علی نوبخت:

از مشاوره‌های برادرانه برای حضور در مجلس تا تاکید بر حفاظت از محیط‌ زیست/۲۸ درصد مردم متاسفانه به نوعی درگیر اختلالات روانی هستند/از اهداف و شعارهای انقلاب فاصله بسیاری گرفته‌ایم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نوبخت گفت: ما از اهداف و شعارهای انقلاب و فصل سوم قانون اساسی در مورد حقوق ملت فاصله بسیاری گرفته‌ایم. دیگر تحمل چنین شرایطی برای بنده و امثال من که دارای این گونه سوابق انقلابی بوده‌اند، سخت بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از باشگاه خبرنگاران , علی نوبخت‌حقیقی قائم مقام سازمان نظام پزشکی، عضو و دبیر گروه علمی پیراپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی است که توانسته در انتخابات هفتم اسفند ماه کاندیدای منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در دور دهم مجلس شورای اسلامی شود.photo_2016-03-25_01-04-04

حال فرا رسیدن ایام عید نوروز بهانه‌ای شد تا گفتگویی صمیمانه‌ با برادر سخنگوی دولت یازدهم و رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد حسن روحانی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری و معاون اسبق درمان وزارت بهداشت دولت سازندگی داشته باشیم.

از اینکه وقت گذاشتید تا به سوالات ما پاسخ دهید سپاسگزاریم، لطفا مختصری از زندگی خودتان بگویید؟

نوبخت: بنده متولد اردیبهشت ماه ۱۳۲۷ رشت بوده و در یک خانواده روحانی به دنیا آمدم. به دلیل شرایط آن زمان از کلاس ششم ابتدایی به قم رفتم و در مدرسه‌ای که شهید بهشتی مدیریت آن را برعهده داشت ۴ سال مشغول تحصیل شدم، پدربزرگم جزو روحانیان قم و از دوستان امام خمینی (ره) بودند و همچنین از سال‌های ۳۹ تا ۴۰ بنده در محضر ایشان و آیت‌الله بهجت حضور پیدا کردم. بعد از سال‌های ۴۲ که اتفاقات ۱۵ خرداد در قم به وقوع پیوست بنده نیز با پیوستن به انقلابیون بطور مداوم مشغول فعالیت‌های مبارزاتی شدم.سه فرزند دارم و خودمان ۴ برادر و ۳ خواهر هستیم.

 فرزندان شما نیز در عرصه پزشکی فعال هستند؟

نوبخت: بله.

 آیا دوست ندارید که آنها نیز وارد عرصه سیاست شوند؟

نوبخت: خیلی توصیه نمی‌کنم مگر اینکه از قبل مانند بنده درگیر این امر شده باشند که البته فرزندانم این مقدار وارد حوزه و فعالیت‌های سیاسی نشده‌اند.

قبل از ورود به عرصه نمایندگی و سیاست در کدام حوزه مشغول فعالیت بودید؟

نوبخت: بنده فوق‌ تخصص بیماری‌های کلیوی، استاد دانشگاه شهیدبهشتی و دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران هستم. البته استاد بیماری‌های داخلی و کلیه، بیش از ۲۰ سال مدیر گروه بیماری‌های کلیوی بودم که اکنون چند سالی است بازنشسته شده و در بیمارستان مهر تهران مشغول فعالیت هستم. اما طی سال‌های اخیر معاون آموزشی و پژوهشی بهداری استان تهران از سال ۶۳ تا ۶۵، معاون درمان و امور مالی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال ۶۵ تا ۶۸، معاون درمان وزارت بهداشت و درمان آموزش و پزشکی از سال ۶۸ تا ۷۲، قائم مقام سازمان نظام پزشکی و رئیس هیئت عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی از سال ۷۰ تا ۷۵ و از سال ۷۵ تا ۸۹ عضو و دبیر گروه علمی پیراپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی بودم.

 چه شد که وارد عرصه سیاست و نمایندگی مجلس شورای اسلامی شدید؟

نوبخت: سیاست ما عین دیانت ماست و یک انسان متقی ایرانی این دو برایش جداناپذیر است، باید گفت که بسیاری از فعالیت‌های بنده طی سال‌های اخیر بیشتر در حوزه سیاست بوده است. اکنون مردم با مشکلاتی که بر اثر مسائل جنبی و تحریمی در اوضاع اقتصادی کشور به وقوع پیوسته مواجه‌اند، متاسفانه وضعیت اقتصادی کشور به دلیل تحریم و سوء مدیریت‌ها به رکود نشسته و در نتیجه تولید و اشتغال کاهش پیدا کرده و آمارهای وحشتناکی از بیکاری هزاران جوان جویای کار امروز وجود دارد. همچنین در کنار این مسائل شاهد آمار اعتیاد، طلاق و نیز اختلالات روانی هستیم.

۲۸ درصد مردم متاسفانه به نوعی درگیر اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب هستند که این امر تکان‌دهنده‌ایست، تمامی این آمارها حکایت از آن دارد که ما از اهداف و شعارهای انقلاب و فصل سوم قانون اساسی در مورد حقوق ملت فاصله بسیاری گرفته‌ایم. دیگر تحمل چنین شرایطی برای بنده و امثال من که دارای این گونه سوابق انقلابی بوده‌اند، سخت بود لذا بخاطر احساس مسئولیت وارد عرصه نمایندگی شدم و اینکه کشوری با این همه منابع غنی اینطور دچار بیکاریست در شأن ملتی با فرهنگ انقلابی ایران نیست و باید این نقاط ضعف را جبران کرد.

