سخنگوی دستگاه قضا در جمع خبرنگاران

نرخ دیه ۹۵ اعلام شد/منع تعقیب جهانگیری/وضعیت پرونده خاوری، بقایی و مرتضوی/متهمان پرونده حمله به سفارت عربستان با قرار آزاد شدند/در مورد ورود مدعی العموم به اظهارات قاضی پور اطلاعی ندارم/صحبت رفتن رئیسی به تولیت حرم قدس رضوی جدی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنگوی قوه قضاییه گفت: بازپرس برای پرونده های شکایت احمدی نژاد علیه جهانگیری قرار منع تعقیب صادر کرد و این قرار قطعی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای عصر یکشنبه در نود و سومین جلسه نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: حکم بابک زنجانی و ۲ متهم دیگر صادر شد و دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام و رد مال به شاکی (شرکت ملی نفت) و جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم کرد.

۱۷۶۲۶۴۶به گفته وی؛ پرونده ارزی روزچنگ ها به پایان رسیده و ۱۸۱ میلیارد تومان درآمد نامشروع برآورد شده و ۱۰ متهم محاکمه شدند. برای ۶ نفر حضوری با وکلا و برای ۴ نفر فراری غیابی حکم صادر شد.

اژه‌ای در مورد موسسه یا شرکت اعتباری ثامن‌الحجج اظهار داشت: ۱۴۷ هزار نفر از افرادی که در این موسسه سپرده داشتند پولشان را گرفته اند که مجموع پول پرداخت شده ۳۸۰ میلیارد تومان است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: قبلا میزان پرداختی‌ها در حد ۳ یا ۵ میلیون تومان بود اما اکنون تا ۲۰ میلیون تومان هم پرداخت می‌شود و بالاتر می‌رود و امیدواریم با تلاش بانک مرکزی و دادستان همه سپرده‌گذاران به پولشان برسند.

وی در مورد قاتلین شهردار سابق مهاباد گفت: قاتلین شناسایی و دستگیر شدند و بر اساس اظهارات متهمان قتل شخصی و خانوادگی بوده است که متهمان در بازداشت هستند.

مبلغ دیه، ۱۹۰ میلیون تومان در ماه غیرحرام

سخنگوی قوه قضائیه همچنین تصریح کرد: با بررسی‌های صورت گرفته و همچنین جلسه مسئولان عالی قوه قضاییه که در هفته گذشته برگزار شد، مبلغ دیه به میزان ۱۹۰ میلیون تومان در ماه غیر حرام مشخص شد.

وی گفت: به مبلغ دیه در ماه‌های حرام یک سوم اضافه می‌شود.

آمار کشفیات مواد مخدر در زمستان ۹۴

معاون اول قوه قضائیه در مورد کشفیات مواد مخدر در ۳ ماه گذشته گفت: در کرج در ۷ دی ماه ۹۴ حدود ۱۳۰۰ کیلو تریاک و مرفین و حشیش؛ ۲۷ دی ماه در جاسک ۱۹۲۰ کیلو تریاک؛ در بم ۲۸ بهمن ماه ۲۷۵ کیلو هروئین در کامیونی حامل میوه جاسازی شده بود؛ در ۱۵ اسفند ماه در رودبار جنوب هزار و ۳۴۵ کیلو تریاک کشف شده است. سوال این است آیا رها کردن اینها به نفع حقوق بشر است؟

تشکیل ۲۰۶ پرونده تخلفات انتخاباتی در کشور

سخنگوی دستگاه قضا در مورد سوال خرید و فروش رای در طول انتخابات در خرمشهر و برخی شهرها گفت: آخرین خبرها حاکی از آن است که ۲۰۶ پرونده در مجموع تشکیل شده و هنوز ۵ استان خبر تکمیلی نداده اند. اما آمارها کاهش یافته با این حال موضوع خرید و فروش رای به مراجع نظارتی ارسال می شود و خبر جدید نداریم اما ۲ پرونده در این خصوص داریم.

پرونده پول کثیف به حزب نوبخت مختومه شد

حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد پول های کثیف و پرداخت آن به نوبخت گفت: چنین موضوعی بوده و به حزبی که آقای نوبخت در آن است هم مطرح بود. در این خصوص گزارشی هم در دادگستری رسیدگی شد و بعد هم در نهایت به دلیل عدم احراز جرم مختومه شد. چون گاهی افراد می توانند به حزبی کمک مالی کنند.

