معاون فنی سازمان حفاظت محیط زیست گیلان خبرداد

صدور مجوز شکار گراز برای اقلیت‌های مذهبی در گیلان به منظور تعدیل جمعیت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،معاون فنی سازمان حفاظت محیط زیست گیلان از صدور سه مجوز شکار برای اقلیت های مذهبی در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از ایسنا ،معاون فنی سازمان حفاظت محیط زیست گیلان از صدور سه مجوز شکار برای اقلیت های مذهبی در استان خبر داد.

۵۶۳۹۶منصور سربازی گفت:افزایش بی رویه جمعیت گراز در بسیاری از زیستگاه ها،برهم خوردن تعادل اکولوژیک و تنگ کردن عرصه بر سایر گونه های حیات وحش را در پی دارد. با ورود این جانوران زیانکار خسارات فراوانی به مزارع وارد می شود، نارضایتی جوامع محلی را موجب شده است.

وی با اشاره به دستور سازمان برای اقدام به صدور و ابلاغ دستورالعمل های شکار گراز به منظور تعدیل جمعیت این گونه اضافه کرد:امسال  سه پروانه در مناطق آزاد استان گیلان به اجرا درآمده است.

سربازی با اشاره به اینکه این مجوز برای اتباع ایرانی صرفا اقلیت‌های مذهبی صادر شده است، خاطر نشان کرد: صدور پروانه به منظور تعدیل جمعیت گراز در زیستگاه های آزاد حیات وحش با هدف کاهش فشار بر سایر زیستمندان و کمک به حفظ تعادل اکولوژیک و در کنار آن کاهش خسارات وارده بر جوامع محلی از جمله سیاست های سازمان در اعمال مدیریت مستقیم در زیستگاه‌ها است.

علی تیموری مدیرکل جدید دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست کشور نیز با اشاره به اینکه با پرداخت ۸۰۰ هزار ریال شکارچیان مذکور مجاز به دریافت مجوز هستند، با این وجود این نوع پروانه در داخل چندان مورد تقاضا قرار نگرفته و با توجه به جمعیت مازاد موجود در زیستگاه های استان، پروانه جهت متقاضیان خارجی با اخذ هزینه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برای هر یک راس گراز صادر شده است که البته با توجه به افزایش چشمگیر نرخ پروانه ها شکار در سال های اخیر در ایران، در این مورد نیز استقبال چندانی صورت نگرفته است.

گراز به واسطه همه چیزخوار بودن، قدرت تطابق بالا با محیط، زاد و ولد مناسب تا ۱۲ نوزاد در هر بار زایمان، حرام گوشت بودن آن، از وضعیت مناسبی برخوردار است و تقریبا در سراسر ایران پراکندگی داشته و بعضا مشکلات عدیده ای را نیز به وجود آورده است، چنانچه در برخی استانها درخواست تعدیل جمعیت این گونه تا ۵۰۰ راس واصل شده است. گراز از گونه های آسیب رسانی است که در کتاب قانون از آن به عنوان “زیانکار” نام برده شده است و به استناد بند ب ماده ۸ قانون شکار و صید اجازه صدور پروانه رایگان شکار آن نیز پیش بینی شده است.

tel final1

Share