بابک کاظمی

هفت اسفند تبلور شعور و شور سیاسی مردم

مقام معظم رهبری در ماه‏های اخیر در بیانات متعدد با دعوت از مردم و فعالان سیاسی برای حضور در انتخابات، حتی‏ کسانی‏‌که به نظام اسلامی نیز معتقد نبوده و دل در گروی اعتلای ایران دارند، زمینه‏ ساز اصلی این حضور پرشور بودند.

مقام معظم رهبری در ماه‏های اخیر در بیانات متعدد با دعوت از مردم و فعالان سیاسی برای حضور در انتخابات، حتی‏ کسانی‏‌که به نظام اسلامی نیز معتقد نبوده و دل در گروی اعتلای ایران دارند، زمینه‏ ساز اصلی این حضور پرشور بودند.

entekh940929000780_PhotoAملت ایران با پشت سر گذاشتن یک جمعه پرکار، برگ زرین دیگری بر افتخارات خود افزود و روز هفتم اسفندماه را به روز شکوه و تجلی مردم‌سالاری دینی تبدیل نمود. مشارکت ۶۲ درصد واجدین شرایط برای رأی دادن در انتخابات، نشان از وحدت، انسجام، شور و نشاط ملی و پیوند ناگسستنی مردم با نظام اسلامی دارد.
حضور با شکوه مردم بصیر ایران در روز هفتم اسفند، پای صندوق‌های رأی به جهت برگزیدن کاندیداهای مورد نظرشان در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، یک‌بار دیگر عظمت نظام مقدس جمهوری اسلامی که متکی بر دو اصل جاودانه مردم‌سالاری و دینی می‌باشد را به رخ جهانیان کشید و مایه خوشحالی دوستان و یأس و ناامیدی دشمنان گردید.
مردم با حضوری معنادار بار دیگر با رهبر معظم انقلاب اسلامی بیعت کردند و به نظام جمهوری اسلامی ایران آری گفتند. مسئولان، به‌ویژه منتخبان ملت با هر گرایش و عقیده‌ای به این نکته واقف باشند؛ این حضور با شکوه بار سنگینی برای آنان ایجاد کرده است که شاید به اینزودی‌ها و به اینسادگی‌ها نتوانند از عهده آن برآیند. برای پاسخگویی به این مشارکت و حضور گسترده مردم، نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی باید اولویت‌های مهم جامعه را در نظر بگیرند و از تمامی ظرفیت‌های مجلس در ابعاد قانون‌گذاری و نظارت استفاده کنند و از چالش‌های جناحی به‌جد پرهیز کرده و به نابسامانی‌ها و تبعیض‌های جامعه توجه کنند و برای برطرف کردن محرومیت‌ها قدم بردارند.
اداره مناسب، صحیح، روزآمد و مدبرانه یک کشور، موجب می‌شود که اموری مانند شکوفایی استعدادها، رفاه اقتصادی، امنیت اجتماعی و ثبات سیاسی آن‌جامعه، به‌خوبی تحقق یابد. امروز، دیگر کسی نیست که معتقد باشد با هرج‌ومرج و بی‌نظمی در سطوح مختلف یک جامعه، می‌توان به موفقیت مدیریتی دست‌یافت و نیازهای اساسی‌مردم را برآورده کرد؛ زیرا انتظار مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مضاف بر پاسداری از دین، تحقق اهداف انقلاب اسلامی، حرکت در خط ولایت و ایستادگی در برابر دشمن، این است که:
۱. به حل مشکلات روزمره‌شان، از طریق تصویب قوانین راه‌گشا، کمک کنند؛
۲. در راه رشد کشور در زمینه‌های گوناگون، گام‌های مفید و سازنده بردارند؛
۳. لوازم عزت و بزرگی آنان در تعاملات جهانی را فراهم آورند.
در غیر این صورت، بدبینی و سرخوردگی به سراغ مردم که از سرمایه‌های اصلی کشور هستند خواهد آمد و در دوره‌های بعدی انتخابات، از مشارکت آنان کاسته خواهد شد؛ امری که اکنون در کشورهای غربی، به‌روشنی دیده می‌شود. رهبر معظم انقلاب در این‌باره فرمودند: «نمایندگان مجلس، باید به مسؤولیت نمایندگی، به چشم امتحان الهی نگاه کنند و مطمئن باشند که سعادت و فلاح آنان و جامعه اسلامی، در برآمدن از عهده این امتحان بزرگ است.» الحمدلله مشارکت حداکثری که از اهداف حیاتی و راهبردی نظام است با این سطح از مشارکت تحقق یافت و به‌نوعی «ظرفیت‌سازی امنیتی» و ایجاد بازدارندگی نرم ایجاد شد. با عملیاتی شدن مشارکت از این پس، سناریوهای تهدیدزای خارجی خنثی خواهد شد؛ به‌گونه‌ای‌که شاخص‌های مشروعیت‌افزایی ارتقا می‌یابد و قدرت مانور دیپلماتیک متولیان امر در رایزنی‌های راهبردی افزایش می‌یابد.