 آیا برای ورود به عرصه نمایندگی با شخص خاصی و یا برادرتان نیز مشورت داشته‌اید؟

نوبخت: بله. با بسیاری از اشخاص برای ورود به عرصه نمایندگی از جمله برادرم مشورت کردم.

 با چه هدفی وارد لیست امید تهران شدید؟

نوبخت: بنده حضور در لیست انتخاباتی امید را انتخاب نکردم، حتی در میلیون‌ها پوستری که از لیست امید در سطح شهر و ستادهای انتخاباتی پخش شد نیز اسم و تصویر بنده به دلیل مشکلاتی که وجود داشت و نامم در روز آخر به لیست امید وارد شد. البته با اینکه اسم بنده به دلیل حروف الفبایی جزو اسامی انتهایی لیست بود، میزان رأی بنده را به صورت جهشی در میانه لیست منتخبان مردم قرار دارد دلیل این موضوع را می‌توان رای ماخوذه من را از حوزه‌های جامعه پزشکی و حتی بیمارانم که فعالیت بسیاری در این زمینه کردند مرتبط دانست. اگرچه لیست‌های دیگر و معروف به اصولگرایی نیز اسمم را در لیست خود قرار داده بودند.

 به نظرتان اگر وارد لیست امید نمی‌شدید باز هم رأی می‌آوردید؟

نوبخت: احتمال انتخاب شدن من کمی ضعیف‌تر می‌شد.

 بعد از حضور در مجلس دهم بیشتر تمایل دارید در کدامیک از کمیسیون‌ها حضور پیدا کنید؟

نوبخت: به دلیل اشراف به مسائل پزشکی و بهداشت دوست دارم در کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور پیدا کنم، همچنین تعداد بسیاری از انجمن‌های علمی پزشکی و غیرپزشکی با بنده مرتبط هستند که می‌توان با استفاده از نظرات کارشناسی و مشورتی آنها در انجام و تصمیم‌گیری‌های مجلس نتایج موفق‌تری را کسب کرد.

مهمترین طرحی که می‌خواهید در مجلس دهم دنبال کنید چه خواهد بود؟

نوبخت: به طور کلی حقوق مردم و فصل سوم قانون اساسی را در مجلس دهم پیگیری می‌کنم زیرا باید قولی که به واسطه این قانون به مردم داده شده را عملی کرد اما به طور خاص موضوع طرح تحول نظام سلامت خواهد بود. حدود ۲۰ سال پیش این طرح را به نحوی دیگر در کشور اجرا کردم که بعدها اجرای آن دچار مشکل شد تا اینکه امروز در دولت یازدهم بار دیگر اجرایی شده است، بنده در زمان یازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری یکی از مشاوران حسن روحانی در امر بهداشت و درمان بودم که تلاش کردیم طرح تحول نظام سلامت را پیگیری و اجرا کنیم.

امروز بیشتر از ۹۰ تا ۹۵ درصد هزینه درمان در طرح تحول نظام سلامت برعهده دولت است اما برای تداوم و نهادینه کردن این طرح مجلس کمک بسیار شایانی می‌تواند انجام دهد، باید یکسری منابع پایدار در ارتباط با این طرح تعریف شود زیرا اکنون مقداری از لحاظ پرداخت‌ها این طرح دچار اشکال شده و مسلما طرح تحول نظام سلامت نیازمند یک اصلاحیه و تقویت از حوزه مجلس است تا ضمانت اجرایی بیشتری برای آن فراهم شود.

 به نظر شما از میان لاریجانی و عارف کدامیک برای ریاست مجلس دهم انتخاب خواهد شد؟

نوبخت: دقیقا این موضوع قابل پیش‌بینی نیست و باید کمی صبر کرد تا مرحله دوم انتخابات برگزار شود تا بافت مجلس کاملا مشخص شود، البته در این زمینه کمی به رایزنی خواهم پرداخت ولی به نظر جمع نیز احترام می‌گذارم. معمولا از قبل چیزی به من دیکته نمی‌شود، حاضر هم نیستم به صورت چشم بسته وارد موضوعی شوم و امیدوارم با خردورزی و عقل جمعی بتوان رئیس مجلس را انتخاب کرد.

آیا در ایام تعطیلات عید به سفر هم خواهید رفت؟

نوبخت: بیشتر برای دیدار مادرم که بیمار نیز هست به رشت خواهم رفت زیرا معالجه ایشان تحت نظارت و مسئولیت بنده است و سعی می‌کنم بیشتر در خدمت مادرم باشم.

پیام شما به نمایندگان منتخب مجلس دهم چیست؟

نوبخت: ابتدا ایام عید نوروز باستانی را به مردم تبریک می‌گویم و از آن‌ها می‌خواهم که برای بنده و دیگر نمایندگان منتخب دعا کنند تا در اجرای قانون اساسی و فرامین رهبری موفق عمل کنیم و آرزوی سلامتی برای بیماران دارم، همچنین آرزو دارم مردم در سال جدید بیشتر به پاکیزگی محیط زیست که تأثیر بسیاری بر روی سلامتشان دارد، اهمیت دهند متأسفانه در فصل مسافرت‌ها بیشتر شاهد آسیب مردم به محیط زیست هستیم و تلاش بنده در مجلس دهم بیشتر برروی حفظ بهداشت و سلامت مردم خواهد بود. امیدوارم وضع معیشت مردم با تلاش‌های مسئولان و خودشان بهتر شده تا زندگی توأم با سلامتی و شادی داشته باشند.

tel final1

Share