پدر علم کویرشناسی ایران در جمع مدیران گیلان

در گیلان هرچقدر که می توانید سد احداث کنید/مانع اجرای چندین طرح تخیلی در کشور شدم/هیچ کجای دنیا اقلیمی مانند گیلان و مازندران وجود ندارد/ایجاد صنعت در این دو استان خیانت بزرگی است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،کردوانی با بیان اینکه برعکس تمام افراد می گویم احیاﺀ دریاچه ارومیه امکان پذیر نیست گفت: برای جلوگیری از ریزگرد های کشور نباید از مالش پاشی استفاده کرد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،اولین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در سال ۹۵ با موضوع «توانمندی‌های استان گیلان و راه‌های بهره‌برداری از آنها با‌توجه به اقتصاد مقاومتی» با سخنرانی پرفسور پرویز کردوانی جغرافیدان برجسته و پدر علم کویرشناسی ایران و چهره ماندگار علمی کشور پیش از ظهر امروز در محل سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان برگزار شد.

زندگی نامه پدر علم کویرشناسی ایران IMG_4718

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت , پرویز کردوانی فرزند حسینعلی کردوانی مالک بزرگ ملقب به بلوک باشی خوار (گرمسار) است. وی در سال ۱۳۱۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهرستان و تهران و تحصیلات عالیه خود را در رشته ی دکترای کشاورزی (عمران کویر) در کشور آلمان به اتمام رساند. او با احراز رتبه ی اول در بین تمامی دانشجویان آلمان در سال ۱۹۶۶ (۱۳۴۵) موفق به کسب جایزه از سوی کشورهای آلمان و ایران شد.

کردوانی اولین عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه در سال ۱۳۴۵ بوده که در اواخر سال ۱۳۴۷ به گروه آموزشی دانشگاه تهران از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۴ و بنیانگذار و رییس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران وابسته به دانشگاه تهران از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۸ بود.
آقای کردوانی ۲۲ جلد کتاب و ده ها مقاله علمی به زبان های انگلیسی و آلمانی منتشر و بیش از چهارصد و پنجاه مورد سخنرانی در مجامع علمی داخلی و خارجی داشته است.

احیاﺀ دریاچه ارومیه امکان پذیر نیست/نباید از مالچ پاشی استفاده کرد

کردوانی با بیان اینکه برعکس تمام افراد می گویم احیاﺀ دریاچه ارومیه امکان پذیر نیست گفت: برای جلوگیری از ریزگرد های کشور نباید از مالچ پاشی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه از قبل انقلاب تاکنون طرح بزرگی که به غلط در کشور در حال اجرا بود که از آنها جلوگیری کردم تصریح کرد: برخی از طرح های تخیلی بزرگ برای ایران از جمله شکافتن کوه البرز برای انتقال رطوبت، طرح اتصال آب دریای خزر به خلیچ فارس، طرح بارور کردن ابرها و ایجاد باران مصنوعی از جمله این طرح ها بود.

در آب و هوای پرفشار نمی توان تغییر آب وهوایی ایجاد کرد

پروفسور کردوانی افزود: علت مخالفت بنده با این طرح ها وجود آب و هوای پرفشار ایران است و در آب و هوای پرفشار نمی توان تغییر آب وهوایی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: کسانی که می گویند کشور دچار خشکسالی است و امسال برطرف می شود اشتباه می کنند زیرا گرم شدن زمین باعث می گردد در مناطقی بارش وجود دارد افزایش بارش داشته باشیم و در مناطقی که خشکسالی وجود دارد خشکسالی افزایش می یابد.

در هیچ کجای دنیا اقلیمی مانند استان گیلان و مازندران وجود نداردIMG_4726

چهره ماندگار کشور گفت: به بیشتر از کشورهای دنیا سفر کردم و در هیچ کجای دنیا اقلیمی مانند استان گیلان و مازندران وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به محل قرار گیری ایران در کره زمین استان های گیلان و مازندران باید بیابانی می شدند اما به دلیل دو شانس بزرگ وجود کوه و دریا در این استان ها این اتفاق صورت نگرفت و آب و هوای معتدل خزری که مخصوص این دو استان است به برکت وجود این دو نعمت بزرگ هستند.

کردوانی با اشاره به اینکه نود درصد محصولاتی که در استان های گیلان و مازندران پرورش می یابند مانند انار ترش، پنبه و غیرو در کشورهای مرطوب دنیا وجود ندارد گفت: در کشور ایران خوشبختانه همه نوع آب و هوا به غیر از آب و هوای استوایی را دارا هستیم که نداشتن این نوع آب و هوا به علت بارش شدید نیز شانس بزرگی است.

این استاد نمونه دانشگاه تهران نوآوری کردن را یک اصل اساسی دانست و افزود: اینکه یک کارمند صبح زود در اداره خود حاضر شود و تا آخر شب کار کند مهم نیست بلکه اینکه چقدر نوآوری از خود نشان دهد دارای اهمیت است.

ایجاد صنعت در استان های گیلان و مازندران خیانت بزرگی است/درختان زیر ارتفاع هفتصد متر را باید قطع کرد

وی با اشاره به اینکه ایجاد صنعت در استان های گیلان و مازندران خیانت بزرگی است اظهار کرد: در گیلان و مازندران باید به کشاورزی اهمیت داد و اگر صنعتی نیز به وجود می آید باید در راستای کمک به کشاورزی این دو استان باشد.

عضو هیأت امنای صلح سبز با بیان اینکه درختان زیر ارتفاع هفتصد متر را باید قطع کرد گفت: بهترین چوب صنعتی در ارتفاع بیش از هفتصد تا دو هزار و ۲۰۰ متر رشد می کند.

IMG_4753در استان گیلان هرچقدر که می توانید سد بزنید

کردوانی با بیان اینکه در استان گیلان هرچقدر که می توانید سد بزنید گفت: سد سازی فواید زیادی دارد و هیچکس حتی محیط زیست نیز نمی تواند جلوی ساخت سد را بگیرد.

وی همچنین با انتقاد از کاشت چمن تصریح کرد: کاشت چمن گناه است زیرا باعث ایجاد بیماری سرطان و گرم شدن کره زمین می گردد.

کشور ما خوشبختانه ذخایر علمی و معنوی زیادی دارد

کیوان محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با بیان اینکه از پرفسور کردوانی به علت حضورشان در گیلان تشکر می کنم گفت: کشور ما خوشبختانه علاوه بر نعمت های خدادادی دارای ذخایر علمی و معنوی بسیاری است که پروفسور کردوانی یکی از این ذخایر هستند.

 

خبرنگار: صابر عاشری

tel final1

Share