علیرضا جهانبخش

فاینورد را بردیم، فهمیدیم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم/همیشه تلاش کرده‌ام برای ایران نماینده خوبی باشم/به علت اینکه هنوز به داماش عرق دارم نتایجش را دنبال می کنم/مسئولان استان گیلان و سایرین، هیچکس به فکر داماش نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،علیرضا جهانبخش گفت : مسئولان استان گیلان و سایرین، هیچکس به فکر این تیم نیست اما امیدوارم وضعیت داماش دوباره خوب شود. وقتی یک تیم می‌تواند این همه جوان و استعداد را به فوتبال ایران معرفی کند، چرا نباید رسیدگی به این تیم بیشتر شود؟ شرایط داماش را همیشه دنبال می‌کنم و امیدوارم به زودی دوباره وضعیتش بهتر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ،مهاجم ملی‌پوش آلکمار هلند گفت: کادرفنی صبر زیادی را در مورد من به خرج داد و سرمربی نیز در رأس آنها روحیه خوبی به من داد و او مدام می‌گفت که این مصدومیت هم سپری می‌شود و خیلی زود به دوران اوج بازخواهی گشت.

jahanbakshsدوران درخشش علیرضا جهانبخش در فوتبال اروپا همچنان ادامه دارد و اخبار موفقیت‌های این بازیکن جوان دیگر برایمان به عادت تبدیل شده است.

علیرضا دوران موفقی را در تیم هلندی آلکمار سپری می‌کند و خودش امیدوار است تا این پیشرفت روزافزون برایش در فوتبال اروپا همچنان ادامه داشته باشد. بر همین اساس و به بهانه همین موفقیت‌ها گفت و گوی نسبتاً مفصلی را با علیرضا جهانبخش انجام دادیم که متن آن را در زیر می‌خوانید:

* پس از اینکه در نیم فصل اول نتوانستی توقعات را برآورده کنی، در نیم فصل دوم به روزهای اوج بازگشته‌ای و در هر بازی برای تیمت بسیار تأثیرگذار هستی. چه اتفاقی افتاده که باعث شده در بین دو نیم فصل تا این اندازه متحول شوی؟

اوایل فصل مصدومیتی داشتم که یک مقدار طول کشید تا به شرایط آرمانی برسم و آن طور که می‌خواستم فصل را آغاز نکردم. نیم فصل اول هم برای خودم و هم برای تیم خوب پیش نرفت اما در نیم فصل دوم اردوی خوب و پرفشاری را در اسپانیا سپری کردیم و به شخصه نیز تمرینات بدنسازی مطلوبی را سپری کردم. خیلی امید داشتم که بتوانم خیلی زود به شرایط آرمانی برسم که از این لحاظ آمادگی بدنی برای این بازگشت، تأثیر بسزایی داشت. پس باید این دوران یعنی دوره سخت بدنسازی را سپری می‌کردم. پس از این اردو هم، نیم فصل دوم را خیلی خوب شروع کردیم و فکر می‌کنم نقطه عطف کارمان بازی با فاینورد بود و زمانی که مقابل این تیم، چنین برد مقتدرانه‌ای را کسب کردیم، متوجه شدیم که می‌توانیم از لحاظ تیمی خیلی خوب کار کرده و چنین نتایجی را هم به دست بیاوریم.

* با این حال در جدول رده‌بندی فاصله زیادی با آژاکس و آیندهوون دارید و به نظر می‌رسد کارتان برای قهرمانی سخت شده است. البته این اختلاف امتیاز به خاطر عملکرد نه چندان مناسب آلکمار در نیم فصل اول بود و شاید چون خودت خیلی آماده نبودی، این نتایج هم به دست آمده است.

این نتایج به خاطر من نبود و در نیم فصل اول آن طور که باید شرایط تیم خوب نبود. در ابتدای رقابت‌ها باید در سه دوره رقابت از جمله یورو لیگ بازی می‌کردیم که این موضوع فشار زیادی را ایجاد کرده بود. با این حال زمانی که با هم‌تیمی‌هایم صحبت می‌کنم این اعتقاد را داریم که اگر در نیم فصل اول دو سه بازی را با امتیاز کامل پشت سر می‌گذاشتیم، الان حتی در کورس قهرمانی هم بودیم. اما متأسفانه امتیازات زیادی را از دست دادیم و الان هم فاصله زیاد شده است و بعید می‌دانم دیگر بتوانیم به دو تیم صدر جدول برسیم اما امیدوارم در هر صورت بتوانیم تا پایان لیگ، رتبه سوم جدول را حفظ کنیم تا بتوانیم سهمیه یورولیگ را به دست بیاوریم.

