محمدجواد ظریف

در حوزه دفاعی برجامی در کار نیست/بحث موشکی و توانمندی دفاعی ایران مورد مذاکره نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،ظریف با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند بحث دفاعی ایران مورد مذاکره و مورد معامله نیست و در حوزه دفاعی برجامی در کار نیست، ادامه داد: موضوع فعالیت‌های موشکی ایران یک موضوع جداگانه از برجام است و خود وزارت خارجه آمریکا نیز این موضوع را رسماً اعلام کرده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از ایسنا ،محمدجواد ظریف در نشست خبری با همتای خود از استونی در پاسخ به سوالی درارتباط با اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با فعالیت‌های موشکی و دفاعی ایران و اینکه وی گفته بود قدم بعدی در راستای برجام محدود کردن فعالیت‌های دفاعی و موشکی ایران است، اظهار کرد: این قسمت از اظهارات ایشان در حدی بی‌اساس بود که وزارت خارجه آمریکا نیز آن را تکذیب کرد و ادعا کردند که چنین اظهاراتی بیان نشده است.

Wright-Zarif-1200وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: آقای جان کری و وزارت خارجه آمریکا می‌دانند که بحث موشکی و توانمندی دفاعی ایران مورد مذاکره نیست و دولت آمریکا اگر واقعاً به دنبال این مباحث است باید فروش سلاح خود را که در کشتار مردم بی‌دفاع یمن از آن استفاده می‌شود یا توسط رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان به کار می‌رود، متوقف کند و فروش سلاح خود را کاهش دهد.

ظریف با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند بحث دفاعی ایران مورد مذاکره و مورد معامله نیست و در حوزه دفاعی برجامی در کار نیست، ادامه داد: موضوع فعالیت‌های موشکی ایران یک موضوع جداگانه از برجام است و خود وزارت خارجه آمریکا نیز این موضوع را رسماً اعلام کرده است.

وزیر خارجه کشورمان در مورد بخش دیگری از اظهارات جان کری که ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده بود، گفت: این سخنان نیز آن‌قدر بی‌اساس است که دنیا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه تروریسم و افراطی‌گری به عنوان خطر اصلی کشورهای منطقه و بعضاً جهان را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: این موضوع زائیده حضور و اشغالگری عراق توسط ایالات متحده است. این خطری است که ما قبل از حمله آمریکا به عراق پیش‌بینی کرده بودیم و آن را اعلام کرده بودیم و گفته بودیم که اشغال عراق باعث افراطی‌گری و تروریسم در منطقه می‌شود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود در این کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه امروز مردم عراق، سوریه و منطقه آثار شوم سیاست تهاجمی و خطرناک ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش را مشاهده می‌کنند، گفت: امروز خطر داعش و افراطی‌گری توسط برخی که فقط به منافع کوتاه‌مدت خود نگاه می‌کنند و حتی نگران منافع درازمدت خود نیستند، دامن زده می‌شود.

ظریف تصریح کرد: آقای کری باید از متحدان خود سوال کند که نفت داعش را چه کسانی می‌خرند؟ اسلحه داعش از کجا آمده و آثار عتیقه سوریه و عراق که توسط داعش ربوده شده است به کجا فروخته می‌شود؟

ظریف تاکید کرد که مقامات آمریکایی به جای مطرح کردن این ادعاها و سخنان نخ‌نما باید جدی‌تر به مسائل منطقه نگاه کنند و بیش از این خود را درگیر اینگونه سیاست‌ها و ادعاها نکنند.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بحران قره‌باغ و تلاش‌های ایران برای حل این بحران گفت: در راستای کمک به حل این بحران مقامات مختلف جمهوری اسلامی ایران با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی خود رایزنی و گفت‌وگو کردند چنانکه وزیر دفاع کشورمان با همتایان آذربایجانی و ارمنستانی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. من نیز با وزیر خارجه ارمنستان به صورت تلفنی گفت‌وگو کردم و با وزیر خارجه آذربایجان نیز در رامسر و باکو در ارتباط با این موضوع گفت‌وگو کردیم.

این دیپلمات عالی کشورمان به رایزنی رئیس‌جمهور با روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان در ارتباط با این بحران اشاره کرد و گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران حل و فصل این مسائل اختلاف‌آمیز براساس حقوق بین‌الملل است. سیاست ما این است که در منطقه درگیری جدیدی آغاز نشود و اگر درگیری‌ای آغاز شده هرچه زودتر حل و فصل شود و به پایان برسد. در مورد قره‌باغ نیز سیاست ما اینگونه است و آن را اعلام کرده‌ایم.

وزیر خارجه کشورمان افزود: ما به دو طرف ارمنستانی و آذربایجانی اعلام کرده‌ایم که اگر آنها آمادگی داشته باشند می‌توانند از توانمندی و کمک ما برای حل و فصل این منازعه استفاده کنند.

ظریف همچنین به برخی دیگر از مشکلات کشورهای منطقه ناشی از تروریسم اشاره کرد و گفت: نمونه آخر این موضوع اتفاقی بود که روز گذشته در ترکیه رخ داد. ما این اتفاق را محکوم می‌کنیم و منطقه ما برای حل این بحران نیازمند همکاری و هماهنگی است و ما در منطقه نیازمند بحران جدیدی نیستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ابتدای این مصاحبه مطبوعاتی مشترک با بیان اینکه این برای اولین بار است که وزیر خارجه استونی به ایران سفر می‌کند، خاطرنشان کرد: روابط ایران و استونی نزدیک به ۱۰۰ سال قدمت دارد و ایران جزء اولین کشورهایی است که استقلال استونی را به رسمیت شناخته است. اما اولین بار است که میزبان مقامات استونی در این سطح هستیم.

وی به گفت‌وگوها با همتای خود از استونی اشاره کرد و گفت: ما در این دیدار در زمینه‌های مختلف همکاری صحبت کردیم. دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، پارلمانی و اقتصادی با یکدیگر همکاری داشته باشند. در حال حاضر ۲۲ دانشجوی ایرانی در استونی مشغول به تحصیل هستند و دو استاد ایرانی در دانشگاه‌های استونی تدریس می‌کنند.

این دیپلمات عالی‌رتبه به پیشرفت استونی در حوزه دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حجم تجارت دو کشور در حد چندین میلیون دلار است و امکان گسترش این میزان در آینده وجود دارد.

ظریف با تاکید بر اینکه ما در جریان این سفر امکانات مختلف در حوزه گسترش روابط دو جانبه را بررسی کردیم، گفت: زمینه برای گسترش روابط به خصوص بعد از تحریم‌ها فراهم است. خانم وزیر (وزیر خارجه استونی) در طی این سفر با همکاران مختلف ما جلسه خواهند داشت. در اتاق بازرگانی حضور پیدا خواهند کرد و امیدواریم امکان همکاری بخش خصوصی دو کشور بیش از گذشته فراهم شود.

ظریف همچنین به سابقه ۱۰۰ ساله روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: این سابقه تعامل زمینه را برای گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و … فراهم می‌کند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه در دیدار با وزیر خارجه استونی در مورد مسائل منطقه نیز رایزنی و گفت‌وگو داشتیم، ادامه داد: امیدوارم خانم وزیر از اولین سفر خود به ایران سفری پرخاطره و شیرین به همراه داشته باشند.

tel final1

Share