گفتگویی متفاوت با نماینده رشت

بداخلاقی ها باعث شد مردم بیشتر چشمشان باز شود/دوره سخت نمایندگی‌ام در دوران دولت دهم بود/شاید روزی صحبت های بین خودم و فرجی دانا را بگویم/هرکه با برجام مخالف بود رأی نیاورد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ,جعفرزاده گفت:متأسفانه سوای ورود پول های کثیف، کانالی در تلگرام ایجاد شده بود که علیه بنده فیلم هایی می ساختند و ارائه می کردند که نه می شود آن را حذف کرد و نه دنبال کرد که چه کسی این کار را می کند. به هر حال همین بداخلاقی ها باعث شد مردم بیشتر چشمشان باز شود و همین موضوع به نوعی تبلیغ برای من تبدیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا , خانه ملت نوشت: غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور مجلس و یکی از نمایندگانی است که در همه عرصه‌های مجلس فعال بوده و حتی جانبازی بیش از ۷۰ درصد او که وی را ناچار به استفاده از صندلی‌ چرخ‌دار کرده، باز هم نتوانسته او را از رسیدگی به امور پارلمان باز دارد. جعفرزاده ایمن‌آبادی همواره ارتباط خود با خبرنگاران را به خوبی حفظ کرده و نسبت به پاسخگویی به سوالات آنها حساس است چرا که رسانه را در وقوع برخی اتفاقات در جوامع و تغییرات موجود در آن موثر می داند و معتقد است باید به خوبی از ظرفیت رسانه های جمعی به نفع بهبود اوضاع جامعه استفاده کرد. در ادامه گفت و گوی صمیمانه خانه ملت با وی را می خوانید:

* آقای جعفرزاده ابتدا درباره بخشی از زندگی خود که مربوط به پیش از دوران نمایندگی مجلس است بگویید که در چه رشته ای تحصیل کرده اید و شغل سابق شما چه بوده است؟

پیش از ورود به مجلس در سال ۹۱، مدرس دانشگاه و دانشجوی مقطع دکتری در رشته عمران بودم. البته قبل از آن به مدت ۲۴ سال مسئولیت های اجرایی عمدتا در حوزه امور شهدا، جانبازان و ایثارگران در سطح استانی و ملی داشته ام.jafarz1_orig

* درباره جانبازی خود نیز توضیحی دهید که چه زمانی اتفاق افتاد؟

در ایام جنگ تحمیلی، چند بار به عنوان بسیجی داوطلب به جبهه رفتم که در سن ۲۱ سالگی و در ۲۰ بهمن سال ۶۶ در منطقه عملیاتی شلمچه و نزدیکی بندر گمرک، حدود ساعت یازده شب بر اثر اصابت ترکش خمپاره ۶۰، جانباز شدم و دو سال پس از آن یعنی در سال ۶۸ نیز ازدواج کردم.

* چطور شد که نماینده شدید و چرا به عضویت کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور مجلس درآمدید؟

سال ۹۱ هیچ برنامه ای برای ورود به مجلس نداشتم. حتی فکر آن را هم نمی کردم. به توصیه برخی از دوستان، پس از آنکه ۳ روز از ثبت کاندیداها در مجلس گذشته بود، اقدام کردم اما باز هم فکر نمی کردم ادامه بدهم. برای همین هیچ تبلیغاتی هم برای آن دوره از نمایندگی مجلس انجام ندادم و حتی یک مغازه برای ستاد نداشتم و قرارهای خود را  در اتومبیل شخصی می‌گذاشتم. در آن زمان نظرسنجی هم در سطح شهر صورت گرفت و حتی در نظرسنجی های سطح شهر جزء ۱۲ نفر اول هم نبودم اما به دور دوم رفتم و در دور دوم با کسب ۴۴ هزار رأی اول شدم.

ثبت نام در انتخابات ۹۴ برایم به لحاظ فیزیکی سخت بود چرا که بالای ۷۰ درصد جانباز هستم و در تهران هم تنها زندگی می کنم. سفرهایم بین تهران و رشت نیز اغلب با خودروی شخصی است و شاید در طول ۴ سال دوره خدمتم در مجلس تنها ۲ بار هواپیما سوار شدم که آن هم مأموریتی و همراه رئیس مجلس بوده است. با این حال در نهایت با خود گفتم تصمیم گیری برای حضور در مجلس را به عهده مردم بگذارم.

به کمیسیون برنامه و بودجه علاقه خاصی داشتم و اشراف تقریبا کاملی هم نسبت به مسائل این حوزه دارم چنانچه در سال ۹۱ نیز به خاطر تحلیل هایی که از قبل نسبت به نظام بودجه، اعتبارات و برنامه داشتم توانستم اقبال عمومی در حوزه انتخابیه رشت را به سمت خود جلب کنم.

