برنامه‌های شورا و شهرداری رشت در «هفته‌ی سلامت» اعلام شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هشتاد و چهارمین نشست کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری این شورا با دو دستور جلسه‌ی بررسی برنامه‌های «هفته‌ی سلامت» و موضوع نگهداری از سگهای ولگرد با حضور شماری از اعضای شورا، معاون خدمات شهری شهرداری رشت و همچنین مدیران مناطق پنجگانه‌ی شهرداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هشتاد و چهارمین نشست کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری این شورا با دو دستور جلسه‌ی بررسی برنامه‌های «هفته‌ی سلامت» و موضوع نگهداری از سگهای ولگرد با حضور شماری از اعضای شورا، معاون خدمات شهری شهرداری رشت و همچنین مدیران مناطق پنجگانه‌ی شهرداری برگزار شد.-_-۱۷

   در این نشست فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون با اشاره به اینکه هفته‌ی سلامت سال ۹۵ با شعار «انسان سالم محور توسعه‌ی پایدار» و با هدف «غلبه بر دیابت» امسال گرامی‌داشته می‌شود، با تبریک سال جدید و آرزوی صحنت و سلامتی برای همکاران خود در شورا و شهرداری و آرزوی موفقیت برای دست‌اندرکاران حوزه‌ی سلامت و تبریک حلول ماه رجب و تسلیت سالروز شهادت امام هادی گفت: امیدواریم زندگانی ائمه‌ی معصومین چراغ راه هدایت ما باشد.

   وی با توجه به نزدیک شدن به «هفته‌ی سلامت» که از اول تا هفتم اردیبهشت ماه است گفت: همکاران ما در شورا و شهرداری برنامه‌هایی متنوع در محلات ۵۵ گانه‌ی شهر رشت ترتیب داده‌اند.

   وی از عدم حضور نیافتن برخی از مدیران مناطق شهرداری به رغم اینکه برای آنها دعوتنامه ارسال شده است، انتقاد کرد و گفت: حضور مدیران مناطق شهرداری رشت در این نشست الزامی بود چون برنامه‌هایی را که بایستی اجرا می شود آنها باید در جریان قضیه قرار می‌گرفتند.

   شیرزاد با اشاره به اینکه شورا و شهرداری خود را در ارتقای سطح سلامت آحاد جامعه و شهروندان موظف می‌داند گفت: باید با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی  سال ۹۵ را بیش از پیش در توسعه‌ی سلامت شهروندان بکوشیم.

   وی افتتاح بوستان گلها در منطقه‌ی ۴ شهرداری رشت را یادآور شد و افزود: توسعه بوستانها زمینه‌ساز رشد و توسعه‌ی فضای سبز شهری و گامی در جهت سلامت و شادابی شهروندان است. شیرزاد از مهندس بهار مست خواست به تشریح ۲۱ برنامه‌ی کلیدی شورا و شهرداری رشت در «هفته‌ی  سلامت» بپردازد.

۲۱ برنامه‌ی محوری و نمایشگاه دهکده‌ی سلامت در رشت اجرا می‌شود

 -_-۱۱  در ادامه‌ی این نشست مهندس علی بهارمست در سخنانی با اشاره به روزشمار «هفته‌ی سلامت» اهداف  برنامه‌های این هفته را  «جلب مشارت آحاد خانواده‌ها در محل»، «بسترسازی مناسب برای جلب مشارکت مردمی»، «ایجاد ارتباط بین مردم و متولیان امور مدیریت شهری، «بالا بردن شاخص‌های زیست‌محیطی محله»، «آگاه نموده وضعیت سلامت جسمی شهروندان» و «فرهنگسازی شهروندان در زمینه‌ی چگونگی برخورد با انواع بیماریها و آگهی عمومی برای مقابله با آنها» عنوان کرد.

