مدير پروژه ملي موزه هاي ميراث روستايي و عشايري

تنها موزه میراث روستایی کشور برای تکمیل نیازمند اعتبار است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا , مدیر پروژه ملی موزه های میراث روستایی و عشایری کشور بیان کرد: موزه میراث روستایی گیلان بعنوان تنها موزه میراث روستایی برای تکمیل، نیازمند اعتبار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا , مدیر پروژه ملی موزه های میراث روستایی و عشایری کشور بیان کرد: موزه میراث روستایی گیلان بعنوان تنها موزه میراث روستایی برای تکمیل، نیازمند اعتبار است.

۱۳۹۵۰۱۰۵۱۳۰۰۵۲۳۸۱_PhotoLمحمود طالقانی افزود: پروژه موزه میراث روستایی گیلان با ۹ فاز تعریف شده می بایست تا پایان برنامه پنجم توسعه به اتمام می رسید اما متاسفانه بدلیل نبود اعتبار لازم، هنوز به اتمام نرسیده است.
وی اظهار کرد: برای تکمیل پروژه یادشده، ۴۸ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده بود که ۲۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت و از این میزان، تنها ۱۰ میلیارد ریال تاکنون پرداخت شده است.
مدیر پروژه ملی موزه های میراث روستایی و عشایری کشور ادامه داد: مقرر است ۲۸ اردیبهشت ماه امسال به مناسبت روز جهانی موزه، دو مجموعه مسکونی روستایی متعلق به ساحل شرق و ساحل غرب دریای مازندران در فاز هشتم و نهم موزه به بهره برداری برسد که به نظر می رسد با روند اعتباری موجود، این موضوع اجرایی نشود.
وی گفت: البته تلاش می شود دو فاز ساحلی تا ۲۸ اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری برسد.
طالقانی یادآور شد: موزه میراث روستایی گیلان از ابتدای تاسیس در ۹ فاز تعریف شده که هفت فاز آن شامل جلگه شرق، مرکز، غرب، کوهپایه شرق و غرب، کوهستان شرق و غرب طی سال های گذشته به بهره برداری رسیده است.
مدیر پروژه ملی موزه های میراث روستایی و عشایری کشور خاطرنشان کرد: مرداب میراث روستایی گیلان، مرداب کوچک و بیجانی بود که هم اکنون در حال احیاست و الگوهای ساحلی در مجاورت این مرداب احیاء می شود.
تاکنون سه همایش بین المللی در راستای معرفی دستاوردهای این موزه توسط موزه میراث روستایی گیلان برگزار شده است که همایش اول تحت عنوان موزه های فضای باز در خردادماه سال ۱۳۸۲ در تهران و رشت با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه گیلان، انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران (IFRI)، دانشگاه اکس آن پرووانس (فرانسه)، اکوموزه آلزاس فرانسه، بالنبرگ (آلمان) و اُسلو (نروژ) و استانداری گیلان برگزار شد.
همایش دوم با عنوان دستآوردهای علمی و تجربی موزه میراث روستایی گیلان در مهرماه سال ۱۳۸۶ در تهران و رشت با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه تهران، دانشگاه پاریس ٨، مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) و اکوموزه آلزاس برپا شده بود.
سومین همایش نیز با عنوان میراث طبیعی – فرهنگی و توسعه پایدار در مناطق روستایی ، اوایل سال ۱۳۹۴ در تهران و گیلان در سطح بین المللی برگزار شده است.
امروز در موزه میراث روستایی گیلان علاوه بر چینش زندگی یکصد سال گذشته روستایی که در فهرست آثار ملی ثبت شده و در برنامه ثبت جهانی قرار گرفته، آیین ها و بازی های بومی و غذاهای محلی و هنرهای سنتی نیز احیاء شده است.
موزه میراث روستایی گیلان با پدیدار شدن هفت فاز از ۹ فاز طرح ریزی شده با عناوین روستاهای جلگه شرق و غرب، کوهپایه شرق و غرب و کوهستان شرق و غرب و ۳۶ سازه، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
موزه میراث روستایی گیلان اولین موزه میراث روستایی کشور است که در زمینی به مساحت حدود ۲۶۳ هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ۱۸ جاده رشت تهران در دست اجراست.

tel final1

Share