خطر از بیخ گش مردم گذشت

مجلس مصوبه بنزینی خود را پس گرفت/اشتباه خطرناکی که سریع اصلاح شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عصر امروز (سه‌شنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مصوبه صبح امروز را درباره افزایش پلکانی قیمت بنزین پس گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عصر امروز (سه‌شنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مصوبه صبح امروز را درباره افزایش پلکانی قیمت بنزین پس گرفتند.

benz نمایندگان در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه ۹۵ کل کشور و تبصره ۱۴ با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره مذکور موافقت کردند؛ اما در جلسه بعد از ظهر، این مصوبه از سوی نمایندگان لغو شد. گویا برداشت اشتباه نمایندگان از موضوع، باعث تصویب این بحث در جلسه صبح شده بود.

مهرداد بذرپاش در جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه) با استناد به اصل سوم قانون اساسی و با انتقاد از مصوبه بنزینی صبح امروز مجلس اظهار کرد: با این مصوبه، نیمی از مصرف بنزین کشور با قیمت بالای ۲هزار تومان فروخته می‌شود.

وی افزود: برداشت مجلس در هنگام تصویب این پیشنهاد این بود که قرار است درباره کارت های سوخت تصمیم‌گیری شود. در صورتی که این‌گونه نبود، این مصوبه چند ابهام دارد.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس با اشاره به ابهامات این مصوبه گفت: انواع سوخت در این مصوبه تک‌نرخی می‌شود و در مصرف بالای ۱۸۰ لیتر بنزین، بالای ۲ هزار تومان اخذ می‌شود.

همچنین در این مصوبه آمده است، اگر مصرف بنزین از مصرف پایه بالاتر رود، قیمت بنزین بیشتر باشد، در صورتی که مصرف پایه در این مصوبه مشخص نیست تا عوارض مازاد گرفته شود،

در این مصوبه قید شده است، در مصارف بالای ۱۵۰ لیتر باید بر اساس قیمت تمام‌شده پرداخت شود. حال قیمت تمام شده بنزین را چه کسی تعیین می‌کند و چه کسی آن را اعلام می‌کند؟ اینها جای ابهام دارد، همچنین در این مصوبه، موضوع حمل‌ونقل عمومی مشخص و معلوم نیست که برای مصارف حمل‌ونقل عمومی چه مبلغی باید پرداخت شود.

بذرپاش تأکید کرد: مردم فکر می‌کنند مجلس برای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌خواهد قیمت‌ها را بالاتر ببرد، در صورتی‌که این‌گونه نیست. ما اگر از صبح هیچ مصوبه‌ای نداشتیم برای مردم بهتر بود تا چنین مصوبه‌ای وضع شود.

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار قانون اساسی بذرپاش گفت: ابهامات قبل از رأی‌‌گیری باید مشخص می‌شد. من معتقدم برخی از ابهامات درست بوده و بهتر است کمیسیون این موضوع را بررسی کند و اگر ابهامی هست آن را رفع کند.

سپس علی لاریجانی این اخطار را در میان نمایندگان به رأی گذاشت و نمایندگان با ۱۴۳ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع با ارجاع این مصوبه به کمیسیون تلفیق بودجه موافقت کردند.

صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جرئیات لایحه بودجه سال ۹۵ با الحاق یک بند به تبصره ۱۴ لایحه بودجه ـ که در مورد بحث هدفمندی در بودجه سال جاری است ـ به پیشنهاد احمد توکلی نماینده مردم تهران، موافقت کردند.

بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف شد حداکثر چهار ماه پس از تصویب این قانون، همه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، گازوئیلی و دوگانه‌سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند، به این کارت مجهز کند و از آن تاریخ، عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه، صرفا با استفاده از کارت مذکور و بنا بر احکام ذیر مجاز است.

۱. وسایل نقلیه مشمول دریافت کارت هوشمند سوخت خواهند بود که دارای برگه معاینه فنی و بیمه نامه شخص ثالث و عوارض سالانه خودرو را نیز پرداخته کرده باشند.

۲.هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت خواهد شد.

۳. بهای انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال ۱۳۹۴ خواهد بود. همه انواع سوخت تک‌نرخی خواهد بود.

۴. در صورتی که وسیله نقلیه با استفاده از کارت سوخت جایگاه سوخت‌گیری کند، علاوه بر پرداخت بهای سوخت به میزان قیمت تمام شده سوخت به عنوان عوارض استفاده کارت سوخت جایگاه از صاحب وسیله نقلیه دریافت خواهد شد.

۵. از تاریخ الزامی‌ شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت، موضوع صدر این تبصره، دولت مکلف است مصرف‌کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت‌های شور اعم از جاده ها و خیابان‌ها و تأسیسات مربوط به عوارض ایجاد ترافیک به روش مذکور در بند ۵ دریافت نمایند.

۶. متوسط مصرف ماهانه بنزین برای یک بار و براساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندرهای مشابه (یک تا ۶ سیلند) به عنوان پله اول تعیین و پلکان‌های بعدی به مقدار ۴۰ لیتر به پله ماقبل اضافه می‌شود. برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول نسبت به مقدار مصرف پایه ۵ هزار ریال و در پلکان‌های دوم و سوم به ترتیب ۷ هزار و ۵۰۰ و ۱۰ هزار ریال و مازاد بر مصرف ۱۸۰ لیتر در ماه قیمت تمام شده بنزین از مصرف کننده به عنوان عوارض موضوع بند ۴ فوق دریافت خواهد شد.

tel final1

Share