   معاون خدمات شهری شهرداری رشت در ادامه به برپایی نمایشگاه دهکده سلامت در «هفته‌ی سلامت» در پیاده‌راه فرهنگی سعدی رشت و کنار «خانه‌ی فرهنگ و هنر» و «مجتمع فرهنگی – هنری خاتم‌الانبیای رشت» اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه شامل غرفه‌ی خدمات سلامت برای چکاپ فشار خون و قند خون، غرفه‌ی ورزش و سلامت، غرفه‌ی اتش‌نشانی و خدمات ایمنی، غرفه‌ی امداد و نجات و کمکهای اولیه، غرفه‌ی BMI سلامت، غرفه‌ی نوشیدنی‌ها و غذاهای رژیمی و لبنایت با هدف آشنایی شهروندان با میوه‌های قرآنی، غرفه‌ی خانه‌های سلامت سرای محلات، غرفه‌ی مشاوره پزشک رایگان، غرفه‌ی غربالگری دیابت، غرفه‌ی مشاور فردی،غرفه‌ی سفره‌ی سلامت، غرفه‌ی ایستگاه تندرستی، غرفه‌ی سالمندان، غرفه‌ی پیشگیری و اهدای خون، غرفه‌ی چاقی، غرفه‌ی پلیس، نمایشگاه عرضه‌ی محصولات ارگانیک و دیگر غرفه‌ها است.

   وی با اشاره به اینکه در اجرای برنامه‌های «هفته‌ی سلامت» شورا و شهرداری با مرکز بهداشت، بهزیستی، کمیته امداد، جمعیت هلال احمر، حفاظت محیط زیست و… هماهنگی شده گفت: این برنامه‌ها با پیگیری مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری رشت انجام می‌شود.

   مهندس بهارمست افتتاح مرکز پرتو(آموزش کودکان کار)، تهیه‌ و توزیع اقلام آموزشی، اجرای برنامه‌های فرهنگی – هنری همگام با سلامت، همایش تغذیه و سلامت، استقرار ماشین انتقال خون در محل نمایشگاه، افتتاح خانه‌های سلامت، برگزاری ورزش صبحگاهی، برگزاری جشن خیریه و جلب مشارکت مردمی با رویکرد سلامت، انعقاد تفاهمنامه با مراکز بهداشت، هلال احمر، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی با شهرداری رشت، واکسیناسیون هپاتیت پاکبانان، برگزاری کارگاه‌آموزشی گردشگری سلامت، برگزاری مسابقه ی ویلچرانیمعلولین، عیادت از بیماران و سالمندان، استقرار توبوس سلامت، تجلیل از خیرین سلامت محلات، افتتاح پارک بدون دخانیات، نواختن زنگ مدارس، افتتاح چتر وای‌فای پیاده‌راه، پاکسازی حاشیه‌ی رودخانه و … را از جمله برنامه‌های این هفته برشمرد و توضیحاتی در هر باره ارائه داد.

   سپس فاطمه شیرزاد توضیحاتی را در باره‌ی وضعیت اتوبوس سلامت و استقرار آنا در محلات کم‌برخوردار خواستار شد و نسبت به ویزیت رایگان پاکبانان و نگهبانان فضای سبز و همچنین واکسن هپاتیت آنها تاکید نمود.

   در این زمینه طیبه بینا مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری رشت با تاکید بر اینکه برای راه‌اندازی اتوبوس سلامت دو اتوبوس در نظر گرفته شده که به همه‌ی محلات رشت سرکشی می‌کنند و از ساعت ۸ صبح تا چهار عصر کارشان را ادامه می‌دهند گفت: انجام تست فشار خون، تست قند خون، آموزشها، چک‌آپ، مشاوره توسط پزشکان و … از جمله خدماتی است که این اتوبوسها ارائه می‌دهند.

   وی گفت: روز جمعه‌ نیز این اتوبوسها در محل نماز جمعه‌ی رشت در میدان مصلی مستقر می‌شوند و خدمات ویژه به نمازگرازان جمعه ارائه خواهند داد.

   بینا همچنین خاطر نشان کرد: در هماهنگی با مرکز بهداشت رشت واکسن‌های کافی و لازم برای تزریق  به پاکبانان و نگهبانان فضای سبز و کارگرانی که در معرض خطر آلودگی هستند در نظر گرفته شده است.

   وی افزود: همچنین پنج خانه‌ی سلامت در سرای محلات در سرای محله‌های معلم، حمیدیان، جماران، شالکو و چهلتن افتتاح خواهد شد.

