صدمین کتابخانه استان گیلان افتتاح شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همزمان با دوازدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (۲۰ اسفند) یکصدمین کتابخانه استان گیلان با حضور محمد اله یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور، غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در روستای اسلام آباد سنگر افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان همزمان با دوازدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (۲۰ اسفند) یکصدمین کتابخانه استان گیلان با حضور محمد اله یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور، غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان گیلان، امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، علی وارسته، معاون سیاسی فرمانداری شهرستان رشت و جمعی از مردم و مسئولین بخش سنگر در روستای اسلام آباد این بخش با نام کتابخانه عمومی امام خامنه ای(مدظله العالی) افتتاح شد.photo_2016-03-09_19-02-56
محمد اله یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور در مراسم افتتاح صدمین کتابخانه عمومی استان گیلان گفت: طی دو روز گذشته که به این استان سفر کردم رویدادهای خوبی را شاهد بودم که باعث افتخار و ارزش است.
وی ایجاد کتابخانه ها در روستاها را از شرح وظایف اصلی نهاد کتابخانه های عمومی دانست و اظهار کرد: وظیفه ما است تا دسترسی مردم به کتابخانه ها و فضاهای فرهنگی بیشتر باشد.
اله یاری با اشاره به اینکه چند سالی است که شاهد برگزاری نمایشگاه‌های استانی هستیم، افزود: معمولا همه مردم امکان حضور در نمایشگاه‌های استانی را به دلیل بعد مسافت یا سختی راه ندارند و یا اگر امکان حضور هم داشته باشند گاهی بدلیل بنیه اقتصادی امکان خرید کتاب‌هایی که لازم دارند برایشان مقدور نیست.
وی تصریح کرد: در شهرها نیز کتاب فروشی های گسترده با تنوع کتاب خاص وجود ندارد از این رو وجود مکانی به عنوان کتابخانه از این رو دارای اهمیت است که مخاطب به راحتی می تواند با مراجعه به کتابخانه کتاب های مورد نیاز خود را دریافت کند.
اله یاری با بیان اینکه اداره کل کتابخانه های استان گیلان طی یکسال گذشته تلاش کرد تا با فراهم نمودن امکانات برای گیلانیان کتابدوست و گیلانیان نخبه، سرانه کتابخانه های خود را به حد مناسب برساند، گفت: تلاش است حتی در دورترین روستاها هم فضایی برای کتاب و کتابخوانی فراهم شود.
کتابخانه ها محل رویش تفکر هستند
امیر محمدپور، مدیر کل کتابخانه های گیلان نیز با تسلیت ایام فاطمیه و سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: کتابخانه‌ها محل رویش تفکرها است.
وی با بیان اینکه امروز همزمان با دوازدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی شاهد افتتاح یکصدمین کتابخانه عمومی در استان گیلان هستیم، گفت: طی دیروز و امروز چهار کتابخانه شهید کریمی در لاهیجان، اولین کتابخانه سیار در منطقه شمال کشور، کتابخانه عمومی ولایت در منطقه آزاد انزلی و کتابخانه امام خامنه ای اسلام آباد هستیم که نشان از اهمیت این فرهنگ و گسترش آن در جامعه است.
photo_2016-03-09_19-02-53 (2)علی وارسته، معاون سیاسی فرمانداری شهرستان رشت نیز در آیین افتتاح این کتابخانه اظهار کرد: همه پروژه‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند اما پروژه توسعه انسانی و سرمایه اجتماعی حایز اهمیت بوده و از ویژگی بسیار ممتازی برخوردار است.
وی گفت: در کنار همه افتتاحیه‌ها پروه کتابخانه‌ها با رشد و توسعه انسانی همراه است. وارسته با اشاره به اینکه یکی از نگاه‌ها در توسعه اجتماعی و انسانی، کتابخانه‌ها هستند که رشد و تعالی جامعه را به دنبال دارد، تصریح کرد: بخش اعظم همه کشورهای توسعه یافته به علوم انسانی نگاه می کند و در جامعه ما نگاه به علوم انسانی بسیار اثر گذار می تواند باشد.

وی با بیان اینکه اندیشگاه برای کتاب و مطالعه باید وسیع باشد به قابلیت‌های دهستان اسلام آباد بخش سنگر اشاره و ادامه داد: باید همه با مشارکت هم برای شناسایی استعدادهایی که در این منطقه هستند کمک کنیم چرا که همین افراد سرمایه های انسانی و اجتماعی ما می باشند.
وارسته افزود: با توجه به جمعیت آماری ایران باید زیر ساخت‌های لازم را در چنین جمعیتی با بسترهایی چون کتاب و فضای مطالعه برای نیروهای انسانی فراهم کنیم.
گفتنی است، کتابخانه عمومی امام خامنه ای(مدظله العالی) اسلام آباد بخش سنگر با ۲۶۰ میلیون ریال اعتبار و ۲۰۰ متر زیربنا با امکانات کامل کتابخانه ای با ۸ هزار جلد کتاب با حضور خانواده شهدا، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شهرستان رشت و اهالی منطقه افتتاح شد.

Share