* ۶-۷ بازی اخیر در لیگ را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اید. این موضوع نشان می‌دهد که آلکمار در نیم فصل دوم حسابی متحول شده است.

درست است. فکر کنم از نظر تیمی امروز بازیکنان به درک متقابل از یکدیگر رسیده‌اند. در ابتدای فصل امسال بازیکن جدید زیاد داشتیم و این موضوع نیاز داشت که در تیم هماهنگی پیش بیاید تا به شرایط خوب برسیم. یکی دو بازیکن جدید هم جذب کرده‌ایم که فوق‌العاده در تیم تأثیرگذار هستند و همه اینها مزید علت شده است تا نتایج خوبی را به دست بیاوریم.

* یک مقدار هم از شرایط خودت بگو. پس از دوران درخشش بازیکنانی مثل دایی، باقری، باقریان، هاشمیان و … در اروپا سال‌ها از درخشش بازیکنان ایرانی در اروپا خبری نبود تا اینکه در این روزها، هرروز اخبار موفقیت‌هایت منتشر می‌شود. در این خصوص هم صحبت می‌کنی؟

همیشه تلاش کرده‌ام برای ایران نماینده خوبی باشم مخصوصاً از زمانی که به فوتبال هلند آمده‌ام سعی کرده‌ام تا روز به روز پیشرفت کنم. خداراشکر از شرایط راضی هستم. درباره اسامی بزرگی که گفتید باید عنوان کنم که همه آنها افتخار فوتبال ایران هستند و یک زمانی در بهترین تیم‌های دنیا بازی کرده‌اند و حتی جواد نکونام و مسعود شجاعی که آخرین لژیونرهایمان بودند هم در اسپانیا دوران خوبی داشتند، با این حال امروز هم در اروپا به جز من که شرایط خوبی دارم، چند لژیونر ایرانی دیگر هم دوران خوبی را در تیم‌های خود سپری می‌کنند. بازیکنانی مانند سردار آزمون، سعید عزت‌اللهی، کریم انصاری‌فرد، احسان حاج صفی و سایر جوانانی که به اروپا آمده‌اند و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و شاهد حضور پررنگ‌تر فوتبالیست‌های ایرانی در اروپا باشیم.

* در ماه ژانویه هم به عنوان بهترین لژیونر آسیایی در اروپا انتخاب شدی.

خداراشکر می‌کنم و فکر می‌کنم دلیل این انتخاب هم به خاطر بازی‌های خوبی باشد که در سال جدید میلادی برای تیمم انجام داده‌ام، ضمن اینکه در این ماه نیز تمام بازی‌هایمان را برده‌ایم. این انتخاب به شخصه برای من به عنوان یک ایرانی، انتخاب بسیار خوبی است اما برایم کافی نیست و مطمئناً تمام تلاشم را می‌کنم تا به افتخارات بیشتری دست پیدا کنم.

* سال گذشته در نایمخن هم در نیم فصل اول و هم در پایان لیگ دسته اول، عنوان بهترین بازیکن را به دست آوردی. امسال تا چه اندازه به کسب این عنوان فکر می‌کنی؟

اصلا به این موضوع فکر هم نمی‌کنم و اصلا برایم این مسأله مهم نیست و بیشتر دوست دارم بتوانم در تیمم تأثیرگذار باشم و بتوانم شرایط خوبی در آلکمار داشته باشم. همین که تیمم بتواند نتایج خوبی بگیرد به شخصه مهم‌تر از افتخارات فردی محسوب می‌شود.

* یعنی تمرکزی بر روی آمارها و رکوردها نداری؟

واقعیتش را بخواهید خیر چون این مباحث خیلی اهمیتی ندارد و موفقیت‌ تیمی می‌تواند موفقیت بازیکنان از جمله من را به همراه داشته باشد. بنابراین بیشتر سعی می‌کنم در تیمم تأثیرگذار باشم و شرایط خوبی داشته باشم.

* احساس می‌شود درخشش تو نشأت گرفته از این موضوع باشد که امروز در آلکمار به خوبی جا افتاده‌ای و شناخت خوبی از شرایط پیدا کرده‌ای.

اوایل فصل برایم شرایط سخت بود چون به تیم جدیدی آمده بودم. قاعدتا آلکمار نسبت به نایمخن از نظر امکانات و اینکه در یورو لیگ بازی می‌کرد، تیم بزرگتری محسوب می‌شود و در سطح بالاتری قرار دارد. به همین دلیل برای هماهنگی و جا افتادن در ترکیب این تیم به زمان نیاز داشتم. الان خداراشکر پس از مدت زمان سختی که سپری کردم، خیلی راضی هستم و شرایطم خیلی بهتر است.

