کیوان بهمنش

اولین نقد به احداث پیاده راه رشت; لزوم تغییر رویکرد شهردار رشت در اجراپذیر نمودن استراتژی های سازمان خویش

سخت است است نوشتن برای مدیری که غالباً او را به شنیدن ، اما گوش ندادن می شناسند. ولی مسئولیت اجتماعی نگارنده وی را مجاب نموده، برای شهرداری بنویسید که ۱۰۰ ساعت از اجرایی نمودن بزرگترین رویای مدیریتی وی میگذرد ! آری در زمان نگارش این یادداشت ، ۱۰۰ ساعت از افتتاح پروژه « بد نام گذاری شده » پیاده راه فرهنگی رشت که نگارنده نام «میدان – شهر» مرکزی رشت را برای آن مناسب تر میداند ، گذشته است.

به بهانه امتیاز کیفی بسیار ضعیف عملیات اجرایی «میدان – شهر» مرکزی شهر رشت

« موفقیت استراتژیک در صورتی محقق می شود که استراتژی های درست به درستی در سازمان جاری شوند »۱۴۵

( دکتر مجتبی لشکر بلوکی مدرس دوره های مدیریت استراتژیک دانشگاه صنعتی شریف )

سخت است است نوشتن برای مدیری که غالباً او را به شنیدن ، اما گوش ندادن می شناسند. ولی مسئولیت اجتماعی نگارنده وی را مجاب نموده،  برای شهرداری بنویسید که ۱۰۰ ساعت از اجرایی نمودن بزرگترین رویای مدیریتی وی میگذرد ! آری در زمان نگارش این یادداشت ، ۱۰۰ ساعت از افتتاح پروژه « بد نام گذاری شده » پیاده راه فرهنگی رشت که نگارنده نام «میدان – شهر» مرکزی رشت را برای آن مناسب تر میداند ، گذشته است و تنها مخاطب اصلی این یادداشت نیز شخص دکتر ثابت قدم شهردار خوشفکر و بد گوش فرا دهنده  شهر رشت است ، چه وقت بگذارد بخواند و چه نخواند برای اینکه نظر دسته غالب را تایید نماید که او گوش فرا نمیدهد و تنها می شنود!

جناب دکتر ثابت قدم، در اینکه شهرداری صاحب سبک ، به شارمندی شهر محروم از تحصیل رشت برگزیده شده است ، غالب فرهیختگان دیار بارانی خوشنود هستند و اکثریت آنان از جمله نگارنده این یادداشت، استراتژی های جنابعالی را برای این شهر مناسب و ضروری می دانند.

piadUntitled

جناب دکتر ثابت قدم ، نگارنده این یادداشت  در جلسه ای با حضور دو تن از مسئولین ارشد دفتر بازآفرینی شهر رشت ، به صراحت بیم و امید خویش را از استراتژی های مد نظر جنابعالی برای شهر رشت ، با طراح اصلی پروژه رویایی شما برای هسته مرکزی شهر  در میان گذاردم ! و عنوان نمودم؛ از اینکه شارمندی متخصص و جسور این استراتژی ها را تدوین نموده و استراتژیهای تدوین شده به مشاورت متخصصین صاحب سبکی همچون دکتر قانعی قرار است اجرایی شود امید دارم ، ولی بیم دارم که این استراتژی های درست ، به درستی اجرا نشوند ، چرا که شهرت شارمند ما به مشورت ناپذیری، ساختار نامناسب سازمان شما و منابع نامناسبتر در دسترس شما و از همه مهمتر تخصص های موجود در نزد مدیران ارشد شما که نقد فراوانی وجود دارد به شرایط احراز شغل این مدیران! همگی دست به دست هم میدهند که از بد اجرا شدن این استراتژی های خوب ، بیم داشته باشم!

جناب شهردار اکنون صد ساعت از افتتاح یکی از بزرگترین رویاهای شما برای رشت دوست داشتنی مان گذشته است. پرسش بنده از شما این است؛ میوه استراتژی خویش را برای «میدان – شهر» مرکزی رشت چگونه می بینید؟

قبل از اینکه به این پرسش پاسخ دهید، لازم است استراتژی خود برای این پهنه از شهر رشت را در خلوت خویش و بدون تعصب یکبار دیگر مرور فرمایید!

