطرح نمود.

مسرور در خصوص فعالیت بانکهای خارجی در این منطقه گفت: هم اکنون طرح پیشنهادی فعالیت اقتصادی تعدادی از بانکهای خارجی در قالب یک درخواست به بانک مرکزی تقدیم شده و امیدواریم با نظر مساعد بانک مرکزی به نقشی که بانکهای خارجی در گردش مالی با شرکتهای خارجی و ایجاد اطمینان در این شرکتها برای فعالیت در مناطق آزاد می توانند ایفا نمایند، زمینه حضور آنها هر چه زودتر مهیا شود.

الحاق فرودگاه به منطقه آزاد انزلی و استفاده از ظرفیت ها این منطقه

مهندس مسرور در این نشست در پاسخ به سئوالی درخصوص الحاق فرودگاه سردار جنگل به محدوده این منطقه با تصریح بر اینکه  موضوع از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی منتفی تلقی شده اظهار داشت: با این وجود در صورت موافقت اداره تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی و حمایت وزارت راه بدلیل منافع فراوانی که برای استان گیلان بهمراه دارد، آمادگی خود را برای همکاری اعلام می کنیم.
وی اضافه کرد: با الحاق فرودگاه بین المللی سردار جنگل، تنها فرودگاه گیلان می تواند بر توانمندیهای خود در زمینه نوسازی و تجهیز امکانات با بهره گیری از مزایا و معافیتهای قانونی منطقه افزوده و زمینه توسعه فعالیتهای خطوط داخلی و به ویژه بین المللی در این فرودگاه فراهم شود.

احداث زیرساختهای ورزشی در راستای  توسعه توریسم ورزشی

مهندس مسرور در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان متبوع خود درحوزه ایجاد و تکمیل زیرساختهای وزرشی، گفت: برگزاری مسابقات شطرنج جام خزر و میزبانی از مسابقات فوتبال ساحلی، والیبال ساحلی و ورزشهای آبی و دریایی را باید در راستای  گسترش توریسم  ورزشی و توسعه فرهنگی منطقه بیان داشت.

وی حضور رئیس سازمان جهانی فوتبال ساحلی و موافقت برای برگزاری مسابقات بین المللی و مقدماتی جام جهانی در این منطقه را در مسیر راهبرد تعیین شده از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی ارزیابی کرد و افزود: براساس قانون، مناطق آزاد در تمامی حوزه ها قادر به فعالیت می باشند و این منطقه، برگزاری جام خزر (کاسپین)در رشته های مختلف ورزشی با محوریت ورزشهای ساحلی و دریایی را در دستور کار دارد.
مسرور با بیان اینکه تاکنون با اجرای فاز اول، حدود ۵۰ درصد از مجموعه ورزشهای ساحلی سیروس قایقران مورد بهره برداری قرار گرفته، از آغاز فاز دوم طرح مزبور خبر داد و گفت: برگزاری چنین مسابقاتی زمینه افزایش گردشگران ورودی به منطقه و استان را نیز بهمراه خواهد داشت.

tel final1

Share