گفت وگوی زنده درباره انتخابات و پسا انتخابات

مطهری:نتایج انتخابات در تهران حامل پیام مهمی برای مسئولان است/با ایجاد محدودیت‌ها نمی‌توان جلوی تاثیرگذاری افراد را گرفت/حاجی بابایی:این انتخابات نشان داد که نظام امین است/محجوب:اعتماد پایدار زمانی است که صدای مردم شنیده و دیده شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،به نقل از خبرآنلاین ،علی مطهری نتایج انتخابات روز جمعه در تهران را حامل پیام مهمی برای مسئولان دانست و با اشاره به تاثیرگذاری رئیس جمهور دوره اصلاحات در این انتخابات خواست تا مسئولان در تصمیم‌شان در مورد او تجدید نظر کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،به نقل از خبرآنلاین ،علی مطهری نتایج انتخابات روز جمعه در تهران را حامل پیام مهمی برای مسئولان دانست و با اشاره به تاثیرگذاری رئیس جمهور دوره اصلاحات در این انتخابات خواست تا مسئولان در تصمیم‌شان در مورد او تجدید نظر کنند.

photo_2016-03-02_09-13-55گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته شبکه دو با حضور علی مطهری، و ارتباط تلفنی علیرضا محجوب و حمید رضا حاجی‌بابایی به عنوان راه‌یافتگان به مجلس دهم به ترتیب به عنوان فرد مستقل، اصلاح‌طلب و اصولگرا برگزار شد.

علی مطهری در مورد نتیجه انتخابات مجلس در تهران، گفت:  غیرقابل پیش بینی بود نتیجه این انتخابات درست و غیر قابل انکار است. صاحب‌نظران و  افرادی که در عرصه انتخابات حضور داشتند در بهترین حالت ۲۰ کرسی برای اصلاح‌طلبان و ۱۰ کرسی برای اصولگرایان متصور بودند.  البته نتیحه به دست آمده در شهرستان‌ها قابل پیش‌بینی بود اما اصلا برای تهران آن را پیش‌بینی نمی‌کردیم و برای من هم غیر منتظره بود.

 وی از علل نتایج این انتخابات را برخی رفتارهای انتخاباتی گروه های مختلف و برانگیختن حساسیت مردم دانست و گفت: ما در روزهای قبل از برگزاری انتخابات شاهد تخریب‌ و توهین و حتی انگلیسی خوانده شدن یک لیست و ادعای ارتباط آنان با بیگانگان بودیم که این امر موجب حساس شدن مردم و عکس المعل آنها شد. ورود برخی از شخصیت‌های سیاسی و اعلام حمایت آنها از برخی لیست‌ها نیز سبب شد تا عده قابل توجهی از مردم به یک لیست واحد رای دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد اینکه آیا احتمال بداخلاقی پس از اعلام نتایج آرا را می داد، گفت‌: در ایام پس از اعلام نتایج با بداخلاقی مواجه نشدم و بیشتر بداخلاقی‌ها در روزهای منتهی به انتخابات بود.

حمیدرضا حاجی بابایی نیز درباره نتایج انتخابات مجلس در تهران اظهار کرد: نتیجه انتخابات را باید به صورت جامع نگاه کرد. آنچه که در کشور رخ داده بیانگر حضور گسترده مردمی و در کنار آن انتخاب افراد گوناگون از احزاب مختلف است.  با وجود آنکه دلایل مطرح  شده از سوی آقای مطهری را قبول دارم اما معتقدم باید زیر ساختی تر به نتیجه انتخابات در تهران توجه شود. مردم تهران مانند سایر حوزه‌ها انتخابی را انجام دادند که محترم است.

علیرضا محجوب نیز در این برنامه حضور گسترده مردم را قابل ملاحظه و شگفت انگیز توصیف کرد و گفت: نتیجه کسب شده در تهران غیرقابل پیش بینی نبود.