معاون اول قوه قضائیه در مورد گلایه نمایندگان مجلس بر دخالت های غیرقانونی وزارت کشور و استانداران در روند انتخابات و کمک به برخی کاندیداها گفت: اظهار نظری نمی کنم.

در مورد ورود مدعی العموم به اظهارات قاضی پور اطلاعی ندارم

سخنگوی دستگاه قضا در مورد توهین های قاضی پور به نمایندگان مجلس گفت: اطلاعی ندارد که دادستان ورود کرده یا نه. حالا اگر فرد خاصی مورد اهانت قرار گرفته باشد رسیدگی می شود.

مواد مخدر صوتی نداریم

حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد شایعه مصرف مخدرهای صوتی گفت: کارشناسان می گویند مواد مخدر صوتی نداریم یا به آن بر نخورده ایم. شاید برخی اصوات مضر باشد. تا الان هم در این خصوص پرونده ای به این معنا تشکیل نشده است.

متهمان پرونده حمله به سفارت عربستان با قرار آزاد شدند

معاون اول قوه قضائیه در مورد متهمان حمله به سفارت عربستان گفت: ۴ نفر از آنها در دادسرای ویژه روحانیت هستند. خبری از آزادی آنها ندارم. اما ۲ نفر از آنها که در دادسرای تهران بودند با قرار تا روز دادگاه آزاد شدند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد اظهارات خانم مولاوردی در مورد اعدام مردان یک روستا گفت: چنین ادعایی از ایشان نقل قول شد. اگر گفته باشند، چنین موضوعی صحت ندارد و دادستان زاهدان هم علیه خانم مولاوردی اقامه دعوا کردند.

کیفرخواست پرونده فساد ۱۲ هزارمیلیاردی به زودی صادر می شود

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده ۱۲ هزار میلیاردی کرمان گفت: این پرونده در آستانه صدور کیفرخواست است.

محسنی اژه ای در مورد نامه۴ نماینده مجلس به رئیس جمهور و رانت خواری نزدیکان دولت مثل آقای ناصری گفت: رونوشت این نامه و گزارشی به دستگاه قضا ارسال نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد اینکه رئیس دولت اصلاحات قرار بوده در مراسمی باشند که از حضورش ممانعت شده، گفت: حکم دادستان بوده است.

وضعیت پرونده خاوری، بقایی، مرتضوی و احمدی نژاد و جهرمی

معاون اول قوه قضائیه همچنین در مورد اینکه در سال جاری پرونده هایی مانند رسیدگی به جرایم سازمان ها و اشخاصی حقوقی مثل بانک صادرات، جهرمی، بقایی، فاضل لاریجانی، خاوری، سعید مرتضوی، احمدی نژاد، ۳ متهم دیگر پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی که به اعدام محکوم بودند، هنوز نهایی نشده اگر نتیجه ای حاصل شده، بفرمائید. اژه ای گفت: ۴۶ متهم دیگر در پرونده ۳ هزار میلیاردی هستند که ۴۴ متهم بانک صادرات و مدیرعامل دادگاه تمام شده و به زودی حکم دادگاه بدوی صادر می شود.

در مورد پرونده خاوری اطلاع جدیدی ندارم و از طریق اینترپل دنبال آن هستیم و روزنه امیدی وجود ندارد. هرچند پلیس بین الملل امیدواری هایی دارد.

در مورد پرونده مرتضوی هم برای قسمتهایی حکم صادر شد و به دیوان رفت و مراحل بعدی در حال پیگیری است.

بقایی آزاد شد و پرونده در حال تکمیل تحقیقات است. چون هم سیستم اطلاعاتی روی پرونده کار می کرده و بخشی از گزارش را به بازپرس داده است.

احمدی نژاد هم بخشی شاکی است و برخی متهم. بحث شکایت از رئیس جمهور وقت در دادگاه در حال رسیدگی است. برخی گزارش های مجلس باید تحقیق شود و برخی شکایت ها هم جزئی بود. مثلا یک استان رفته بودند و گفته شده در سخنرانی به این استان توهین شده است. یا مثلا خوردوهای همراه رئیس جمهور وقت پای یکی را شکسته بود.

بازپرس برای پرونده های شکایت احمدی نژاد علیه جهانگیری قرار منع تعقیب صادر کرد. وکیل احمدی نژاد و خودش نسبت به نحوه رسیدگی به بازپرس اعتراض داشتند ولی همین قرار قطعی است.