* قصد دارید برای مجلس دهم در کدام کمیسیون حضور یابید؟

رشته تحصیلی من عمران بوده است اما به حوزه اجتماعی علاقه دارم با این حال گمانم در کمیسیون بودجه موفق‌تر عمل کنم.

* برای ورود در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی ابتدا رد صلاحیت شدید، چه شد که مجدد تأیید صلاحیت شدید؟

بله ابتدا به دلایلی رد صلاحیت شدم اما بعد با جلساتی که با شورای نگهبان برگزار کردیم مسائل برطرف شد و توانستم در این دوره ۹۱ هزار رأی کسب کنم.

در ایام تبلیغات انتخابات کانال تلگرامی برای تخریب وجهه‌ام درست شده بود

* آیا مورد بداخلاقی انتخاباتی هم قرار گرفتید؟

411044_jafarzade846این موارد علیه من زیاد بود؛ حتی فضای رسانه ای به گونه ای شد که من دل نگران اسلامیت انقلاب شدم. ببینید ما جمهوریت و اسلامیت داریم و به قول شهید مطهری جمهوریت ظرف و اسلامیت محتوای آن است. در حال حاضر جمهوریت در حال تحقق است و مهم این است که اسلامیت را درست نشان دهیم و نمادی از اسلامیت در انتخابات ارائه کنیم. اما متأسفانه سوای ورود پول های کثیف، کانالی در تلگرام ایجاد شده بود که علیه بنده فیلم هایی می ساختند و ارائه می کردند که نه می شود آن را حذف کرد و نه دنبال کرد که چه کسی این کار را می کند. به هر حال همین بداخلاقی ها باعث شد مردم بیشتر چشمشان باز شود و همین موضوع به نوعی تبلیغ برای من تبدیل شد.

* در مجلس نهم با چه نمایندگانی بیشتر در ارتباط بودید و صمیمیت داشتید؟

بیشتر با آقای تأمینی لیچائی برای مسائل حوزه انتخابیه رشت در ارتباط بودم و در تهران نیز با دکتر توکلی، نادران، کاتب، تاجگردون برای حوزه کاریم خیلی در ارتباط هستم.

علیرغم مخالفتم با عقاید نمایندگان عضو جبهه پایداری با بسیاری از آنها دوست هستم

* تعامل جناح‌های مخالف در مجلس را چگونه دیده اید و آیا آن درگیری که مردم از دور در آن می بینند واقعا وجود دارد؟

خیر. در داخل مجلس این گونه که مردم از بیرون می بینند نیست. بیشتر افرادی که مخالفت های سیاسی با هم دارند آن را به مسائل شخصی بسط نمی دهند. شاید من به دلیل رفتارها با جبهه پایداری مشکل داشته باشم اما حاج آقای آقاتهرانی را بسیار قبول دارم و با آقای رسایی به خصوص به خاطر همشهری بودن و رفاقت با برادر ایشان دوست هستم. اما برخی نمایندگان تفکرات سیاسی را به برخوردهای شخصی تبدیل می کنند که تعداد آنها هم انگشت شمار است البته گمانم در مجلس دهم این گونه نباشد چون اصلاح طلبان قواعد بازی را بلد هستند.

* حال که تا حدودی نتیجه انتخابات مجلس مشخص شده است ترکیب بندی مجلس دهم را چگونه ارزیابی می کنید؟

با نتایجی که مشخص شد تا کنون دو سوم مجلس نهم با ریزش روبرو بوده است و به گمانم باز هم در دور دوم انتخابات این ریزش بیشتر هم شود. علت آن هم این است که مردم از مجلس نهم به استثنای برخی افراد، از اکثر آن ناراضی اند. ضمن اینکه بنده متوجه شدم در مسائل سیاسی هرکه با برجام مخالف بود رأی نیاورد چرا که مردم به این نتیجه رسیدند که آنها برای مجلس مهم نیستند و برجام را شاخصی برای انتخاب خود قرار دادند.

* ارزیابی شما از حضور بانوان در مجلس چگونه است؟

حضور بسیار خوبی داشتند و تعداد بالایی هم رأی آوردند که ممکن است در دور دوم انتخابات هم بر تعداد آنها افزوده شود البته با توجه به اینکه نسبت به دوره های قبل تعداد آنها افزایش یافته اما باز هم جا دارد که تعدادشان در مجلس زیاد شود.