هدف استراتژیکی که جنابعالی در اجرای پروژه «میدان – شهر» مرکزی رشت در مصاحبه های فراوان خود، بارها و بارها با مردمان شهر رشت در میان گذاردید؛ سرمایه گذاری زیرساختی (زیرساختهای فیزیکی، امنیت و نیروی انسانی حرفه ای) در هسته مرکزی رشت با ساختمانهای باشکوه و خاطره ساز قدیمی، برای جلب توریسم، به منظور زمینه سازی ارایه خدمات جهان تراز، به گردشگران داخلی و خارجی با تم جلب رضایت گردشگران، افزایش تمایل به سفر آنان به شهر زیبای رشت و در نهایت بهبود چهره جهانی شهرمان، افزایش درآمد از توریسم، تنوع بخشی به منابع ارزی و پویاسازی اقتصادی شهرمان با هدف برندینگ بوده است.

حال به پرسش صادقانه پاسخ دهید ؛

میوه استراتژی خویش را برای «میدان – شهر» مرکزی رشت چگونه می بینید؟

جناب دکتر ثابت قدم، میوه یک درخت سیب، نتیجه آن درخت است. اما سیب بدون برگ، برگ بدون شاخه و شاخه بدون تنه معنا نمی یابد. فرآیند تغذیه شکوفه سیب، بسته به رساندن مواد از طریق تنه و شاخه سیب میسر است و همینطور تنه از طریق ریشه مواد را از زمین جذب می کند. درخت بی ریشه ثمری نخواهد داشت.

سوال بعدی این است که جناب عالی استراتژی را میوه می دانید یا ریشه؟

پاسخ :

ثمره درخت سیب؛ همانند دستاوردهای نهایی (مالی) مانند سودآوری یک پروژه است، که برای پروژه شما، می شود؛ افزایش درآمد از توریسم،تنوع بخشی به منابع ارزی و پویاسازی اقتصادی شهرمان با هدف برندینگ .

شاخه ها ؛ همان نتایج بازار و مشتریان شما هستند ، مانند رضایت و وفاداری گردشگران و تمایل آنها به سفر مجدد به شهری که شما شهردار آن هستید .
تنه درخت ؛ فرآیندهای سازمان شما همانند کیفیت و سرعت و دقت خدمات دهی سازمان شما است .
ریشه درخت و زمین ؛ منابع و زیرساختهای سازمان شامل نیروی انسانی، اطلاعات در دسترس سازمان شما است .
بنابراین استراتژی شما برای پروژه « میدان – شهر » مرکزی رشت ؛ زنجیره ای از روابط علت معلولی است که از ریشه ها آغاز می شوند و تا میوه ها ادامه پیدا می کنند.
حال به تصاویر دو بخشی زیر دقت کنید و در تک تک تصاویر کمی تامل کنید و به اولین سوال اساسی که از جنابعالی پرسیده شد ، با نگاهی استراتژیک پاسخ دهید !
تصاویر بخش اول ، تصاویری هستند که سازمان شما در تدوین استراتژی پروژه مورد بحث با مردمان دیار باران در میان گذاشت و بخش دوم تصاویر ، اختصاص دارد به آنچه که در عمل برای این پروژه اتفاق افتاده است.

تصاویر بخش اول :

IMG_20150813_074756 IMG_20150814_110329 piadUntitled۱۲۳۴Untitled
تصاویر بخش دوم :