سه متهم دیگر پرونده سه هزار میلیاردی درخواست اعاده دادرسی کردند و درخواست اعمال ماده ۱۸ شده که باید منتظر نتیجه نهایی باشیم.

سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: تعدای از متهمانی که از پرونده ۳ هزار میلیارد تومانی کیفرخواست صادر شده ۴۶ نفر هستند که عمدتا مرتبط با بانک صادرات هستند.

وی تصریح کرد: از این جلمه مدیرعامل سابق بانک صادرات و بعضا کارکنان این بانک هستند که دادگاهشان تمام شده و ختم رسیدگی اعلام شده و ظرف این هفته یا هفته آینده حکم صادر می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص متهمانی که به عزادران حسینی در صفی‌آباد دزفول در استان خوزستان حمله کرده و باعث شهادت ۲ نفر و مجروحیت ۳ نفر شدند گفت: پرونده تکمیل شده، کیفرخواست صادر شده و به دادگاه ارسال شده است.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد فیلتر هوشمند شبکه های اجتماعی و بازداشت چند مدل گفت: باید از وزیر ارتباطات سوال کنید. اما در شبکه های اجتماعی هر جرمی شکل بگیرد قطعا برخورد می شود. پرونده های اخیری هم که تشکیل شده ۸ نفر از سرشبکه ها بازداشت و با قرار آزاد شدند و به زودی پرونده به دادگاه می روند و برخی دیگر هم توجیه شده و با خانواده آنها صحبت شد.

قاچاق عمده دیدیم وارد می شویم

معاون اول قوه قضائیه در مورد قاچاق میوه های خارجی گفت: ستاد مبارزه با کالا و قاچاق داریم که زیر نظر دولت بوده و کنترل بازار هم زیر نظر وزیر دادگستری و دولت است. با این حال اگر اطلاع پیدا کنیم که جایی قاچاق عمده ای رخ می دهد، وارد می شویم. از دادستانها هم می خواهیم دولت را در این خصوص کمک کنند.

زنجانی هنوز پولی نداده است

سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده مدیر شرکت پتروپارس گفت: خبری ندارم و در مورد اینکه وکیل بابک زنجانی گفته شرکت نفت از گرفتن پول خودداری می کند، گفت: درست نیست. بارها گفتیم پول را بازگردانید که در مجازات شما تاثیرگذار خواهد بود. تا امروز برای بانک مرکزی و وزارت نفت احراز نشده که بتواند پرداخت کند. هنوز هم دیر نشده و می تواند پرداخت کند.

هیچ دستگاه دولتی در مورد پدیده شاندیز شکایتی نکرده است

معاون اول قوه قضائیه در مورد اظهارات وزیر کشور که گفته است ۱۴ دستکاه دولتی در مورد پدیده شاندیز شکایت کردند، گفت: از دادستان مشهد سوال کردم که گفتند هیچ مسئول و دستگاه دولتی تخلفی را گزارش نکرده است.

فاز دوم پرونده بابک زنجانی در حال رسیدگی است

حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد فاز دوم رسیدگی به متهمان دیگر پرونده گفت: رسیدگی در دادسرا در حال انجام است. هر کدام که تکمیل شود قطعا به دادگاه می رود.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد احضار فاطمه هاشمی به دادگاه گفت: مربوط به پرونده سابق است و جدید نیست.

صحبت رفتن آقای رئیسی به تولیت حرم قدس رضوی جدی است

معاون اول قوه قضائیه در مورد احتمال اینکه تولیت حرم قدس رضوی با حجت الاسلام رئیسی شود، گفت: بله این صحبت جدی است. حالا برای جایگزین ایشان بعد از اینکه رفتند تصمیم گیری می شود.

هنوز بحثی در مورد رفع ممنوع التصویری خاتمی نشده است

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص دعوت خاتمی در یک فیلم برای حضور مردم در انتخابات گفت: فعلا بحثی برای ممنوع التصویری خاتمی نشده است.

معاون اول قوه قضائیه در مورد توقف بهره برداری از مجتمع تجاری فردوسی گفت: اطلاعی ندارم و باید از شعبه سئوال کنم تا پاسخ دهم. تا امروز ۴۳۳ سوال مطرح شده است که ۳۲ مورد از سوالات را اطلاع نداشتم.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده طاهری رئیس عرفان حلقه گفت: حکم نقض شده و در دادگاه است و اطلاع جدیدی ندارم.

tel final1

Share