دیارمیرزا گزارش می دهد

افزایش قیمت کرایه تاکسی در رشت چرا و به چه قیمت؟!/از پذیرش موقت و مشروط توسط فرمانداری تا فرهنگ سازی برای استفاده بیشتر مردم از وسیله حمل و نقل عمومی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهدوی بیان می دارد: تاکسیرانی و شورای شهر رشت در این زمینه یک کار کارشناسی انجام داده اند و گفته اند که قرار است ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی کنند و فرمانداری رشت نیز موقتا و مشروط مصوبه شورای شهر را تصویب کرده است

photo_2016-04-11_20-23-48اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در روزهای آغازین سال ۹۵ افزایش نرخ کرایه تاکسی  شهری در رشت نارضایتی عمومی را در پی داشته است.طیق اعلام تاکسیرانی و شورای شهر رشت نرخ کرایه تاکسی بین ۲۷ الی ۳۰ درصد افزایش یافته که این میزان افزایش بالاتر از نرخ تورم سالانه است.(قیمت جدید)

 افزایش قیمت کرایه ها از یک سو اعتراض مردمی را برانگیخته و مردم بر این اعتقادند که تامین حمل و نقل درون شهری ارزان و راحت از سوی دولت و شهرداری و حق طبیعی همه شهروندان است.

اما یا توجه به اینکه دولت نرخ تورم را کمتر از ۱۵ درصد اعلام کرده و حتی میزان حقوق کارمندان نیز ۱۲ درصد رشد یافته, طبق اعلام مسوولان نرخ کرایه ها ۳۰ درصد افزایش می یابد اما شاهد این هستیم که در برخی از مسیرها درصد افزایش کرایه به ۴۰ درصد هم رسیده است.بنابراین این میزان از افزایش کرایه ها برای شهروندان از یک سو تعجب آور بوده و از سوی دیگر مطمئنا هزینه قابل توجهی به سبد خانوار اضافه می کند.

پذیرش موقت و مشروط

mahdavi_7950در همین زمینه عیسی مهدوی فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه شورای شهر رشت و کمیسیون مربوطه در این زمینه یک کار کارشناسی انجام داده است به خبرنگار دیارمیرزا می گوید: طرح افزایش قیمت کرایه تاکسی های درون شهری رشت در نهایت به تصویب شورای شهر رسیده و فرمانداری رشت نیز آن را تائید کرده است.

فرماندار شهرستان رشت می افزاید: دلایل کارشناسی آنها دقیق بوده و از سوی دیگر تا این لحظه برخلاف سال گذشته هیچگونه بخشنامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر درصد مجاز نرخ افزایش حمل و نقل درون شهری به ما ابلاغ نشده است.

مهدوی از پذیرش موقت و مشروط این مصوبه توسط فرمانداری خبر می دهد و بیان می دارد: تاکسیرانی و شورای شهر رشت در این زمینه یک کار کارشناسی انجام داده اند و گفته اند که قرار است ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی کنند و فرمانداری رشت نیز موقتا و مشروط مصوبه شورای شهر را تصویب کرده است و اگر بخشنامه ای از سوی وزارت کشور صادر شود مطمئنا نرخ های کرایه تغییر خواهند کرد.

فرماندار شهرستان رشت در ادامه اظهار می دارد: شورای شهر رشت و آقای شریفی باید از دلایل خود در خصوص این میزان از افزایش نرخ کرایه ها همانگونه که در جلسه با ما دفاع کردند در نزد مردم هم دفاع کنند و اگر درصد افزایش کرایه از میزان ۲۷ الی ۳۰ درصدی مصوب بیشتر بوده است مطمئنا باید در این زمینه پاسخگو باشند.

مهدوی در پایان با بیان اینکه امکان تجدید نظر در نرخ کرایه وجود دارد تصریح می کند: آقایان در جلساتی که با فرمانداری برگزار کرده اند قول ساماندهی و نوسازی حمل و نقل عمومی را داده اند و باید به این مساله پایبند باشند.

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت با تاکید بر لزوم رعایت منافع عمومی ادامه دهد:با توجه به اتفاقاتی که در سطح شهر رخ داده و تغییر بافت مرکزی این مساله بر درآمد تاکسی ها نیز تاثیر گذاشته و از سوی دیگر ناوگان حمل و نقل عمومی رشت فرسوده است و به هیج وجه در شان شهروندان نیست و امیدواریم شاهد نوسازی ناوگان باشیم.

از جذابیت برای تاکسی دارها تا فرهنگ سازی برای استفاده بیشتر مردم از وسیله حمل و نقل عمومی

---۱a13rasooliرضا رسولی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا با بیان اینکه یک سری اشکالات تاریخی در حوزه برنامه ریزی حمل و نقل عمومی مواجه هستیم اظهار می دارد: نرخ یکی از ابزار مهم برنامه ریزی در این حوزه است. طی اتفاقاتی که در شهر رشت طی سال های گذشته رخ داد به نظر می رسد که نرخ کرایه تاکسی برای تاکسیران ها جذابیت کافی را ندارد.