IMG_2617 IMG_2616 IMG_2615 IMG_2613 IMG_2611 IMG_2612 IMG_2618

جناب شهردار امیدوارم در بخش دوم تصاویر به دقت تامل فرموده باشید .
جناب آقای دکتر ثابت قدم ؛ از شما درخواست مینمایم ، میوه استراتژی خویش را از منظر گردشگران داخلی و خارجی مزه نمایید ؟ لطفا خودتان را جای گردشگران بگذارید !
این قسمت از شهر ما چه مزیتی دارد نسبت به پهنه های دیگر شهر ؟ که با این مزیت بتوانید به هدف استراتژیک خویش دست پیدا نمایید ؟
آیا کیفیت عملیات اجرایی این پروژه آنگونه است که جنابعالی را به عنوان یک متخصص اقتصادی – شهرسازی راضی نماید ؟مغایرت بین طرح و اجرا را چه گونه پایش کرده اید ؟
نظارت ناظرین و مدیر این پروژه بر عملیات اجرایی پروژه را چگونه ارزیابی می کنید ؟
نقش نظارتی سازمان عمران و نقش برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی خویش را در کنترل این پروژه چگونه ارزیابی کرده اید ؟
چه امتیازی به دوستان مشاور و طراح غیر بومی و غیر آشنا به معماری و منظر و فضای سبز بومی این پروژه می دهید ؟
سنخیت طرح اجرا شده این پهنه از هسته مرکزی شهر با فاز اول این پروژه خوب در خیابان علم الهدی را چگونه ارزیابی میکنید ؟ تفاوتی در این دو قسمت نمی بینید ؟
جناب شهردار ؛
به نظر جنابعالی که یک متخصص شهرسازی و اقتصادی هستید ، آیا گردشگران داخلی و خارجی بر فرض اینکه یکبار جذب و شیفته تصاویر فتوشاپی و روتوش شده عکاسان خوش ذوق رشتی شوند ( همانند تصویر زیر ) آیا در یک فرایند پویای گردشگری ، باز هم حاضر خواهند بود پای به شهر و « میدان – شهر» مرکزی رشت بگذارند !؟

FullSizeRender
جناب دکتر ، اصولا استراتژی های ما میبایست جنب حقیقی داشته باشند یا مجازی ؟
یقین بدانید که نگارنده این یادداشت همواره خود را از مدافعین استراتژی های شما میداند و خواهد دانست .
یقین داشته باشید که اگر محدودیتهای درونی و بیرونی سازمان شما را بیشتر از شما نشناسم ، کمتر هم نمی شناسم .
یقین داشته باشید که بواسطه کرییر شغلی خویش از محدودیتهای تامین کنندگان سازمان شما آگاهی دارم .
یقین داشته باشید ، محدودیتهای منابع انسانی سازمان جنابعالی را کمتر از شما نمیدانم …
ولی جناب آقای دکتر ثابت قدم ، شما هم یقین داشته باشید که اگر در همین لحظه ای که احتمالا در حال مطالعه این یادداشت می باشید ، لزوم تغییر رویکرد در اجراپذیر نمودن استراتژی های سازمان خویش را درک ننمایید ، با کمال احترام باید عنوان نمایم ؛
درخت استراتژی شما عقیم خواهد ماند و هرگز میوه نخواهد داد !!!
جناب شهردار پرتلاش ؛ علمای مدیریت استراتژیک بر این باورند که برای آنکه استراتژی ها درست اجرا شوند ، باید سازمان و محیط قابلیت پذیرش اجرای استراتژی ها را داشته باشند .
شک نداشته باشید که محیط شهر رشت ، تشنه استراتژی های خوب شماست ، ولی متاسفانه کیفیت بسیار پایین پروژه تازه افتتاح شده جنابعالی ، نشانگر این است که متاسفانه سازمان شما قابلیت پذیرش اجرای استراتژی های شما را ندارد !
جناب دکتر ثابت قدم ؛ بین لایه استراتژیک رهبری جنابعالی و لایه عملیاتی سازمان شما ، شکاف عمیقی وجود دارد که نمود آن را در کیفیت بسیار ضعیف پروژه «میدان – شهر » مرکزی رشت به نظاره نشسته ایم و اگر شما هم منصف باشید که هستید ، این شکاف را خواهید دید !
جناب شهردار ، پیشنهاد مشخص به شما این است ؛ جاری سازی استراتژی علمی متفاوت از تدوین استراتژی است و متاسفانه سازمان شما از علم جاری سازی استراتژیهایتان بی بهره است . این علم را در سازمانتان ایجاد نمایید.

کیوان بهمنش

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share