حال نگاهی به حجم بالای مشارکت در انتخابات هفتم اسفند که آن‌را جزو انتخابات‌های تاریخی ایران کرد، بیانگر این واقعیت است که مردم ایران دعوت رهبر انقلاب ورییس دولت تدبیرامید را برای مشارکت در انتخابات لبیک گفته‌اند و فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، رأی خود را به صندوق اقتدار نظام جمهوری اسلامی انداخته‌اند تا در آشفته‌بازار ناامنی در خاورمیانه، نظام و حکومت را برای تأمین امنیت کشور بیش از هر زمان دیگر ترغیب کنند.
این در حالی است که وجود چنین پشتوانه مردمی برای نظام جمهوری اسلامی نیز فکر دشمنان برای هرگونه تعرض و تجاوز به ساحت کشور را آشفته می‌سازد. این درست همان نقطه و خواسته‌ای است که رهبر انقلاب را بر آن می‌دارد تا در اقدامی غیرمعمول در سطح دنیا از مخالفان داخلی نظام نیز دعوت کنند تا در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند. حال تمامی این نمادها و شاخص‌هاست که باعث می‌شود نگاه حزبی و جریانی را از انتخابات هفتم اسفند دور کنیم و فراتر از پیروزی حزبی و جریانی به چنین انتخاباتی بیندیشیم.
نظام اسلامی با برخورداری از چنین پشتوانه مردمی، با سرعت مسیر پیشرفت و قرار گرفتن بر قله‌های عزت و افتخار را می‌تواند طی کند. مسیری که طی ۳۷ سال گذشته پیموده شد و نتیجه آن پیشرفت‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف و تبدیل شدن جمهوری اسلامی به قدرت اول منطقه راهبردی غرب آسیا شد؛ به برکت همین پشتوانه‌های مردمی و بر همین اساس با تکیه بر همین مردم همیشه در صحنه و خالق حماسه‌های ماندگار و زیبا، جمهوری اسلامی می‌تواند با شتاب بخشیدن به پیشرفت‌های خود و ساختن ایران، تبدیل به یک قدرت مؤثر و تعیین‌کننده بین‌المللی‌باشد.
درپایان ذکراین نکات ضروری به نظر می رسدکه که مردم ازنمایندگان خودانتظاراتی دارندکه این انتظارات بحق ومنطقی می باشد ونمایندگان عزیزبایددرجهت جامه ی عمل پوشاندن به این انتظارات اقدامات اساسی انجام دهندکه ذیلا بدان ها اشاره می گردد
۱. خدمت صادقانه: خدمت به مردم اگر صادقانه باشد، یک عبادت محسوب می‌شود. عبادتی که بعد از ایمان به خدا و پرستش آن یگانه بی‌همتا، نزد پروردگار اجری عظیم و پاداشی بزرگ دارد. مردم با مسئولان و کارگزاران نظام صادقانه رفتار می‌کنند و این حضور و مشارکت گسترده آنان در انتخابات که در واقع، لبیک عمومی به فراخوان نظام به‌حساب می‌آید، از روی صدق و صفا بود. بر همین اساس مسئولان و خصوصاً منتخبین ملت در هفتم اسفندماه باید از این ملت به‌صورت شایسته تشکر نمایند.