برنامه‌های «هفته‌ی سلامت» نباید مقطعی باشد

   در ادامه‌ی این نشست مظفرنیکومنش نودهی عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در سخنانی خطاب به دست‌اندرکاران برنامه‌های «هفته‌ی سلامت» گفت: برنامه‌های خوبی تهیه و تدارک دیده شده است اما باید در نظر داشته باشید که این برنامه‌ها از آنجایی که به سلامت شهروندان مربوط می‌شود نباید قطعی و گذرا و مختص به همین هفته باشد.

   وی به بحران آسیبهای اجتماعی در جامعه به ویژه طلاق اشاره کرد و گفت: بایستی مرکز مشاوره با حضور پزشکان و مشاوران زن و مرد برای ارائه‌ی خدمات مشاوره‌یی به زنان و مردان شهروندان رشتی بسیار فعالتر عمل کند چون واقعاً این آسیبهای اجتماعی بنیاد خانواده‌ها را نشانه رفته است.

   وی گفت: با توجه به اینکه شهر رشت شهر توریستی است و از این ماه حتی تا پایان فصل پاییز مسافران بسیاری به شهر رشت سفر می‌کنند بایستی سیما و منظر شهری بهبود یابد، وضعیت بهداشتی مورد پایش قرار گیرد و کارتن‌خوابها جمع آوری شوند و به پاکسازی و بهسازی محیط زیست توجه کنیم.

   سیدرضا موسوی روزان دیگر عضو این کمیسیون هم خواستار توجه به طب سنتی ایران شد و گفت: بایستی غرفه‌یی به طب سنتی اختصاص یابد و با بهره‌گیری از طب امام صادق و ابوعلی سینا به ترویج و بسط طب سنتی اسلامی – ایرانی پرداخته شود.

   در ادامه فاطمه شیرزاد خواستار اطلاع‌رسانی به موقع، دقیق و به‌هنگام برنامه‌ها به وسیله‌ی مدیریت روابط عمومی شهرداری رشت شد و از رسانه‌های گروهی برای همکاری در این زمینه درخواست کمک کرد.

   وی در پاسخ به موضوع سرطان‌زا بودن گیاه سنبل آبی که در حال تکثیر و رویش در تالاب عینک است و به وسیله‌ی مهندس مقصودی شهردار منطقه‌ی ۴ مطرح شد، گفت: این موضوع به دستور جلسه‌ی امروز ربطی ندارد اما قول می‌دهم در اولین فرصت با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و مسوولان مرتبط این موضوع را پیگیری کنیم.

شهرداری رشت برای سگهای ولگرد شهر برنامه‌ دارد

-_-۱۴   رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت در تشریح دومین دستور جلسه‌ی این کمیسیون گفت: چند وقتی است که برخی از رسانه‌های زرد مطالبی در باره‌ی سگهای ولگرد  می‌نویسند و با مطالب خود تشویش اذهان عمومی ایجاد می‌کنند.

   وی با بیان اینکه هر چند موضوع کنترل سگهای ولگرد تماماً به شورا و شهرداری برنمی‌گردد و بسیاری از سازمانها در کنترل این وضعیت دخیل هستند اما اعضای شورا و شهرداری همواره نسبت به این موضوع احساس وظیفه کرده‌اند و برنامه‌های خوبی هم در این زمینه دارند و گواه آن انجام کارهایی است که در چند سال گذشته صورت پذیرفته است.

   وی از مهندس مرتضی عاطفی مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت خواست تا گزارشی در این زمینه ارائه داد و آخرین اقدامات انجام شده را تشریح کند.

   مرتضی عاطفی هم گفت: برای نخستین بار در گیلان و بدون وجود تجربه‌ی قبلی در استان یا استانهای دیگر از مهر ماه ۱۳۹۴ با عقد قرارداد با یک پیمانکار نسبت به زنده‌گیری، نگهداری و بازپروری سگهای ولگرد اقدام شد. اعضای موسسه‌ی محیط زیستی «سرزمین ایده آل ما» هم در این اقدام همراه سازمان پسماندهای شهرداری در بهبود کار تلاش کردند.

