در کنفرانس خبری با موگرینی

ظریف :جلسه کم‌سابقه‌ای داشتیم/گفتگو درباره بازشدن دفتر اروپایی در تهران/آمریکا تعهداتش را نه بر روی کاغذ بلکه به صورت عملی انجام دهد/برنامه موشکی ایران ارتباطی با برجام و قطعنامه شورای امنیت ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر خارجه ایران در ابتدا با اشاره به نشست‌های امروز مقامات ایران و اتحادیه اروپا در تهران گفت:‌ امروز جلسه کم سابقه‌ای در تاریخ ارتباطات با اتحادیه اروپا داشتیم.

۱۶-۴-۱۶-۱۴۱۵۱۳jamnewsimage22402555به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم , فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد امروز شنبه وارد تهران شد تا با مقامات کشورمان دیدار و گفتگو داشته باشد.
فدریکا موگرینی صبح امروز با حضور در محل وزارت خارجه کشورمان در تهران با محمدجواد ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد و طرفین پس از این دیدار در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

جلسه کم سابقه‌ای در تاریخ ارتباطات با اتحادیه اروپا داشتیم

وزیر خارجه ایران در ابتدا با اشاره به نشست‌های امروز مقامات ایران و اتحادیه اروپا در تهران گفت:‌ امروز جلسه کم سابقه‌ای در تاریخ ارتباطات با اتحادیه اروپا داشتیم. خانم موگرینی به همراه کمیسیونرها که در حکم وزرای اتحادیه اروپا هستند به ایران آمده‌اند و کمیسیونرها از صبح با وزرای مربوطه ایرانی جلسه داشتند و بعد از ظهر و فردا نیز این جلسات ادامه خواهند داشت.

ظریف در ادامه افزود: انشالله زمینه برای همکاری‌های بیشتر ایران و اتحادیه اروپا فراهم خواهد شد.

درباره باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران گفتگو کردیم

وی با اشاره به حوزه‌های همکاری ایران و اتحادیه اروپا گفت: مهمترین حوزه همکاری در حوزه تضمین اجرای برجام است.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت که درباره باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران گفتگو کردیم.

ظریف در ادامه با اشاره به موضوعات دیگری که در نشست‌های طرف ایرانی و اروپایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت گفت: درباره مسائل منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و کمک‌های انسان دوستانه بالاخص آوارگان گفتگو کردیم و امروز در پایان دیدارها ۴ بیانیه صادر خواهد شد که عبارتند از بیانیه همکاری‌ها، بیانیه همکاری‌های هسته‌ای، بیانیه انرژی و بیانیه همکاری‌های علمی و پژوهشی.

آمریکا تعهداتش را نه بر روی کاغذ بلکه به صورت عملی انجام دهد

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه درباره پایبندی طرف‌ها به تعهداتشان در قبال اجرایی شدن برجام گفت:‌ درباره پایبندی طرف‌ها به تعهدات برجام پیگیری‌های زیادی داشته‌ایم. هدف برجام دسترسی ایران به سیستم مالی بین‌المللی است. به آمریکا فشار خواهیم آورد تا زمینه برای همکاری بانک‌های غیر آمریکایی با ایران را فراهم کند و
برجام شامل بانک‌های آمریکایی نمی‌شود اما آمریکا متعهد است مانع روابط سایر بانک‌ها با ایران نشود.

وی در ادامه گفت: مردم ایران باید نتیجه توافق هسته‌ای را هر چه سریع‌تر احساس کنند وگرنه مردم ایران سوال خواهند کرد که توافق چه میزان برای مردم ایران مفید بوده؟
ضرورت دارد طرف مقابل بویژه آمریکا تعهداتش را نه بر روی کاغذ بلکه به صورت عملی انجام دهد.

برنامه موشکی ایران ارتباطی با برجام و قطعنامه شورای امنیت ندارد

ظریف درباره بحران سوریه نیز گفت: هر کدام از همسایگان ما با خطر تروریسم مواجه باشد در کنار آنها خواهیم بود و باید با این معضل به صورت جهانی مبارزه کرد.

وی افزود: توقف درگیری‌ها در سوریه و منطقه به معنای توقف درگیری با تروریسم نیست.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه برنامه موشکی ایران کاملا دفاعی است گفت: برنامه موشکی صرفا دفاعی بوده و ارتباطی با برجام ندارد و به نظر ما ارتباطی با قطعنامه شورای امنیت نیز ندارد زیرا برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده است. هزینه تسلیحاتی ایران یک جز کوچکی از هزینه تسلیحاتی همسایگان ماست.

ایران و اروپا از گفتگوها پس از برجام وارد مرحله بیانیه‌های مشترک شده‌اند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این کنفرانس خبری و درباره نشست‌های طرف اروپایی با مقامات ایرانی گفت: امروز ما از گفتگوها پس از برجام وارد مرحله بیانیه‌های مشترک شدیم. امروز با هفت کمیسیونر موضاعات گسترده‌ای را بحث کردیم.

موگرینی همچنین با اشاره به اجرایی شدن برجام گفت که می‌خواهیم ایرانی‌ها نتایج (برجام) را در زندگی روزانه خود مشاهده کنند.

وی درباره روابط طرف اروپایی با ایران نیز اظهار داشت: وارد عصر جدیدی در روابط شده‌ایم.

موگرینی سپس به برجام اشاره کرد و گفت که ایران تعهدات خود را انجام داده و اتحادیه اروپا نیز تعهدات خود را انجام داده و تحریم‌ها را برداشته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مشکلات در مراودات بانکی ایران گفت: این مساله دارای اهمیت اساسی است. تعدادی هیات تجاری از ایران دیدار کرده‌اند و این نشان دهنده علاقه مندی اروپایی‌ها به مراودات تجاری با ایران هستند و این نیازمند ارتباط بانکی است، ما در حال فعالیت هستیم تا از کارآمدی سیستم بانکی اطمینان حاصل کنیم.

tel final1

Share