مطهری در دامه این برنامه و در بیان علت مشارکت گسترده مردم در این دوره از انتخابات گفت:‌ رای مردم در تعیین سرنوشت مهم است و با رای آنها تغییر رخ می دهد. در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، شعار نامزد پیروز تغییر بود که این چنین هم شد. مردم در ین چند سال در مسائل مختلف از جمله بحث هسته‌ای شاهد تغییر بوده و احساس کردند که رایشان تاثیر گذار است. لذا در این دوره شاهد مشارکت بیشتری بودیم. در این دوره از انتخابات با افرادی مواجه بودم که در سال ۹۲ شرکت نکرده و فکر می کردند که رایشان تاثیر گذار نیست اما بعد از ۹۲ و تاثیر گذاری آرای مردم به این مهم پی برده و در این انتخابات شرکت کرده اند.

حاجی بابایی با اشاره به مشارکت‌ مردم در انتخابات‌های مختلف در ادوار گذشته یادآور شد:آنچه که در این دوره ازانتخابات و انتخابات قبلی رخ می دهد تاثیر گذاری رای مردم است که رای آنها با واسطه و یا بدون واسطه مسئولان را تعیین می کند. شاید گاهی اوقات با افکار منفی دلسردی میان مردم بوجود بیاید و از مشارکت کاسته شود اما همه انتخابات های برگزار شده در ادوار گذشته سالم بوده و نظام امین مردم بوده است. مشارکت بالای مردم در این دوره از انتخابات نیز نشان از ایمان مردم و گروه های سیاسی به نظام دارد و اگر در برخی اوقات برخلاف آن روی داده، باید آن را اصلاح کرد. این انتخابات نشان داد که نظام امین است و مردم خود تک تک نمایندگانشان را تعیین می کنند.

محجوب، انتخابات را بیانگر صدای مردم دانست و اظهار کرد:  مردم می خواستند در این دوره دیده شوند و به نظرات و دیدگاه‌هایشان توجه شود. از این رو سعی کردند مشارکت گسترده در انتخابات داشته باشند.

وی حضور مردم در انتخابات را به معنای اعتماد به نظام مطرح کرد و افزود: اگر مردم اعتماد نداشتند پای صندوق نمی آمدند. آنها به سیستم اعتماد کردند و حضور یافتند. اعتماد پایدار زمانی است که صدای مردم شنیده و دیده شوند.

مطهری درباره بحث های رسانه‌ای در مورد ترکیب مجلس دهم گفت:‌ اینکه کلیت مجلس چه گرایشی دارد بسیار مهم است اما هنوز نمی توان حکم داد که اکثریت با اصولگرایان است یا اصلاح‌طلبان. ممکن است افرادی در لیست این جناح‌ها باشند اما وقتی به مجلس وارد می‌شوند ، در جرگه مستقل‌ها خواهند بود. تاثیر این طیف‌بندی در تشکیل فراکسیو‌ن‌ها اثر خود را به نمایش می‌گذارد. چراکه تصمیمات مهم در فراکسیون‌ها گرفته می‌شود.

وی در مورد اینکه او بالاخره اصولگرا است یا اصلاح‌طلب گفت: من دیوار کشی میان اصلاح طلبی و اصولگرایی را قبول ندارم و معتقدم همه ما باید هم اصلاح‌طلب و هم اصولگرا باشیم یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اصولگرای اصلاح‌طلب باشیم. چراکه اولین شرط برای اصولگرا بودن اصلاح‌طلبی است و فرد اصلاح‌طلب نیز نمی‌تواند بدون اصول عمل کند.

فرزند شهید مطهری ادامه داد:‌ بیشتر ما را اصولگرا می دانند اما در این دوره از انتخابات مستقل وارد شدم و فهرستی هم منتشر کردیم و گفتیم هم مانعی برای حضور در لیست‌ها نداریم. اصلاح‌طلبان ما را در لیست خود گذاشتند و از آنها هم متشکرم و اگر اصولگراها هم نام مرا در لیست خود می گذاشتند از آنها هم تشکر می کردم.

حاجی بابایی نیز در مورد اینکه آیا مجلس دهم را شبیه به مجلس پنجم پیش‌بینی می‌کند، گفت: درمورد ترکیب مجلس آنچه که از اخبار و اطلاعات به دست می آید فکر می‌کنم مجلس دهم می تواند شبیه مجلس پنجم باشد. البته تکلیف کرسی‌هایی که در مرحله دوم مشخص می شود، خیلی مهم است.

