فرمانده نیروی زمینی ارتش خبرداد

حضوری مستشاری نزاجا در سوریه/داعش را دشمن اصلی خود نمی‌دانیم/موصل بزودی آزاد می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت:پیروزی های اخیر که در عراق و صحنه عملیاتی آن پیش آمده است بیانگر این مطلب است که موصل هم در آینده نزدیکی آزاد خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان در گفت وگو با برنامه من طهران شبکه خبری العالم، درباره این که ایران اعلام کرده مشاورانی را به سوریه اعزام خواهد کرد، اظهار داشت: یکی از درخواستهای دولت سوریه از جمهوری اسلامی ایران اعزام نیروهای نظامی به عنوان مستشار برای ارائه راهبردها و کمک های لازم به ارتش این کشور است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سال های گذشته این نیروها را اعزام می کرد و هفته پیش به نیروی زمینی ارتش ایران اعلام شد که تعدادی از نیروهای خود را به عنوان مستشار به سوریه اعزام کند.

یگان اعزام نکرده‌ایم، اما در سوریه مستشار داریمpordastan

پوردستان افزود: ما سرباز نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم و حاضریم در هر جایی که نظام صلاح می داند، با قوت و قدرت و استحکام انجام مأموریت انجام دهیم. حضور ما در سوریه، یگانی نیست و ما یگانی را به سوریه اعزام نکرده‌ایم زیرا داعش را دشمن اصلی خود نمی دانیم، زیرا داعش دشمن کوچکی است که مشغول یک سری شیطنت کاری است.

اهم اظهارات فرمانده نیروی زمین ارتش را به نقل از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

* چون داعش را دشمن اصلی خود نمی‌دانیم، لازم نمی‌بینیم که یک یگان مخصوص را به سوریه اعزام کنیم اما نفراتی را به عنوان مستشار به سوریه اعزام کرده ایم تا از فضای عملی و عملیاتی از نظر آموزشی به خوبی بهره برداری کنند و قابلیت‌های عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی را برای مقابله با دشمن اصلی که  قطعاً آمریکاست، بالا ببرند.

*آتش بسی که امروز در سوریه است، یک آتش بس صوری و ظاهری است و ما شاهد یک آتش بس همه جانبه نیستیم، لذا مأموریت مستشاری نیروهای ایرانی در سوریه کمافی السابق با قوت و قدرت در همه حوزه ها ادامه دارد.

هماهنگی های ایران، روسیه و ارتش سوریه

* هماهنگی ایران با روسیه در سوریه کمافی السابق به قوت خود باقی است. خروج بخشی از نیروهای روسیه از سوریه به معنای جداشدن از پشتیبانی های عملیاتی نیست زیرا هواپیماهای روسی این قابلیت را دارند که از خاک روسیه پروازهای عملیاتی خود را انجام بدهند و از یگان های زمینی سوریه پشتیبانی کنند.

* خروج بخشی از نیروهای روسی از سوریه شاید به علت مضیقه های ناشی از یک سری آمادها و پشتیبانی های ارتش روسیه بوده باشد و مقامات روس صلاح دیدند که بتوانند از این نیروها در محل مناسب خودش استفاده کنند، و هر زمان که نیاز به پشتیبانی لازم بود، از همان محل اقدام به پشتیبانی کنند و در صورت نیاز همان نیروهای روسی در محل های قبلی خود در غرب سوریه مستقر بشوند و بار دیگر به پشتیبانی زمینی از ارتش بپردازند.

ارتقای توان موشکی در حمایت از برجام

*ارتقای ظرفیت موشکی نیروی زمینی ایران اصلاً هیچ ارتباطی به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد و در این اسناد نیز گنجانده نشده است و ما متناسب با تهدیدها و نیازهایمان وظیفه خود می دانیم که ظرفیت موشکی کشور را بالا ببریم و برنامه موشکی را توسعه بدهیم و قطعاً رایزنی‌هایی که تاکنون آمریکا درباره برنامه موشکی ایران داشته و از این رایزنی ها نتیجه ای نگرفته است، پس از این هم نتیجه‌ای نخواهد گرفت.

* ما برای پشتیبانی از دیپلماسی کشورمان باید از یک نیروی نظامی قدرتمند برخوردار باشیم تا سیاستمداران ما با تکیه بر این قدرت دفاعی بتوانند با استحکام حرف خودشان را بزنند.

* نیروی زمینی متناسب با تهدید تلاش کرده است که ظرفیت های خودش را بالا ببرد. ما در سال های گذشته یعنی پس از سپتامبر ۲۰۰۱ با فضایی از تهدید به نام تهدید در حوزه جنگ های ناهمطراز مواجه بودیم، و آمریکا با رزم ناوهایش به منطقه آمد و اطلاع داشتیم که هدف و قصد آمریکایی‌ها حمله به ایران است و ما متناسب با این فضا ظرفیت های لازم را در خودمان ایجاد کردیم یعنی دکترین عملیاتی، تاکتیکی و رسته ای را تعریف کردیم و رزمایش ها را بر این مبنا ساماندهی کردیم و لایه های دفاعی را پیش بینی کردیم.

