مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در جمع خبرنگاران مطرح کرد

قطعا تا سال ۹۵ راه آهن قزوین به رشت پایان می رسد/نمره آسفالت گیلان ۷۰ است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا خاوری گفت: متأسفانه آسفالت یک موجود پیچیده است و اگر به آسفالت ما نمره دهیم نسبت به چهارسال قبل که از صد نمره بیست را می دادیم امروز به آن نمره هفتاد را می دهیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نشست خبری علی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان صبح امروز در رشت برگزار شد.

با وجود پیشرفت های خوبی که صورت گرفته است اما عقب ماندگی های قابل توجهی نیز وجود دارد

photo_2016-03-11_12-54-09به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت ,خاوری با تسلیت شهادت فاطمه زهرا (س) و تبریک پیشاپیش عید نوروز اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان آماده پذیرایی از هرگونه انتقاد سازنده می باشد.

وی با بیان اینکه وسعت استان گیلان ۱۴ هزار کیلومتر و جمعیت آن ۲.۵ میلیون نفر است گفت: اگر مجموع راه هایی که در استان داریم را تقسیم بر وسعت سرزمینی کنیم به ازای هر کیلومتر مربع نزدیک بر ۷۵۰ متر طول راه داریم که ۵ برابر متوسط طول کشوری می باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان ادامه داد: شبکه راه های ما در استان از سنوات قبل به طور مناسب ایجاد شده است و چیزی که ما باید پیگیر آن باشیم بهسازی و ارتقاء این محورها است.

این مقام مسئول با اشاره به وجود دو بندر آستارا و انزلی و یک منطقه آزاد در گیلان اظهار  کرد: حجم زیادی از محصولات این مناطق بر روی جاده های ما حرکت می کند بنابراین باید به بهسازی این جاده ها بپردازیم.با وجود پیشرفت های خوبی که صورت گرفته اما عقب ماندگی های قابل توجهی نیز وجود دارد.

در بخش نگهداری بر اساس نرم جهانی باید ۴۶۰ میلیارد تومان دریافت کنیم 

خاوری با بیان اینکه ۳۳۴ پروژه عمرانی در سال ۹۴ به بهره برداری رسیده است، گفت: برآورد هزینه این پروژه های عمرانی نزدیک به ۵۶۱ میلیارد تومان می باشد.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از عقب ماندگی های ما مربوط به راه های روستایی است تصریح کرد: از اوخر سال ۹۳ تفاهم نامه هایی با بخش خصوصی صورت گرفته است که بتوانیم هزار و ۳۰۰ کیلومتر از راه های روستایی را آسفالت یا روکش نماییم.

خاوری همچنین افزود: تا دهه فجر امسال ۵۲۰ کیلومتر از این تفاهم نامه را آسفالت کردیم و شاخص راه روستایی استان را به ۴۹ درصد رساندیم که این عدد نسبت به عقب ماندگی های گذشته خیره کننده می باشد البته هنوز از متوسط کشوری که ۵۶ درصد است عقب تر هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با بیان نزدیک به ۵۰ هزار تن قیر به صورت رایگان در بخش راه های شریانی، روستایی و مسکن مهر توانستیم دریافت کینم یعنی ۵۰ میلیارد تومان اعتبار ملی وارد استان شده است تا این تعهدات صورت گیرد اظهار کرد: در بخش راه های شریانی در سال جاری، ۲۵۳.۱ کیلومتر از راه های اصلی، فرعی و شریانی بهسازی و روکش شدند.

وی راه های غیر شریانی را یکی از مشکلات راه و شهرسازی استان گیلان عنوان کرد و افزود: نه منابع ملی و نه منابع استانی برای این راه ها اعتبار تخصیص می دهند زیرا منابع استانی صرفا به راه های روستایی معطوف می گردد و منابع ملی نیز به راه های شریانی مربوط می گردد به همین دلیل راه های فرعی یا غیر شریانی ما وضعیت فوق العاد نامناسبی دارند.