محجوب نیز در مورد طیف بندی مثل مجلس و احتمال شبیه بودن مجلس آتی با مجلس پنجم اظهار کرد:‌ نمایندگانی که از حوزه انتخابیه تهران برای مجلس انتخاب می‌شوند اصولا در جهت‌گیری مجلس موثر هستند. با توجه به اینکه در این دوره از انتخابات تمام افراد یک لیست وارد مجلس شده‌اند، می‌توان این پیش‌بینی را داشت که مجلسی تشکیل خواهد شد که به یاری دولت خواهد شتافت.  از این رو فکر نمی‌کنم که شبیه مجلس پنجم باشد.

 مطهری در مورد اولویت‌های مجلس دهم نیز گفت: مشارکت مردم در انتخابات کمک خواهد کرد تا جایگاه ایران در دنیا ارتقا یابد و از سوی دیگر به سیاست خارجی و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه نیز کمک می‌کند. من فکر می کنم که اولویت مجلس دهم همین خروج از رکود اقتصادی و رونق است و در گام بعدی سیاست داخلی است. مجلس باید به مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در کنار مسائل اقتصادی توجه کند چراکه قانون اساسی همه مسائل را در برمی گیرد.

حاجی بابایی نیز از مسائل معیشتی، اشتغال ، رونق تولید و توجه به تولید داخلی و اجتناب از اقتصاد وارداتی و نیز رونق مسکن و رفع‌بی‌عدالتی‌ها در مورد درآمد اقشار مختلف را از اولویت‌های مجلس آتی ذکر کرد.

محجوب نیز رونق اقتصادی؛ افزایش آرامش و امید را از اولویت‌های مجلس آتی بیان کرد و گفت: باید به معیشت گروه‌های مختلف جامعه توجه ویژه‌ای صورت بگیرد چراکه آبادانی و پیشرفت کشور در صورتی است که هیچ فقیر و تهدستی در جامعه وجود نداشته باشد.

مطهری همچنین در مورد نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی در مجلس دهم گفت: محور اقتصاد مقاومتی توجه به درون و استعداد های داخلی است. مجلس آینده هم باید همین نگاه را داشته باشد و اتکایی به خارج نداشته باشد.

محجوب نیز در این ارتباط اظهار کرد: اگر بخواهیم اقتصاد ما وضعیت مطلوب و رو به توسعه به خود بگیرد، بدون نسخه اقتصاد مقاومتی موفق نخواهیم شد. برای اجرایی کردن این شاه بیت اقتصادی نیاز به حمایت از کار، کارگر ایرانی و تولید داخلی داریم.

حاجی بابایی نیز با اشاره به وجود میلیون‌ها تحصیلکرده در جامعه و منابع طبیعی در کشور گفت: با وجود سرمایه‌های انسانی و طبیعی که در کشور وجود دارد می‌توان روی پای خود ایستاد. البته ما از سرمایه‌گذاری خارجی هم استقبال می‌کنیم اما نباید به آنها امید داشته باشیم که بخواهند برای ما دلسوز باشند. ما باید به سمتی پیش برویم که سرمایه کشور را با نیروی جوان و اعتماد به اقتصاد مقاومتی که اصول آن توسط اقتصاددان نوشته شده، با اعتماد پی بگیریم.

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا لاریجانی در دور بعدی نیز رییس مجلس خواهد بود، گفت: از حالا زود است که بخواهیم در این ارتباط سخن بگوییم.

نماینده مردم تهران در پایان رای مردم تهران در انتخابات اخیر حامل پیام مهمی برای مسئولان نظام بود، گفت: نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که تصور شود با ایجاد برخی محدودیت‌ها می‌توان جلوی تاثیرگذاری افراد را گرفت. برخی با ممنوع التصویری رئیس جمهور اسبق خواهان جلوگیری از تاثیرگذاری او بودند اما در عمل دیدیم که با این محدویت به مرجع سیاسی تبدیل شد. مسئولان امنیتی از این مسئله باید درس بگیرند و بدانند که این روش‌ها درست نیست. و رفتارشان را اصلاح کنند.

tel final1

Share