دوره سخت نمایندگی‌ام در دوران دولت دهم بود/ سکوت مجلس نهم در قبال تخلفات احمدی‌نژاد

* دو سال مجلس نهم در دولت آقای احمدی نژاد و دو سال آن در دولت آقای روحانی قرار داشت. تفاوت کار مجلس در این دو دولت به چه شکل بود و شخص شما چه تعاملی با دولت داشتید؟

حقیقتا از دوره آقای احمدی نژاد خاطرات خوش ندارم و خیلی اذیت شدم. با اطلاعات موثق می گویم آقای احمدی نژاد به استانداری هایش سفارش‌هایی می کرد که نمایندگان مجلس مخالف خود را تحت فشار قرار دهند. از این رو در امور شهرستان دچار مشکل می شدیم. برخی مسائل مثل عدم دعوت در جلسات و افتتاحات را نیز داشتیم و وقتی اعتراض می کردیم استاندار و فرماندار می گفتند دستور است. به نظر من مجلس نهم در دو سال ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد باید در قبال سکوتی که در قبال تخلفات وی کرد در آن دنیا پاسخگو باشد. نمایندگان دست درازی به صندوق توسعه و تخلفات هدفمندی را می دیدند و سکوت می کردند.

دولت یازدهم تعامل بیشتری با مجلس دارد و این در حالی صورت می گیرد که کم‌لطفی‌های نمایندگان به دولت بسیار بوده و هر موردی را در دولت یازدهم علم عثمان می کنند.

فرجی دانا در جریان استیضاحش برای حفظ مصالح نظام از منافع خود گذشت

* زمان بررسی بورسیه ها شما نظر داشتید که تخلفی به آن شکل صورت نگرفته است آیا هنوز هم همان نظر را دارید؟

آن زمان در نطق خودم هم گفتم که بورسیه ها به این شکل نبوده که بگوییم ۳ هزار تخلف صورت گرفته و شاید صرفا حدود ۲۰۰ تخلف بود. یعنی معتقدم تخلف صورت گرفت اما نه به این وسعت که بگوییم خیلی تعداد بالا بود.

* اما با این حال یکی از دلایل استیضاح آقای فرجی دانا وزیر علوم وقت نیز به همین دلیل پرونده بورسیه ها بود.

jafarzade-G_9998من هنوز اعتقاد دارم استیضاح آقای فرجی دانا اشتباه بود. همین الان هم موج تخلفات در وزارت علوم بسیار است اما چون فرجی دانا را استیضاح کرده اند مجبورند با فرهادی کنار بیایند در حالی که در حال حاضر کارایی آن بیش از پیش کاهش یافته با این حال به علت خرج کردن تمام کوپن‌ها نمی توانند کاری کنند.

من روز قبل از طرح استیضاح در صحن علنی، جلسه خصوصی با فرجی دانا داشتم که همین جلسه عامل دفاع من از ایشان در روز استیضاح شد. شاید روزی صحبت های بین خودم و ایشان را بگویم اما امروز چندان گفتنی نیست چنانچه اگر فرجی دانا اجازه می داد من نتیجه آن جلسه را در صحن علنی اعلام کنم قطعا استیضاح وی رأی نمی آورد. من آن روز در جلسه خصوصی به ایشان گفتم می خواهم از تو دفاع کنم و شهادت دهم برای همین باید یقین کنم پس به یه سری سوالات من پاسخ دهید. ای کاش اجازه می داد در نطق دفاعم هم این مطالب را می گفتم.

* آیا احتمال بیان این مطالب باعث نگرانی‌هایی در برخی افراد نشده بود؟

آقای فرجی دانا تصمیم گرفت به خاطر مسائل نظام، مصالح را بر منافع خود ترجیح دهد و حرفی نزد. اما خب البته استرس هم بین افرادی بود که گمان می‌کردند فرجی دانا از ایشان نام ببرد. با این حال وی به خاطر انقلابی بودن خود را قربانی نظام کرد.

مخالفت جانانه جعفرزاده از طرحی که موافق آن بود

* در پایان خاطره ای از حضور خود در مجلس شورای اسلامی برایمان بگویید.

به خاطر دارم یک بار برای نطق میان دستور در صحن ثبت نام کردم و اسمم درآمد اما هیأت رئیسه اسم من را به اشتباه به فردی که اسم او شبیه من بود مثل آقای جعفری یا جعفرپور داد که ایشان هم متوجه نشد. من گمان کردم اسمم در نیامده است و قصد خروج از صحن را داشتم که ناگهان دیدم اسمم از تریبون اعلام شد تا آمدم اشاره کنم که اسم من را قرائت نکنید دوربین صحن روی من زوم شد من هم به لطف خدا ۵ دقیقه فی البداهه نطق کردم که برای خودم جای خوشحالی داشت.

یک بار هم با موضوع طرحی کاملا موافق بودم اما دوستان گفتند موافقت با آن به صلاح نیست لذا درست در زمانی که باید به عنوان موافق صحبت می کردم نظر خود را تغییر دادم و مخالفت جانانه ای با طرح کردم که خودم هم استدلال های خودم باورم شده بود.

tel final1

Share