رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان خبرداد

بانک اطلاعاتی رودخانه‌های گیلان تهیه شد/تاسیس و راه‌اندازی نخستین واحد ثبت بذر و نهال

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: بانک اطلاعاتی رودخانه‌های گیلان به منظور تعیین اولویت طرح‌های تحقیقاتی و اجرایی مهندسی رودخانه تهیه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ،مریم فلاحی‌کپورچالی عصر امروز در جریان بازدید از بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری این مرکز اظهار کرد: سال ۱۳۹۰ مرکز مذکور به عضویت اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات حاشیه دریای خزر در آمده و این موضوع در توسعه فعالیت‌های پژوهشی در عرصه‌های فراملی و منطقه‌ای حائز اهمیت است.

۱۳۹۴۰۸۲۰۰۰۰۶۴۱_PhotoAوی به تصویب ایجاد سومین «مرکز رشد اقماری کشاورزی و منابع طبیعی» کشور در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان توسط هیئت امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اشاره کرد و افزود: اقدام مذکور به منظور فعالیت‌های زیربنایی در توسعه و ترویج دانش فنی و در راستای تحقق افق چشم‌انداز پژوهشی مرکز در تجاری‌سازی و انتقال فناوری به جامعه هدف با ایجاد اشتغال است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، تاسیس و راه‌اندازی نخستین واحد ثبت بذر و نهال در استان را از اقدام‌های این مرکز خواند و بیان کرد: بهره‌برداری از مجموعه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ساختمان مجتمع جدیدالاحداث اداری ـ تحقیقاتی با زیربنای بیش از یک‌هزار متر مربع از جمله دستاوردهای مرکز مذکور است.

فلاحی‌کپورچالی با بیان اینکه قطب مطالعات کمی و کیفی گیاهان دارویی کشور در شرایط «راین فیس» در ایستگاه تحقیقات شلمان ایجاد شده است، تصریح کرد: نخستین «تست پانل» روغن زیتون کشور در ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار با مجوز موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال راه‌اندازی شده است.

وی به تاسیس بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری گیلان به منظور جلوگیری از فرسایش و مهار روان‌آب‌ها اشاره کرد و گفت: بخش مذکور با هدف اجرای طرح‌های تحقیقاتی ـ کاربردی به منظور شناخت و ریشه‌یابی عوامل فرسایش در حوضه‌های آبخیز و ارائه راهکارهای مناسب از طریق شناخت استعدادهای بالقوه و ارائه روش‌های بهره‌گیری بهینه از منابع آب و خاک در استان تشکیل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با اشاره به اهداف و چشم‌اندازهای بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری، خاطرنشان کرد: بخش مذکور در راستای بررسی روند خشکسالی و مکان‌یابی آن و افزایش نفوذپذیری و ذخیره آب‌های سطحی هدف‌گذاری شده است.

فلاحی کپورچالی تعیین مناطق مستعد به منظور پخش سیل و هرزآب را از جمله اهداف راه‌اندازی بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری ذکر کرد و یادآور شد: مرکز مذکور به منظور پهنه‌بندی خطر زمین لغزش، بررسی مسائل سواحل دریای خزر و بررسی عوامل موثر در سیل‌خیزی حوضه‌های آبخیز راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه کنترل و حفاظت از حاشیه رودخانه‌های سیل‌خیز از برنامه‌های بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان است، اظهار کرد: بررسی سواحل دریای خزر در گیلان، تشخیص مناطق حساس ساحلی و حفاظت از آبخیزهای مشرف به سد و آب‌بندهای ذخیره از دیگر برنامه‌های بخش مذکور است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، بررسی تاثیر کاشت «لگومینوزهای» چندساله در کاهش روان‌آب و حفاظت خاک را از دستاوردهای شاخص بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری این مرکز عنوان کرد و افزود: ویژگی‌های سواحل استان بررسی شده است.

فلاحی‌کپورچالی از جمع‌آوری آمار و اطلاعات هندسی، مورفولوژیک و هیدرولیک رودخانه‌ها به منظور تعیین اولویت‌های طرح‌های تحقیقاتی و اجرایی مهندسی رودخانه در گیلان خبر داد و بیان کرد: ارزیابی قدرت فرسایندگی باران در استان از دیگر دستاوردهای بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان است.

tel final1

Share