جنگهای نیابتی، فضای جدید تهدیدات در جامعه جهانی

* امروز فضای جدیدی از تهدیدات بر جامعه جهانی حاکم است که این فضا همان فضای جنگ های نیابتی است که بازیگران این فضا گروهک های تروریستی و تکفیری هستند. ما ضمن اینکه تهدیدات در فضای جنگ های ناهمطراز را مدنظر داریم، متناسب با تهدید در حوزه جنگ های نیابتی نیز خودمان را آماده کرده ایم.

* یکی از اقدامات ما در این زمینه تشکیل یگان های واکنش سریع، تشکیل مدرسه تک تیراندازی، آماده کردن سلاح ها و تجهیزات متناسب با فضای تهدید در حوزه جنگ های نیابتی است و چند هزار ساعت فعالیت، نحوه عمل، ساختار، سازمان، تجهیزات، تکنیک و تاکتیک گروهک های تروریستی و تکفیری را رصد کرده ایم و متناسب با این امور آئین نامه های رزمی خودمان را نوشته ایم و این آئین نامه ها را در رزمایش ها پیاده کرده ایم.

* راهبرد ما این است که هر گروهک تروریستی و تکفیری قبل از نزدیک شدن به مرز باید از بین برود و با هیچ کشوری هم تعارف نداریم و اگر احساس کنیم که یک گروهک تروریستی و تکفیری در ۴۰ کیلومتری مرز ایران تهدیدی به حساب می آید، این گروهک قبل از اینکه به مرزهایمان نزدیک شود، باید منتظر برخورد قاطع ما باشد.

خط قرمز ۴۰ کیلومتری برای تمام مرزها از جمله پاکستان

*{در خصوص اینکه آیا مقابله با داعش تا عمق چهل کیلومتری مخصوص عراق است یا همه مرزهای ایران}: ما چهل کیلومتر را اطراف مرزهای مان تعریف کرده‌ایم. من دیداری با وابسته پاکستان داشتم و اعلام کردم که ما احساس می کنیم که گروهک های تروریستی و تکفیری در کشور شما پا می گیرند که وی تکذیب کردند، اما این خط قرمز چهل کیلومتری برای تمامی مرزهای ماست و ما اگر احساس کنیم و رصد کنیم که این تهدید وجود دارد، قطعا برخورد خواهیم کرد.

عربستان از مؤسسان گروهکهای تروریستی است

*{درباره گزارشهای غیر رسمی درخصوص اعزام گروه های تکفیری از سوی برخی کشورهای منطقه برای برهم زدن امنیت ایران }: واضح و مسلم است که یکی از بنیانگذاران و موسسین اصلی گروهک های تروریستی و تکفیری کشور عربستان است. اما اعتقاد ما این است که کسی که باد بکارد طوفان درو می کنداحساسم این است که گروهک‌های تروریستی و تکفیری قبل از اینکه تهدیدی برای جمهوری اسلامی باشند، قعطنا تهدیدی برای خود عربستان خواهند بود و تاریخ این را نشان داده است.

موصل در آینده نزدیک آزاد می شود

* امروز، ارتش عراق از یک قابلیت بسیار بالایی برخورد است ضمن اینکه نیروهای مردمی نیز سازمان یافته شده اند و به کمک ارتش آمده اند. من احساس می کنم که با توجه به وحدت ملی که امروز در عراق شکل گرفته است و دولت قدرتمندی که امروز در عراق حاکم است، مولفه های قوی هستند که بتوانند از ارتش حمایت و پشتیبانی کنند و ان شاء الله ارتش عراق را به آن اهدافی که مد نظر است که اصلش آزادی موصل است نزدیک کنند. ‌‌

* پیروزی های اخیر که در عراق و صحنه عملیاتی آن پیش آمده است بیانگر این مطلب است که موصل هم در آینده نزدیکی آزاد خواهد شد و تزلزلی که در ما در گروهک های تکفیری می بینیم باز موید این مطلب است که در آینده نزدیک ان شاء الله شاهد آزادی موصل و تمامی عراق از دست گروهک های تکفیری و تروریستی هستیم.

شناسایی و انهدام تیم تروریستی و تکفیری در مرز

* ما دراسفند ماه سال گذشته شاهد بودیم یک تیم تروریستی و تکفیری از مرزهای غربی وارد شدند اما  با توجه به توانمندی و هوشیاری نیروهای مستقر در مرز که ا زنیروهای زمینی وجود دارد این گروهک شناسایی و منهدم شد و قبل از اینکه  حرکتی انجام دهند حرکتشان در نطفه خفه شد.

* اتهام زنی‌های آمریکا و متعاقب آن عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص حمایت نظامی از یمن چیز تازه ای نیست ما ضمن تکذیب این مساله، اعتقاد داریم ارتش یمن و مردم یمن از چنان قابلیت و استحکامی برخوردارند که نیاز به پشتیبانی هیچ کشوری ندارند.

tel final1

Share