خاوری با اشاره به اینکه بر اساس نرم های جهانی هزینه نگهداری اداره ای مانند اداره راه و شهرسازی استان گیلان ۲ تا ۶ درصد بهاء عملیات می باشد که بر این اساس باید سالی ۴۶۰ میلیارد تومان باید هزینه نگهداری دریافت نمایم در صورتی که مجموعه پولی که از منابع ملی و استانی دریافت نموده ام نزدیک بر ۲۰ میلیارد تومان بوده است بنابراین نگهداری با آن وضعیتی که مردم انتظار دارند امکان پذیر نمی باشد.

این مقام مسئول اضافه کرد:تقریباً ۵۱ هزار واحد مسکن مهر به عهده  راه وش هرسازیاست که تا دهه فجر امسال ۳۹ هزار ۵۰۰ واحد تحویل دادیم که از تعداد نه هزار ۵۱۱ واحد در سال ۹۴ اتفاق افتاده است.مجموعه تعهدات باقی مانده در این زمینه حدود ۱۲ هزار وحد می باشد که ما ۴هزار ۳۵۰ واحد مسکونی برای سال بعد هدفگذاری کرده ایم.

استراتژی ما در ایام عید حل بخشی از گره های ترافیکی مهم در استان است

وی ادامه داد: شاید این سوال مطرح گردد که سیاست وزارت راه بر این است که مسکن مهر در سال ۹۵ تمام شود زیرا ۱۲ هزار مسکن باقی مانده و شما ۴ هزار و ۳۵۰ واحد را هدفگذاری کرده اید مابقی چه می شود!؟ که باقی آن بصورت خود مالک می باشد و ما فقط عهده دار تأمین زمین آن می باشیم و بخش خصوصی این کار را انجام می دهد.

خاوری با اشاره به اینکه پروژه های سروان-سیاهکل، آستانه-کیاشهر جزو پروژ های فوق العاده مهم استان گیلان در سال ۹۴ بود گفت: طرح نوروزی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین می باشد و علاوه بر کارهای عادی استراتژی ما در این مدت حل بخشی از گره های ترافیکی مهم در استان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: یک مشکل در شهر لنگرود داشتیم که در ایام تعطیلات شهر قفل می شد و برای رفع این مشکل دو روز قبل فاز اول کنارگذر لنگرود را به صورت غیر رسمی افتتاح شد و معطلی مردم کم می شود.

وی افزود: در کمربندی انزلی قسمتی از فاز اول پروژه به طول هشت کیلومتر آماده شده است که قرار است به مردم خدمات دهد تا مقداری از مشکلات مردم حل می گردد.

خاوری در زمینه تونل منجیل و ادامه آزاد راه با بیان اینکه در شعاع ۵۰ متری ۱۲ دستگاه بیل به همراه هفتصد نفر با سیصد وسیله نقلیه در حال کار هستند که یک شاهکار مهندسی است و تا ۲۷ اسفند ماه بهره برداری می گردد تصریح کرد: بخش دوم ۳.۵ کیلومتر تا خرداد ماه سال آینده پایان می یابد و هشت کیلومتر باقی مانده جزو مصوبات دولت می باشد و قرار شد یک کنسرسیوم به تصویب هیئت وزیران برسد و زمان بندی پایان پروژه ۲ تا ۲.۵ سال طول می کشد.

خاوری گفت: یک گره دیگر ترافیکی استان گیلان در محور تالش به آستارا در منطقه خطبه سرا می باشد که طرح موقتی در آنجا صورت می گیرد و با این طرح اگر مردم ۴ ساعت در این گره ترافیکی معطل می شدند این زمان به ۲۰ دقیقه کاهش میابد.

وی اظهار کرد: ۴۱ اکیپ راهداری شامل ۲۵۰ وسیله نقلیه در قالب ۴۸۱ نفر خدمات نوروزی را به مردم ارائه می دهند همچنین راهدارخانه ما به صورت ثابت و سیار آماده ارائه خدمات می باشند.

نمره آسفالت گیلان ۷۰ است

خاوری در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر علت مشکلاتی که برای آسفالت تازه تأسیس رشت به خمام اتفاق افتاد و چاله هایی در آن به وجود آمده چیست؟ گفت: متأسفانه آسفالت یک موجود پیچیده است و اگر بخواهیم ما به آسفالت نمره دهیم نسبت به چهارسال قبل که از صد نمره بیست را می دادیم امروز به آن نمره هفتاد را می دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه در آسفالت کردن هر کدام از عوامل کم کاری کنند آسفالت به درستی صورت نمی گیرد اظهار کرد: مشکلات آسفالت در سراسر کشور وجود دارد و در گیلان به دلیل شرایط آب و هوایی بیشتر می باشد.

