معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان خبرداد

شخم بیش از ۶۰ درصد از شالیزارهای گیلان/توزیع ۵۶ هزار تن کود شیمیایی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان به خبرنگار دیارمیرزا گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد از اراضی شالیزاری گیلان آماده کشت می باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان به خبرنگار دیارمیرزا گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد از اراضی شالیزاری گیلان آماده کشت می باشد.شخم-زمستانی

حبیب جهان ساز با بیان این مطلب که شهرستانهای املش ، رودسر ، لنگرود ۹۰ درصد خزانه گیری انجام شده است گفت :بهترین زمان خزانه گیری نیمه دوم فروردین است با توجه به شرایط جوی ، درجه حرارت زمین برای بدست آوردن نشاء مرغوب است.

وی افزود : پیش بینی میشود که اولین نشا از ۱۰ اردیبهشت ماه آغاز شود.

همچنین بیشترین ارقام که در خزانه ها انجام گرفته است ارقام هاشمی و علی کاظمی است چون این ارقام زود رس بود و نیاز زیادی به آب ندارد و از نظر بومی بسیار مورد استقبال قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی گیلان گفت: تاکنون ۵۶ هزار تن کود شیمیایی در بین کشاورزان سراسر گیلان توزیع شده است.

 جهانساز افزود : سهمیه لازم کود شیمیایی مصرفی کشاورزان در استان تأمین و در سال زراعی جدید کشاورزان گیلانی به راحتی می توانند کود مصرفی خود را تهیه کنند.

وی با بیان اینکه ۱۴۵ هزارتن کودشیمیایی سهمیه سال زراعی استان است افزود: بخش عمده‌ای از این میزان به شهرستان‌ها حمل شده است و حال کشاورزان برای تهیه و دریافت کود باید مراکز مراجعه و از تهیه کود در زمان اوج کار کشاورزی خودداری کنند.

معاون بهبود تولیدات کشاورزی گیلان با تأکید بر اینکه کشاوزان کودهای مصرفی را تنها از مراکز مجاز خدماتی کشاورزی تهیه کنند، خاطرنشان کرد: کود مصرفی تهیه شده کشاورزان باید دارای مجوز مؤسسه ثبت خاک و آب کشور باشد.

جهانساز تصریح کرد: دو مشخصه گواهی شماره ثبت مواد کود عالی از مؤسسه آب و خاک کشور و گواهی تطابق برچسب محتوا پشت کیسه کود از مهم‌ترین مشخصه‌های کود مجاز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی گیلان گفت: کشاورزان بدون دغدغه کمبود کود می‌توانند به کارگزاری‌های توزیع کود شرکت خدماتی و حمایتی کشاورزی در شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف استان مراجعه و به میزان مورد نیاز کود مصرفی خود را به قیمت مصوب خریداری و تحویل بگیرند.

گفتنی است گیلان ۲۳۸ هکتار شالیزار دارد.

tel final1

Share