سخنگوی دولت

اطلاق عنوان ثروتمند به افرادی که حقوق بالای ۳ و نیم میلیون تومان دارند، غیر واقع بینانه است/باید حتما یا یارانۀ همه را نصف کنیم یا نصف یارانه مردم را قطع کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نوبخت با اشاره به شرط حقوق بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افراد برای حذف یارانه، این شرط را غیر واقع بینانه دانست و اظهار داشت: چیزی که مجلس بیان کرد ممکن است خیلی از اینها نیازمند یارانه نباشند ولی تعلق عنوان ثروتمند به این افراد به نظر نمی رسد خیلی واقع بینانه باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت ,برنامه صبح و گفت ‌و گو با موضوع بودجه سال ۹۵ و با حضور دکتر رستمیان نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و دکتر نوبخت سخنگوی دولت و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به روی آنتن رفت.nobakhto_2016-03-20_12-57-05nobakhto
دکتر نوبخت با اظهار اینکه رسیدگی به بودجه سال ۹۵ در مراحل پایانی است، گفت: امیدواریم که با قانونی شدن لایحه، فرصت برای دولت در جهت اجرای این بودجه فراهم شود.
وی در خصوص انتظارات دولت در تصویب بندهای مربوط به بودجه سال ۹۵ در مجلس اظهار داشت: بخش هایی، تقریبا با همان شکل و عبارات در قانون و در مصوبات مجلس ثابت مانده است و بخشی هایی نیز اصلاح شده و بخش هایی هم تغییراتی کرده است و اختلاف ماهوی وجود دارد.
سخنگوی دولت افزود: سقف منابع بودجه از ۲۶۷ هزار میلیارد تومان به چیزی در حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و از نظر ما بخشی از این افزایش، افزایش غیر محتمل و غیر واقع بینانه است.
وی موضوع تبصره ۱۴ را یکی از اختلافاتی مطرح کرد که در مفاد بودجه وجود دارد و بیان داشت: در رابطه با موضوع هدفمند کردن یارانه دولت با مجلس، اختلاف بسیار جدی در حذف ۲۴ میلیون نفری که مجلس، دولت را موظف کرده وجود دارد و ما این کار را نه اجرایی و نه عادلانه می دانیم و به سمت مجلس می رویم تا شاید مخالفت های ما بتواند موثر باشد و تغییری در جهت بودجه به وجود بیاید تا ما ضمن اجرای بودجه، بتوانیم اقدام مثبتی انجام دهیم.
نوبخت با اشاره به شرط حقوق بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افراد برای حذف یارانه، این شرط را غیر واقع بینانه دانست و افزود: انتظار مردم از تصویب قوانین و به ویژه برنامه و بودجه، گشایش و بهبود در وضعیت معیشتی شان است. ما قصد نداریم عرصه را با تصویب قوانین بر مردم تنگ کنیم. ما قبول داریم افرادی هستند که می توانند یارانه نگیرند. چیزی که مجلس بیان کرد مبتنی بر اینکه افرادی که حقوق شان بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه است ممکن است خیلی از اینها نیازمند یارانه نباشند ولی تعلق عنوان ثروتمند به این افراد به نظر نمی رسد خیلی واقع بینانه باشد. باید خروجی های این افراد از جمله کرایه خانه، داشتن دانشجو ودخل و خرج های دیگر را در نظر بگیریم.
ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور متذکر شد: اینکه به ۲۴ میلیون نفر یارانه نپردازیم و این پول به کارهای دیگر صرف شود، این موضوع از یک منظر کمک به دولت است اما از سوی دیگر، مشکلی که دولت دارد را به ۲۴ میلیون نفر، انتقال می دهیم و به نظر نمی رسد که به دولت کمکی باشد.
