خبر فوری؛

اس ۳۰۰ از انزلی وارد ایران شد/روس ها به وعده خود عمل کردند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا برخی منابع خبری از پهلو گرفتن کشتی نظامی روسی حامل اس ۳۰۰ در دریای کاسپین خبر داده اند.در همین حال در شبکه های مجازی و برخی سایت ها تصاویر و فیلم های مردمی در خصوص عبور محموله اس ۳۰۰ در جاده رشت – انزلی منتشر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک , برخی منابع خبری از پهلو گرفتن کشتی نظامی روسی حامل اس ۳۰۰ در دریای کاسپین خبر داده اند.

photo_2016-04-12_10-58-48

سرانجام پس از ۹ سال از امضای قرارداد فروش سامانه موشکی اس ۳۰۰ بین ایران و روسیه، این محموله از طریق راه انزلی وارد ایران شد.

به گزارش «تابناک»، سامانه موشکی S۳۰۰، یک سامانه موشکی سطح‌ به ‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست و در واقع نوع تکمیلی سامانه پدافندی ارتفاع بالای S۲۰۰ به شمار می‌رود. این سامانه اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط شرکت همکاری‌های صنعتی آلماز برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد و مدل‌های مختلف این موشک در سازمان ناتو با نام‌های سام ۱۰، سام ۱۲ و سام ۲۰ شناخته می‌شوند.

اس۳۰۰ در حال حاضر یک خانواده است و انواع مختلفی از این سامانه با کاربردهای متفاوت در وزارت دفاع روسیه تولید شده است. هم‌اکنون اس۳۰۰ پی‌ام‌یو (S-300PMU) به‌ عنوان یکی از مرگبارترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی خانواده اس۳۰۰ است که توانایی ردیابی و انهدام حدود ۱۰۰ هدف را دارد. آن‌ طور که روس‌ها اعلام کرده‌اند، زمان آماده‌سازی این نوع از سامانه‌ها، حدود پنج دقیقه‌ است که این خود یکی از ویژگی‌های مهم سامانه موشکی اس۳۰۰ پی‌ام‌یو به شمار می‌رود.

سال ۲۰۰۷ میلادی بود که خبر امضای یک قرارداد نظامی میان ایران و روسیه، به خبر اول بیشتر رسانه‌های جهان تبدیل شد: “ایران از روسیه سامانه موشکی اس۳۰۰ خرید”. جمهوری اسلامی ایران و شرکت “روس آبارون اکسپورت” شرکت دولتی صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه در سال ۲۰۰۷ قراردادی را امضا کردند که به‌ موجب آن، این شرکت موظف شد ۵ آتشبار S300 را به‌ ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار به ایران تحویل دهد؛ اما دیمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه سه سال بعد و در سال ۲۰۱۰ میلادی با صدور فرمانی، تحویل سامانه موشکی اس۳۰۰ به ایران را ممنوع کرد.

همزمان با لغو این قرارداد از سوی دولت روسیه، جمهوری اسلامی ایران نیز به دادگاه بین‌المللی در این‌ باره شکایت و نهایتا دادگاه، رأی خود را صادر و روسیه را محکوم کرد و مقرر شد، مسکو طبق قرارداد، خسارت لغو این قرارداد را که چیزی حدود ۴میلیارد دلار اعلام شده بود، به تهران بپردازد.

چندی بعد و در سال ۲۰۱۳، روزنامه «کامرسانت» چاپ روسیه با انتشار خبری، اعلام کرد که “ولادیمیر پوتین” رئیس‌جمهوری روسیه در دوازدهم آگوست به ایران سفر خواهد کرد تا با حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران مذاکره کند.

سرانجام بر اساس کش و قوس های فروان، امروز این سامانه به ایران وارد شد هرچند امریکایی ها بارها به انتقاد از تصمیم روسیه درباره تحویل موشک های اس ۳۰۰ به ایران پرداخته بودند.
سخنگوی وزرات خارجه، ورود بخش اول سامانه دفاع هوایی S300 از روسیه به ایران را تأیید کرد.

tel final1

Share