۲. ساده‌زیستی: مسئول در نظام جمهوری اسلامی باید ساده‌زیست باشد. زندگی اشرافی و گرفتار شدن در مسیر تجملات، آفت بزرگی برای مسئولان به‌حساب می‌آید. کسانی‌که به‌عنوان منتخب ملت، به مجالس شورای اسلامی و خبرگان راهیافته‌اند، باید بدانند که رمز و راز خیر دنیا و آخرت آنان، در ساده‌زیستی و دوری از اشرافیت و تجملات دنیایی است. مجلسی می‌تواند به تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی و ازجمله پیشرفت کشور کمک نماید که نمایندگان آن ساده‌زیست باشند.
۳. پاک‌دستی: از نیازهای ضروری امروز جامعه اسلامی، یک مبارزه معقول، قانونی و قاطع با فساد در تمامی زمینه‌ها می‌باشد. واقعیت تلخ آن است که در سال‌های پایانی دهه چهارم انقلاب اسلامی، همچنان در حال درجا زدن در مرحله سوم انقلاب اسلامی هستیم. باید برای نیل به مرحله نهایی و تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی یعنی‌همان تمدن‌سازی اسلامی و رسیدن به حیات طیبه، از مرحله دولت‌سازی اسلامی (مرحله سوم) عبور کنیم.
۴. حضور پیوسته در جایگاه مسؤولیت: کرسی مجلس امانتی چهارساله از سوی مردم به موکلین خود می‌باشد. نمایندگان مجلس باید این فرصت چهارساله را برای عمل بر مبنای صلاحیت‌ها و اختیارات و وظایف قانونی خود مغتنم شمرند. نمایندگانی در این امر موفق خواهند شد که در جایگاه مسؤولیتی خود، حضوری پیوسته داشته باشند.
۵. ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی و جناحی: رویکردهای منفعت‌طلبانه شخصی، باندی و جناحی، از آفات خسارت‌بار برخی از مسئولان کشور در سطوح مختلف طی سال‌های گذشته بوده است، نمایندگان مجلس در حال شکل‌گیری دهم، باید به این مهم توجه داشته باشند که نماینده مردمی هستند که به آنان رأی داده‌اند. این نمایندگان باید خود را بدهکار و مدیون مردم بدانند. نماینده از هر حوزه‌ای که انتخاب شده باشد، نماینده ملت ایران محسوب می‌شود و باید از حقوق ملت و منافع ملی دفاع کند. لازمه موفقیت در دفاع از حقوق مردم، ترجیح منافع ملی بر منافع و خواسته‌های شخصی و جناحی است. نماینده‌ای که خود را مدیون حزب و جناح خود بداند و در هر موضوعی احساس وامداری به دیگران داشته باشد، هرگز نمی‌تواند مدافع حقوق ملت باشد.
۶)حمایت همه جانبه ازدستاوردهای دولت تدبیرکه الحق والانصاف دولت تدبیرامیدخصوصا تیم دیپلماسی کشوردرعرض این دوسال اقدامات شایسته ای انجام داده اندکه قطعا بایدمسله برجام وپسابرجام موردتاییدمنتخبان مردم گردد
۸)کمک همه جانبه درجهت ایجاد آرامش ورونق اقتصادی که خواسته ی مردم فهیم ایران خصوصا مردم فرهیخته ی پایتخت بودکه بارای دادن به لیست امیدخواهان تحقق این شعاردرعمل هستند

بابک کاظمی – فعال سیاسی اصلاح طلب سخنگوی کانون فرهنگیان شهرستان رشت

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share