در دومین جلسه قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی عنوان شد

افتتاح اسکله جدید بندر آستارا در هفته دولت/صادرات ۲۳۲ هزار تن صادرات محصولات کشاورزی از آستارا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از افتتاح اسکله جدید بندر آستارا به همراه یک انبار در هفته دولت امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، دومین جلسه قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی با موضوع کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و مبادلات مرزی گیلان در بندر مرزی این شهرستان برگزار شد.

photo_2016-04-11_13-39-46سید علی نعیمی با اشاره به رشد ۹ درصدی فعالیت بندر آستارا اظهار کرد: سال گذشته ۲۰۰ هزار تن صادرات کالا از بندر مذکور انجام شده است.

وی یکی از مشکلات بازرگانان در آستارا را نبود اداره گذرنامه در بندر این شهرستان عنوان کرد و افزود: تمام امکانات برای استقرار اداره گذرنامه در بندر آستارا آماده شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه مجری بندر آستارا بخش خصوصی است، تصریح کرد: احداث بندر جدید آستارا آغاز شده ضمن اینکه احداث یک انبار ۳ هزار متری به اتمام رسیده است.

نعیمی از افتتاح اسکله جدید بندر آستارا به همراه یک انبار در هفته دولت امسال خبر داد و بیان کرد: جانمایی مصوبه منطقه آزاد در آستارا انجام شده است.

وی به اجرایی شدن کد اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی در آستارا اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مشکلات بنادر گیلان قرنطینه کالا است و این موضوع در بندر انزلی برطرف شده و برنامه‌ریزی برای برطرف کردن آن در آستارا در حال انجام است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به لایروبی بندر آستارا، اظهار کرد: در کمترین زمان، تجهیزات لایروبی در بندر آستارا استقرار پیدا می‌کند.

*صادرات ۲۳۲ هزار تن صادرات محصولات کشاورزی از آستارا

photo_2016-04-11_13-40-53فرماندار آستارا نیز در جلسه مذکور گفت: آستارا با داشتن توانمندی بی‌نظیر و شرایط مناسب اقتصادی آماده ایفای نقش در راستای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و باز کردن مشکلات کشور است.

سیروس شفقی، یکی از اقدام‌های مناسب در راستای اقتصاد مقاومتی را احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه در آستارا عنوان کرد و افزود: تحقق موضوع مذکور تحول چشمگیری در کشور ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه وجود پایانه کشاورزی می‌تواند نقش قانون‌مندی در بخش صادرات داشته باشد، تصریح کرد: سال گذشته ۲۳۲ هزار تن صادرات محصولات کشاورزی با ۱۸۸ میلیون دلار ارزآوری از مرز آستارا انجام شده است.

فرماندار آستارا، صادرات محصولات کشاورزی در سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن را بدون تغییر خواند و بیان کرد: موضوع مذکور نشان می‌دهد از ظرفیت‌های موجود به‌خوبی استفاده نشده و برای این امر احداث پایانه صادراتی گل و گیاه ضروری است.

شفقی، لازمه تحقق موضوع مذکور را اختصاص زمین، وجود سرمایه‌گذار و همکاری اداره‌های مربوطه در راستای برون‌سپاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی دانست و خاطرنشان کرد: زمین دو هکتاری برای احداث پایانه صادراتی گل و گیاه در کنار اداره گمرک آستارا جانمایی شده است.

وی با اشاره به اینکه گروه صادراتی محصولات کشاورزی برای احداث پایانه مذکور در آستارا اعلام آمادگی کرده است، یادآور شد: همکاری اداره حمل و نقل و پایانه‌ها و گمرک برای برون‌سپاری فعالیت‌ها از الزام‌ها است.

فرماندار آستارا بر توسعه بندر این شهرستان برای ورود گسترده به بازار روسیه تأکید کرد و افزود: با ایجاد امکانات و استفاده از کانتینرهای سردخانه‌دار می‌توانیم به طور مستقیم به روسیه صادرات داشته باشیم.

شفقی با بیان اینکه ایجاد گروه تجاری برای ارتقای مبادلات کالا از طریق بندر آستارا مهم است، اظهار کرد: امکان رقابتی کردن بندر آستارا به منظور کاهش تعرفه‌ها وجود دارد.

وی، لایروبی و تسهیل در تخلیه و بارگیری کشتی‌ها به منظور رقابتی کردن بندر آستارا را حائز اهمیت خواند و بیان کرد: لزوم استقرار اداره گذرنامه در بندر آستارا از دیگر خواسته‌های بازرگانان است.

فرماندار آستارا به عملیاتی کردن پنجره واحد در گمرک آستارا در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: اتصال سیستم بندر به گمرک، لزوم تسریع در مطالعات زون‌بندری و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی از جمله خواسته بازرگانان در شهرستان مذکور است.

tel final1

Share