   اما پس از شش ماه از امضای این قرارداد به نظر ‌رسید که پیمانکار نتوانسته آنطور که باید و شاید به تعهدات خود عمل کند و انتشار تصاویری از تعدادی سگهای آسیب دیده در یکی از محل های نگهداری مربوط به این پیمانکار سبب حساسیت دوباره‌ی حامیان حقوق حیوانات و حتی سفر برخی هنرمندان عضو «انجمن هنرمندان حامی محیط زیست» به رشت شد که به همین دلیل سازمان مدیریت پسماندها با تجربه‌ی یک دوره‌ی ششماهه نگهداری این سگها تصمیم گرفت تا از متخصصان این کار در کرج و تهران کمک بگیرد.

   مرتضی عاطفی گفت: حالا پیمانکار دوم گرفته شده و مکان معرفی شده‌ی این پیمانکار باید به تایید مراجع ذی‌ربط می‌رسید و ما برای اینکه تجربه‌ی بد اولیه را تکرار نکنیم در بستن قرارداد جدید عجله نکردیم و با وجود مشکلاتی که ایجاد شده بود، هدف را در قدم اول کنترل بحران و جمع‌آوری سگها قرار دادیم و سپس به نگهداری آنها توجه نمودیم.

   مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری کلانشهر رشت در این بین انجمن هنرمندان حامی محیط زیست هم از کار ما آگاهی یافتند و قرار شد تا این انجمن همکاری موثری را با سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری داشته باشد تا با هماهنگیهای انجام شده و اعلام آمادگی «پناهگاه وفا» در کرج سگها برای تیمار و نگهداری به آن پناهگاه انتقال پیدا کنند.

   وی افزود: این سگها در دو نوبت به مکان جدید منتقل شدند و در آنجا مراحل درمان را طی خواهند کرد و انتقال سگها به جز هزینه‌ی انتقالشان به آنجا هیچگونه هزینه‌ی دیگری برای سازمان ما در بر نداشته است.

   وی گفت: همچنین ادامه‌ی کار زنده‌گیری دوباره‌ی سگهای بی‌خانمان را نیز پس از تایید کامل مکان نگهداری جدید دومین پیمانکار انجام خواهیم داد.

   مهندس عاطفی با اشاره به اینکه شهرداری رشت به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، گفت: انعقاد قرارداد پس از چند جلسه در کارگروه شهرستان رشت و استان انجام شد و امیدواریم دیگر دستگاهها و مسوولان مرتبط نیز برای کمک به شهرداری رشت به همگاری ما بشتابند.

   وی از وجود دستورالعمل وزارت کشور در این زمینه خبر داد و گفت: در این دستورالعمل حتی قید شده که پس از زنده‌گیری سگهای ولگری که خطرناک هستند را به طور قابل ترحم معدوم سازند اما با وصف بر این شهرداری رشت تمام تلاش خود را برای حمایت از این سگها به خرج داده است که این تلاشها مورد توجه اجمن هنرمندان حمایت‌کننده از محیط زیست هم قرار گرفته است.

   در ادامه اسماعیل حاجی‌پور رئیس شورای شهرستان رشت و عضو کمیسیون بهداشت نیز تاکید کرد: این موضوع بایستی در نشست فرمانداری رشت مطرح شود و شورای شهرستان با کمال افتخار این موضوع را دنبال می‌کند و قول همکاری را از مسوولان شهرستان خواهد گرفت.

   سیدرضا موسوی روزان هم در سخنانی تاکید کرد: حمایت از حیوات در فرهنگ دینی و اعتقادی ما است و در هیچ جا عنوان نشده که پیامران، ائمه‌ی اطهار و اولیای دین با حیوانات رفتار نامناسبی داشته باشند.

   در پایان این نشست هم فاطمه شیرزاد با تاکید بر اینکه همه‌ی تلاشها در شهرداری برای حمایت از این حیوانات که حتی بعضاً خطرناک هم هستند دنبال می‌شود از برخی رسانه‌هایی که سبب تشویش اذهان عمومی می‌ شوند خواست تا رعایت انصاف را از نظر دور ندارند.

tel final1

Share