وی می افزاید: طبق بررسی های انجام شده بیشتر تاکسی دار ها تحت فشارهای مالی قرار گرفته اند بطوریکه ترجیح داده اند به کار دیگری مشغول شوند و یا در ساعات پیک مشغول کار نباشند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت نرخ کرایه تاکسی در رشت را به نسبت سایر شهرها را غیرواقعی می داند و می گوید: با توجه به ترافیک سنگین رشت این ضعف ها باید به نوعی برطرف می شد.

رسولی با بیان اینکه ممکن است افزایش نرخ کرایه تاکسی به شهروندان فشار وارد کند، می گوید: در این لحظه بین منافع تاکسی ران ها و شهروندان در یک دوگانگی قرار می گیریم. اما کاری که در تمام دنیا انجام می دهند بدین گونه است که باید مُدهای مختلف سفر وجود داشته باشد و ترجیحا به سمت وسایل حمل و نقل انبوه بر باشد.

عضو شورای شهر رشت می افزاید: باید سعی کنیم خط بی آر تی توسعه پیدا کند و نرخ کرایه برای ون، اتوبوس و بی آر تی کاهش یابد و از سوی دیگر با یک کار فرهنگی و اطلاع رسانی درست مردم به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل انبوه بر سوق پیدا کنند.

رسولی بر لزوم توجیه پذیر شدن رانندگان تاکسی برای ارائه خدمات تاکید می کند و می گوید: سیاست افزایش قیمت کرایه و به عبارت صحیح تر نزدیک کردن قیمت به واقعیت برای این بوده که در کنار افزایش استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی تمرکز را از وسیله نقلی سواری کاهش دهیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت استفاده ۸۸ درصدی از وسیله سواری برای جابجایی در رشت را یک فاجعه می خواند و می گوید: میانگین استاندارد می گوید که ۲۵ درصد شخصی و ۲۵ درصد شخصی و طبیعی است در هر شهری و با هر شرایطی با بحران مواجه خواهید شد.

وی اظهار می دارد: انشاءالله با بهبود سیستم حمل و نقل همگانی خدمات بهتر و سازگار تر با محیط زیست به شهروندان ارائه شود و از لحاظ اقتصادی نیز برای مردم به صرفه باشد و از طرف دیگر نرخ کرایه تاکسی نیز واقعی شود.

رسولی در پایان می گوید: با توسعه سیستم بی آر تی و تراموا و افزایش تمایل مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل انبوه بر مطمئنا مردم خدمات بهتری دریافت خواهند کرد و شهر رشت نیز از گزند آسیب های محیط زیستی و آلودگی آب و هوا و اتلاف وقت در ترافیک در امان خواهد ماند.

اتوبوس هست ولی کم است

bus_2016-03-29_16-04-49موافقت مشروط و موقتی فرمانداری شهرستان رشت با مصوبه شورای شهر درحالی صورت می گیرد که در دو شهر شیراز و تهران فرمانداری ها با مصوبه شوراهای اسلامی در خصوص میزان افزایش کرایه های حمل و نقل عمومی به‌دلیل عدم مطابقت نرخ کرایه‌ها با سیاست‌های دولت و نیز نرخ تورم سالانه مخالفت کرده اند و حتی شورای شهر تهران دست به تعدیل قیمت ها زده است.
اظهارات مسوولان در حالی صورت می گیرد که در رشت خط ویژه اتوبوس فعلا در حد وعده باقی مانده و افتتاح آن بارها به تاخیر افتاده است و از سوی دیگر به دلیل عدم وجود قطار سبک شهری یا مترو و همچنین کمبود شدید اتوبوس و فرسودگی اکثر آنها عملا راهکار دیگری به جز استفاده از خودروهای شخصی و تاکسی ها باقی نمی ماند. بنابراین اینکه بگوییم برای فرهنگ سازی و افزایش تمایل مردم به استفاده از وسایل «انبوه بر» نرخ کرایه ها افزایش پیدا کرده اند نمی تواند دلیل منطقی و قابل پذیرشی برای افکار عمومی باشد و ناخودگاه یاد این جمله می افتیم که می گوید «آب هست ولی کم است».نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ,سفری ارزان و سریع، شهری پاک و بدون آلودگی و همچنین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چون بی آر تی، مترو و تراموا مطمئنا مورد رضایت همه ی شهروندان خواهد بود اما چه کنیم که هنوز تراموا و بی آرتی وجود ندارد و تمام امکاناتمان همان تاکسی های فرسوده و گران و اتوبوس های فرسوده تر هستند.

تهیه و تنظیم:سینا هوشمند

tel final1

Share