وی با اشاره به قانون هدفمند کردن یارانه ها تصریح کرد: قانون هدفمندی یارانه به این ترتیب تهیه شده که چون برخی از کالاها قیمت شان نسبت به قیمت منطقه ای فاصله دارد، بنابراین یارانه ای که به صورت غیرمستقیم داده می شود ما با افزایش قیمت ها و اصلاح قیمت ها حذف کنیم و پولی که از این افزایش بدست می آید ۵۰ درصد را به مردم دهیم و ۵۰ درصد باقی مانده را ۳۰ درصد به تولید کننده ها بدهیم تا کارشان رونق بگیرد و از فناوری ها استفاده کنند و ۲۰ درصد دیگر هم به دولت برای اجرای طرح های عمرانی و هزینه های جاری کمک شود.
نوبخت به کسری های موجود در دادن یارانه به یارانه بگیران پرداخت و گفت: در سال ۹۴ در حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت ها که از سال ۸۹ تا آن تاریخ صورت گرفته بود، دولت توانسته پولی را بدست آورد. طبق قانون باید ۱۶ هزار میلیارد تومان را بین مردم تقسیم کرده و باقی مانده را به تفکیک تولید کننده و خودش بر می داشت، اما آنچه که از گذشته به صورت نادرست اجرا می شد سبب شد، که ما نه تنها آن ۳۲ هزار میلیارد تومانی که بدست آمد را نصف نکردیم تا به مردم بدهیم از ابتدا ۱۰ هزار میلیارد تومان هم بر روی آن گذاشتیم و این ۴۲ هزار میلیارد تومان را بین مردم تقسیم کردیم یعنی سال گذشته هم از خزانه برداشتیم و همان نصفه دیگر را هم، تخصیصِ به این کار دادیم.
وی خاطر نشان شد: تا به حال اینگونه پرداخت ها وتخصیص ها خلاف قانون بوده اما بین مردم توزیع شده ست و حالا قرار است قانونمند باشیم و باید حتما یا یارانۀ همه را نصف کنیم یا نصف یارانه مردم را قطع کنیم.
سخنگوی دولت متذکر شد: قطع کردن نصف یارانه مردم با توجه به اینکه مردم سال ها با این وضعیت زندگی شان را تنظیم کردند آسان نیست، به همین منظور دولت اعلام کرد که هرکسی که می تواند انصراف دهد و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر حاضر شدند اما بقیه گفتند ما نیازمندیم الان هم که مجلس در قانون سال گذشته دولت را موظف کرد یارانه ها را کم کند ما در حد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کم کردیم اما بیشتر از این مشکل ساز خواهد بود.
در ادامه دکتر رستمیان با اشاره به جلسات کمیسیون تلفیق در رابطه با یارانه بیان داشت: در بحث هایی که شب گذشته در کمیسیون تلفیق شد و قبلا هم بیان شده، این بود که هرکسی که ماهیانه بیش از ۳ و نیم میلیون تومان پول می گیرد، یارانه اش حذف شود. البته عددی برای این تعداد افراد نوشته نشده و ممکن است ۲۴ میلیون نباشد.
وی افزود: رصد کردن درآمد ها که در خیلی از کشورهای دیگر هم وجود دارد، می تواند از فرار مالیاتی هم جلوگیری کند و لذا این عدد ممکن است پیش بیاید.
این نماینده مجلس اظهار داشت: دیشب تصمیم گرفته شد این پولی که بدست می آید به سمت اشتغال برود.
وی با اشاره به مالیات بر سیگار گفت: این مالیات هوشمند و هدفمند است برای اینکه بر یک کالای آسیب رسان بود و امیدواریم روزی داشته باشیم که یک نفر سیگار نکشد و هیچ پولی از این قسمت بدست نیاید ولی تا زمانی که این کالای آسیب رسان است باید درآمدش گرفته شود و به سمت مردم بیاید.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به دو نرخه شدن بنزین اشاره کرد و بیان داشت: همچنین در رابطه با بنزین مصوب شد، سقفی تعیین شود تا افرادی که بیش از آن سقف مصرف می کنند دولت تعیین نرخی کند تا این افراد بیش از قیمت مصوب بپردازند.
رستمیان در خاتمه به راهکارهایی برای جلوگیری از فرار مالیات دهندگان پرداخت و عنوان کرد: با اظهار به اینکه اگر ما مجازاتی فراتر برای فرار کنندگان مالیات ها و مالیات پلکانی داشتیم تفاوت حقوق و تبعیض ها کمتر بود و تعادل بخشی درآمد ها در زمینه رصد مالیاتی و افزایش پلکانی به درآمدهای بالاتر را خواهیم داشت./

tel final1

Share