* البته سرمربی تیم‌تان نیز حسابی پس از هر بازی از شما تعریف و تمجید می‌کند و گویا رابطه خوبی بین شما برقرار است.

این رابطه‌ از ابتدای فصل بسیار خوب بود به خصوص آن زمانی که شرایط خوبی را به خاطر مصدومیتم سپری نمی‌کردم. کادرفنی صبر زیادی را در مورد من به خرج داد و سرمربی نیز در رأس آنها روحیه خوبی به من داد و او مدام می‌گفت که این مصدومیت هم سپری می‌شود و خیلی زود به دوران اوج بازخواهی گشت. آنها همیشه تأکید می‌کردند که ما کیفیت تو را می‌دانیم و به همین دلیل است که تو را جذب کرده‌ایم و الان هم که شرایط خیلی بهتر شده، از من راضی هستند، هرچند که این مقدار رضایت برایم کافی نیست و می‌تواند بیشتر هم باشد.

* سال گذشته به اسطوره شهر نایمخن تبدیل شده بودی. برخورد هواداران آلکمار در فصل جاری با تو چطور است؟

شرایطم در این شهر هم بسیار خوب است. البته من دو سال در نایمخن بازی کرده بودم و اینکه سال قبل با قهرمانی به کارم پایان دادم شرایط را متفاوت کرده بود. امسال هم شرایطم بین هواداران آلکمار خوب است و اگر بتوانم شرایط خوب خودم را ادامه دهم، این وضعیت بهتر هم خواهد شد. در حال حاضر از وضعیتم راضی‌ام و حس خوبی نیز نسبت به مردم و هواداران تیمم دارم که همیشه از ما حمایت می‌کنند.

* قرار است برای نیم فصل آینده و برگزاری تمرینات میان فصل راهی جزیره کیش در ایران شوید؟

من هم این خبر را شنیده‌ام اما اطلاعی از آن ندارم. البته این خبر را هم شنیدم که قرار است پرسپولیس به هلند بیاید که گویا این سفر هم کنسل شده است.

* زمانی که تازه به اروپا رفته بودید همیشه صحبت از حضورت در تیم‌های بزرگ اروپایی بود. الان هم به حضور در چنین تیم‌هایی فکر می‌کنی یا فعلا به دنبال تثبیت در آلکمار هستی؟

الان در آلکمار شرایط بسیار خوبی قرار دارد و برایم مهم است که همین شرایط را ادامه دهم و در کوتاه مدت به دنبال آن هستم تا با این تیم به موفقیت‌های بیشتر و مقام‌های بهتری برسم. آلکمار باشگاه بزرگی است و وضعیت بسیار خوبی هم دارد. از سوی دیگر قطعا دوست دارم پیشرفت کنم و به تیم‌های بزرگ‌تر هم بروم که البته این موضوع به این بستگی دارم که شرایط خوبم در تیم فعلی را تداوم ببخشم. ان‌شالله که این روند خوب ادامه داشته باشد و بتوانم هر سال پیشرفت بیشتری را به دست بیاورم.

* پیشنهاد خاصی در این چند وقت اخیر به دستت نرسیده است؟

خیر. به این موضوع فکر هم نکرده‌ام چون ۵ سال با تیمم قرارداد دارم و تازه اولین سال است که برای آلکمار بازی می‌کنم و احساس می‌کنم برای این صحبت‌ها خیلی زود است.

* تفکر حرفه‌ای که داری چقدر در شکل‌گیری بازیکنی که امروز در قلب اروپا می‌درخشد نقش داشته است.

قطعا زندگی و تفکر حرفه‌ای خیلی تأثیرگذار بوده است. بازیکنان ایرانی که قبلا در اروپا بازی کرده‌اند همه شان از دایی و کریمی گرفته تا مهدوی‌کیا زندگی حرفه‌ای و دیسیپلین داشته‌اند و امروز شاهد نظم این دسته از بازیکنانی که جدیدتر در اروپا حضور داشته‌اند در اردوها هستم. وقتی این چیزها را می‌بینیم باید یاد بگیریم و باید همیشه مسائل مثبت را برداشت کرده و آنها را یاد گرفت. از مهدوی‌کیا خیلی چیزها یاد گرفته‌ام و او را الگوی خودم قرار داده‌ام، البته نه فقط در داخل زمین بلکه حتی خارج از زمین. قطعا حرفه‌ای زندگی کردن می‌تواند به یک فوتبالیست کمک کند و موجب پیشرفت او شود چون تا زمانی که انسان سختی نکشد به جایی نخواهد رسید.