قطعا تا سال ۹۵ راه آهن قزوین به رشت پایان می رسد

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان اظهار داشت: راه آهن قزوین به سمت رشت در بخش زیرسازی ۹۲ درصد پیشرفت صورت گرفته و در بخش ریل گذاری از دو سمت صورت می گیرد و با عزمی که وجود دارد قطعا تا سال ۹۵ راه آهن تا رشت به پایان می رسد و ریل گذاری از رشت به انزلی که به دلایل اقتصادی مهم تر از راه آهن قزوین به رشت می باشد درسه فاز صورت می گرد و فاز اول آن از رشت به طول ۱۷ کیلومتر شروع شده است و دو فاز دیگر تبدیل به یک فاز شده و در مناقصه است که کار این قسمت نیز شروع گردد.

وی همچنین ادامه داد: برای راه آهن رشت به آستارا به دلیل پیدا نشدن یک فاینانسور هیچ کار مناقصه ای صورت نگرفته است.

برنامه راه و شهرسازی در سال ۹۵ /استفاده سیستم میکروسلفسینگ جهت مرمت آسفالت به صورت سطحی

خاوری هدفگذاری خود را اتمام برخی پروژه های در دست احداث و توسعه عنوان کرد و افزود: بزرگراهی را در حدفاصل چمخاله به رودسر به طول ۱۶ کیلومتر که فاز اول آن به طول ۴ کیلومتر در دست اقدام می باشد، تکمیلی آستانه-کیاشهر، انزلی-رضوانشهر، سیاهکل-بازکیاگوراب و شلمان-املش که ۳۵ کیلومتر محور اضافه و بهسازی می کنیم که ۱۰ کیلومتر از آنها را در سال آینده انجام دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان ادامه داد :در بخش بهسازی راه های فرعی که مشکلات زیادی دارد در بخش آستانه-رودبنه، سیاهکل-دیلمان و آستارا-آقچای تعهداتی ایجاد کردیم که بالغ بر ۳۰ کیلومتر آن در سال آینده صورت می گیرد.

خاوری در بخش استفاده از فناوری نوین نیز اظهار کرد: در سال آینده از روش های تثبیت و بازیافت آسفالت به صورت گرم و سرد صورت گیرد و هدفگذاری ما برای تثبیت و بازیافت ۴۷ کیلومتر و ۱۵ کیلومتر بازیافت گرم در محور حسن رود به سمت طالبات در سال آینده می باشد.

این مقام مسئول از استفاده سیستم میکروسرفیسینگ جهت مرمت آسفالت به صورت سطحی ۲۵ کیلومتر از راه های استان برای اولین بار در استان گیلان خبر داد و افزود: هدفگذاری ما این است که راه های روستایی را ۴ درصد افزایش دهیم و از ۴۹ درصد به ۵۳ درصد افزایش دهیم.

وی ادامه داد جهت رعایت حقوق شهروندی باید طرح های جامع و تفصیلی با سرعت و بررسی بهتری صورت گیرد و هم اکنون این طرح در شهر رشت در مناطق یک و چهار ابلاغ شده است و مناطق دو و سه تا پایان خرداد سال یعد صورت می گیرد.

به گزارش دیارمیرزا خاوری گفت: سه پروژه مهم ملاسرا-شفت-سراوان، سیاهکل-بازکیاگوراب، انزلی-رضوانشهر؛ ادامه آزادراه امام زاده هاشم به انزلی به صورت bot و محور جایگزین رشت-آستانه-لاهیجان-املش-چابکسر که محور سروان-سیاهکل-لاهیجان-املش-رحیم آباد می باشد که با کنسرسیوم داخلی مذاکراتی صورت گرفته که تفاهم نامه mou آن بسته شده است در قالب ماده ۵۶ (استفاده از توان بخش خصوصی جهت تأمین منابع مالی)هدفگذاری شده است.

خبرنگار:صابر عاشری

tel final1

Share