دبیر طرح نوروز گاه گیلان خبرداد

رونمایی تمبر نوروزگاه گیلان در خانه میرزا کوچک/ایجاد نمایشگاه صنایع دستی و نمایشگاه غذاهای محلی گیلان در هتل ایران رشت و باغ ملی لاهیجان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دبیر طرح نوروز گاه گیلان گفت: نوروز دیگر تنها محدود به ایران نیست و گیلان بهترین ظرفیت را برای اجرای طرح ملی نوروزگاه در کشور دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان دبیر طرح نوروز گاه گیلان گفت: نوروز دیگر تنها محدود به ایران نیست و گیلان بهترین ظرفیت را برای اجرای طرح ملی نوروزگاه در کشور دارد.

download1 (1)ولی جهانی گفت: طرح ملی نوروز گاه برای اولین بار در دوازده استان کشور قرار است اجرایی شود و در گیلان نیز در دو شهر رشت و لاهیجان برگزار می شود.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری نوروز گاه، معرفی آیین ها و سنت های نوروزی به جهان و احیای این سنت ها است.

دکتر جهانی افزود: اداره کل میراث فرهنگی گیلان برنامه های مختلفی را برای نوروزگاه تدارک دیده است.

دبیر طرح نوروزگاه گیلان اضافه کرد: این طرح ملی همزمان با سراسر کشور در تاریخ ۲۴ اسفند در سالن رحمدل مجتمع فرهنگی خاتم الانبیاء با حضور مقامات کشوری و استانی افتتاح می شود.

وی هم چنین از رونمایی تمبر نوروزگاه گیلان در ۲۵ اسفند در خانه میرزا کوچک خان واقع در استاد سرا خبر داد.

جهانی با اشاره به اینکه در ۲۶ اسفند از پژوهشگران،هنرمندان،موسیقی دانان عرصه فرهنگی نوروزگاه نیز در موزه میراث روستایی تقدیر بعمل آورده می شود و هدف از این کار تشویق فعالان به خصوص نوروز خوانان است.

دبیر طرح نوروزگاه گیلان تاکید کرد: تاریخ شفاهی نوروزگاه گیلان نیز در تاریخ ۲۷ اسفند با حضور اساتید به نام  در عمارت کلاه فرنگی رشت بیان می شود.

وی همچنین از ایجاد نمایشگاه صنایع دستی و نمایشگاه غذاهای محلی گیلان از ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین در هتل ایران رشت و باغ ملی لاهیجان خبر داد و افزود: در این نمایشگاه مراسم نوروز خوانی و آیین های نوروزی برگزار و کودکان و نوجوانان نیز با آیین و رسوم  نوروزگاه آشنا می شوند.

دکتر جهانی برپایی نمایشگاه کتب گیلان را از دیگر برنامه های نوروزگاه در گیلان برشمرد و افزود:در روز ۲۸ اسغند مراسم اختتامیه نوروز گاه در باغ ملی لاهیجان برگزار می شود.

دبیر طرح نوروز گاه گیلان خاطر نشان کرد: نوروز دیگر تنها محدود به ایران نیست و امروز موضوع نوروز یک گستره بین المللی دارد و در حقیقت با اجرای نوروز گاه می توان بیش از گذشته مردم جهان را با رسوم نوروز آشنا کرد و فرهنگ ایرانی اسلامی را به جهان صادر کرد.

tel final1

Share