* یک مقدار هم در مورد تیم ملی و شرایطی که این تیم دارد صحبت کنیم. کی‌روش همچنان نسبت به برآورده نشدن توقعاتش برای تیم ملی انتقاداتی را مطرح می‌کند.

این مشکلات همیشه وجود داشته. بی‌امکاناتی و شرایطی که اصلا برای تیم ملی خوب نبوده است، یک بحث تکراری است. این همه در این خصوص صحبت شده و هیچ چیز فرق نکرده است. امیدوارم شرایط طوری باشد تا امکانات پیش افتاده در اختیار تیم ملی باشد. الان شرایط برای تیم ملی که می‌خواهد به جام جهانی صعود کند بسیار خاص است.

* چه کسی را در این بین مقصر می‌دانی؟

هرکسی که نسبت به فوتبال مسئولیت دارد. این شرایط و امکانات برای اینکه درست شود بسیار پیش افتاده و ناچیز است. امیدوارم در هر صورت شرایط خوب شود تا این چنین بیشتر به تیم ملی کمک شود.

* در ایران جدیداً بازی‌های لیگ به صورت رایگان برگزار می‌شود. در این خصوص چه صحبتی داری. به عنوان بازیکنی که در اروپا بازی می‌کنی این اقدام را حرفه‌ای می‌دانی؟

اگر هواداران همیشه به ورزشگاه‌ها بیایند، ورزشگاه‌ها را قشنگ می‌کنند. فوتبال نیز با هواداران معنا پیدا می‌کند. این کاری که باشگا‌ه‌های ایرانی می‌کنند از یک سو کار خوبی است چون مردم به ورزشگاه‌ها می‌آیند و از یک سو حتماً باشگاه‌ها بودجه و شرایط خود را می‌بینند که این کار را انجام می‌دهند و حتماً یک برنامه‌ریزی برایش کرد‌ه‌اند. البته تیم‌های اروپا روی بحث مالی بلیت‌ها حساب باز می‌کنند و شاید باشگاه‌های ایرانی نیازی به این موضوع ندارند یا اینکه شرایط خود را خوب می‌بینند که این تصمیمات را می‌گیرند.

* البته نیاز دارند اما به دنبال حمایت معنوی از هوادار هستند.

البته این موضوع هم فوق‌العاده است. بسیار زیباست وقتی ورزشگاه آزادی را می‌بینم که در چند بازی اخیر توسط هواداران مملو از جمعیت می‌شود. این یک نکته مثبت است که حتی می‌تواند موجب پیشرفت فوتبال شود.

* لیگ ایران را دنبال می‌کنی؟

بله، برخی دوستانم در لیگ ایران بازی می‌کنند و بعضی بازی‌ها یا خلاصه دیدارهایی که دوستان صمیمی‌ام در آن بازی می‌کنند را معمولا می‌بینم.

* این دوستانت چه کسانی و در چه تیم‌هایی هستند؟

چند بازی استقلال و پرسپولیس را دیده‌ام. بازی‌های ذوب‌آهن را هم می‌بینم چون چند دوست خوبم در این تیم بازی می‌کنند. چند تیم دیگر هم هستند که بازی‌هایشان را دنبال می‌کنم.

* نتایج داماش را هم دنبال می‌کنی؟

بله؛ چون به این تیم هنوز عرق دارم هرچند که این تیم شرایط خیلی مناسبی ندارد و چندی است که به این روز افتاده است. من از آکادمی داماش آمدم یا بازیکنانی مانند هادی محمدی و مسعود حسن‌زاده الان از ستون‌های ذوب‌آهن هستند. اینها از محصولات داماش هستند اما این تیم دو سه سال است شرایط خوبی ندارد که باعث تأسف می‌شود. مسئولان استان گیلان و سایرین، هیچکس به فکر این تیم نیست اما امیدوارم وضعیت داماش دوباره خوب شود. وقتی یک تیم می‌تواند این همه جوان و استعداد را به فوتبال ایران معرفی کند، چرا نباید رسیدگی به این تیم بیشتر شود؟ شرایط داماش را همیشه دنبال می‌کنم و امیدوارم به زودی دوباره وضعیتش بهتر شود.

* سپاهان و ذوب‌آهن هم در آسیا شب خوبی داشتند و حریفان عربی خود را شکست دادند.

فوق‌العاده این نتایج خوب است. فکر کنم ذوب‌آهن کار بزرگی کرد که توانست لخویا که بازیکنان بزرگی دارد را در خانه شکست دهد. به این دو تیم تبریک می‌گویم و امیدوارم روند خوبشان به خصوص در آسیا برای نمایندگان ایران ادامه داشته باشد.

tel final1

Share